«Злейший ненавистник всего и вся». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 10 января 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия | “The Worst Hater of Everything.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. 10 January 1983. Navadwip Dham, India


Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Злейший ненавистник всего и вся

(10 января 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/zleyshiy-nenavistnik-vsego-i-vsya.html

Шрила Гуру Махарадж описывает порочный пессимизм,
лежащий в основе отречения.

 

Стремящиеся к отречению — преступники, поскольку обладают неким положением в рамках целого. Они не в силах его игнорировать. Каждый атом занимает определенное достойное положение в рамках всей системы и связан с ней достойными отношениями. Это совершенно естественно и благо, и искателям отречения это известно. Поэтому они грешники. Они ненавидят окружающий мир. Они не способны понять, что окружающий мир существует во благо, что он свят.

Они все ненавидят. Они считают, что здесь нет абсолютно ничего хорошего, ни одной реалии, с которой они могли бы взаимодействовать. Все дурно, а они хороши, поэтому они стремятся стать неким тотальным началом. Это величайшее преступление, самое пессимистичная позиция, и следствием этого пессимизма становится деградация. Великодушное целое наказывает пессимизм.

Пессимисту нет места в этом мире. Пессимист — величайший грешник. Таким людям мы говорим: «Разве вы не способны увидеть, что существует нечто поистине благое, кроме вас? Вы лучшие? Вы знаете, насколько низок ваш образ мыслей, и тем не менее вы считаете себя лучшими? Вы думаете, что в обществе других вы потеряете? Настолько вы дурны. В действительности вы дурны, тогда как целое обладает благой природой. Усвойте это представление. Вайшнавам присуще подобное отношение: „Я плох, но все остальное благо. Я слеп и не в силах видеть свет“».

Искатель отречения говорит, что окружающий мир полон зависти и чрезмерно суров. Нет! Отрекающиеся наказывают себя. В этом мире нет места такому злодею, который ненавидит всё и вся. Они суть свой собственный Бог, и нет Бога помимо них, нет ничего святого вне их. Это самая пессимистичная позиция, и наказанием за подобный пессимизм становится деградация. Они совершают величайшее оскорбление: считают все дурным, и лишь себя — хорошими. Они хотят быть в одиночестве, изолируя себя от всего. Подобное стремление следует рассматривать как худшую разновидность греха. Такой человек — злейший ненавистник всего, и должен быть наказан.

Если кто-то стремится совершить самоубийство, то правительство его наказывает. Почему? Что лежит в основе этого? Казалось бы, такой человек никому не причиняет вред. Разве его самоубийство не относится к его собственной юрисдикции? Почему же подобная тенденция не поощряется? Почему она наказывается? Тотально отказываться от всего значит совершить самоубийство. Подобное деяние попадает под определенную статью закона и наказывается. Жизнь имеет смысл. У нее есть благая цель.

Мы части целого, части единого и святого мира, и должны выполнять свой долг в рамках этого мира. У нас нет права убегать от окружающего мира. Мы должны вносить свою лепту, свой вклад в целое. В противном случае мы — предатели и самоубийцы. Мы должны приносить пользу целому, и если мы отказываемся это делать, то что мы за люди? У нас нет на это права.

У нас нет права вычленять себя из системы. Мы все — полезные части целого и должны выполнять долг в рамках целого. Благодаря этому, мы обретем благо, и целое также обретет благо. Отказываться от этого и оставлять целое с целью убить себя есть деяние, которое должно быть наказано. Наказание не есть гнев мироздания. Сама природа вещей не позволяет занимать подобную позицию. Если подобные действия поощрять, то многие пострадают. Кто мы? Мы не обладаем независимостью. Мы — части органического целого. Мы не можем действовать независимо. Если же мы станем так действовать, то будет поражена вся система. У нас нет на это права. У части нет права восставать против органического целого.

се ду’йера мадхйе виш̣айӣ табу бха̄ла
ма̄йа̄ва̄дӣ-сан̇га на̄хи ма̄ги кона ка̄ла

(«Шаранагати», 27.3)

[«Из этих двух (материалиста и искателя отречения) материалист лучше. Я никогда не стремлюсь общаться с тем, кто ищет освобождения».]

Искатели освобождения — величайшие враги человечества, враги всего живого. Они пессимисты и бунтари. Они не верят в систему-целое. Пропагандируя суицид, они стремятся инъецировать всем обитателям этого мира смертоносную бациллу. Это недопустимо.




English

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

The Worst Hater of Everything

(10 January 1983. Navadwip Dham, India)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-worst-hater-of-everything/

Śrīla Guru Mahārāj describes the sinful pessimism
at the root of renunciation.

 

The renunciationist is a culprit because they have some position within the whole. They can’t ignore that. Every atom has a good position, a good relationship, within the whole system. This is quite natural and good, and the renunciationist knows that. So, they are sinners. They hate the environment. They fail to find that the environment is for good, that it is holy.

They hate everything. They consider there is nothing, nothing at all, nothing good here with which they will associate. Everything is bad, and they are good, so they are going to become one. That is the greatest offence, the most pessimistic attitude, and the consequence of pessimism is to go down. Pessimism is punished by the liberal whole. The pessimist has no place in this world. The pessimist is the greatest sinner. To them we say, “You can’t see that anything is really good other than yourself? You are the best? You know how fallen your thinking is, and still you think you are the best? You think that if you come into the company of others, you will lose out? Such a bad person you are. Really, you are bad, and the whole is good. Be converted into that. The Vaiṣṇavas are of that type: ‘I am bad, but everything else is good. I am blind, and I cannot see the light.’”

The renunciationist says that the environment is full of envy and is too punishing. No! The renunciationists punish themselves. There is no place in this world for such a culprit who is a hater of everything. They are their own God, and there is no God outside of them, no holy thing outside them. This is the most pessimistic attitude, and the punishment for such pessimism is to go down. They are committing the greatest offence: to think everything is bad and only they are good. They want to be alone, divorcing everything. That aspiration must be seen to be the worst type of sin. Such a person is the worst hater of everything, and they are to be punished.

If someone goes to commit suicide, they are punished by the government. Why? What is the basis for that? Ostentatiously, such a person does not do any harm to the world. If they commit suicide, that is within their own jurisdiction. Why is that tendency not encouraged? Why is it punished? To renounce everything to the extreme is to commit suicide. It comes under that law and becomes punishable. Life is not for nothing. It has got its good end. We are part and parcel of a whole, the one and holy world, and we must do our duty, our quota, within that. We have no right to run away from the environment. We must make our contribution, our quota, to the whole. Otherwise, we are traitors, and we are suicidal. We have our utility in relation to the whole, and if we deny that, then what type of people are we? We have no right to do that. We have no right to take ourselves out of the system. We are all necessary parts of the whole system, and we must do our duty within that. By that, we will be benefited, and the whole will be benefited. To give that up and go off to commit suicide is an act that must be punished. This is not anger. Nature does not allow it. If such action is encouraged, then many will be doomed. Who are we? We are not independent. We are part of the organic whole just as our finger is not independent within our body. Everything is interdependent. We are part and parcel of an organic whole. We can’t do anything independently. If we do, the disturbance will affect the whole system. We have no right to do that. A part has no right to revolt against the organic whole.

se du’yera madhye viṣayī tabu bhāla
māyāvādī-saṅga nāhi māgi kona kāla

(Śaraṇāgati: 27:3)

[“Between the two of them (the materialist and the renunciationist), the materialist is better. I never wish for the association of a renunciationist.”]

Renunciationists are the greatest enemy of humanity, of the whole animation. They are pessimists, and they are rebels. They do not believe in the systematic whole. By promoting suicide, they want to inject a dreadful bacteria into everyone throughout the whole of the world. That can’t be allowed.




←  «Мгновения прекрасной реальности» (часть 3). Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 1982 год. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· «Это все к лучшему». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 29 мая 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия | “It is All for the Best.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. 29 May 1983. Navadwip Dham, India  →
Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж 

Злейший ненавистник всего и вся

(10 января 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия)

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/zleyshiy-nenavistnik-vsego-i-vsya.html

Шрила Гуру Махарадж описывает порочный пессимизм,
лежащий в основе отречения.

 

Стремящиеся к отречению — преступники, поскольку обладают неким положением в рамках целого. Они не в силах его игнорировать. Каждый атом занимает определенное достойное положение в рамках всей системы и связан с ней достойными отношениями. Это совершенно естественно и благо, и искателям отречения это известно. Поэтому они грешники. Они ненавидят окружающий мир. Они не способны понять, что окружающий мир существует во благо, что он свят.

Они все ненавидят. Они считают, что здесь нет абсолютно ничего хорошего, ни одной реалии, с которой они могли бы взаимодействовать. Все дурно, а они хороши, поэтому они стремятся стать неким тотальным началом. Это величайшее преступление, самое пессимистичная позиция, и следствием этого пессимизма становится деградация. Великодушное целое наказывает пессимизм.

Пессимисту нет места в этом мире. Пессимист — величайший грешник. Таким людям мы говорим: «Разве вы не способны увидеть, что существует нечто поистине благое, кроме вас? Вы лучшие? Вы знаете, насколько низок ваш образ мыслей, и тем не менее вы считаете себя лучшими? Вы думаете, что в обществе других вы потеряете? Настолько вы дурны. В действительности вы дурны, тогда как целое обладает благой природой. Усвойте это представление. Вайшнавам присуще подобное отношение: „Я плох, но все остальное благо. Я слеп и не в силах видеть свет“».

Искатель отречения говорит, что окружающий мир полон зависти и чрезмерно суров. Нет! Отрекающиеся наказывают себя. В этом мире нет места такому злодею, который ненавидит всё и вся. Они суть свой собственный Бог, и нет Бога помимо них, нет ничего святого вне их. Это самая пессимистичная позиция, и наказанием за подобный пессимизм становится деградация. Они совершают величайшее оскорбление: считают все дурным, и лишь себя — хорошими. Они хотят быть в одиночестве, изолируя себя от всего. Подобное стремление следует рассматривать как худшую разновидность греха. Такой человек — злейший ненавистник всего, и должен быть наказан.

Если кто-то стремится совершить самоубийство, то правительство его наказывает. Почему? Что лежит в основе этого? Казалось бы, такой человек никому не причиняет вред. Разве его самоубийство не относится к его собственной юрисдикции? Почему же подобная тенденция не поощряется? Почему она наказывается? Тотально отказываться от всего значит совершить самоубийство. Подобное деяние попадает под определенную статью закона и наказывается. Жизнь имеет смысл. У нее есть благая цель.

Мы части целого, части единого и святого мира, и должны выполнять свой долг в рамках этого мира. У нас нет права убегать от окружающего мира. Мы должны вносить свою лепту, свой вклад в целое. В противном случае мы — предатели и самоубийцы. Мы должны приносить пользу целому, и если мы отказываемся это делать, то что мы за люди? У нас нет на это права.

У нас нет права вычленять себя из системы. Мы все — полезные части целого и должны выполнять долг в рамках целого. Благодаря этому, мы обретем благо, и целое также обретет благо. Отказываться от этого и оставлять целое с целью убить себя есть деяние, которое должно быть наказано. Наказание не есть гнев мироздания. Сама природа вещей не позволяет занимать подобную позицию. Если подобные действия поощрять, то многие пострадают. Кто мы? Мы не обладаем независимостью. Мы — части органического целого. Мы не можем действовать независимо. Если же мы станем так действовать, то будет поражена вся система. У нас нет на это права. У части нет права восставать против органического целого.

се ду’йера мадхйе виш̣айӣ табу бха̄ла
ма̄йа̄ва̄дӣ-сан̇га на̄хи ма̄ги кона ка̄ла

(«Шаранагати», 27.3)

[«Из этих двух (материалиста и искателя отречения) материалист лучше. Я никогда не стремлюсь общаться с тем, кто ищет освобождения».]

Искатели освобождения — величайшие враги человечества, враги всего живого. Они пессимисты и бунтари. Они не верят в систему-целое. Пропагандируя суицид, они стремятся инъецировать всем обитателям этого мира смертоносную бациллу. Это недопустимо.




English

Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj 

The Worst Hater of Everything

(10 January 1983. Navadwip Dham, India)

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-worst-hater-of-everything/

Śrīla Guru Mahārāj describes the sinful pessimism
at the root of renunciation.

 

The renunciationist is a culprit because they have some position within the whole. They can’t ignore that. Every atom has a good position, a good relationship, within the whole system. This is quite natural and good, and the renunciationist knows that. So, they are sinners. They hate the environment. They fail to find that the environment is for good, that it is holy.

They hate everything. They consider there is nothing, nothing at all, nothing good here with which they will associate. Everything is bad, and they are good, so they are going to become one. That is the greatest offence, the most pessimistic attitude, and the consequence of pessimism is to go down. Pessimism is punished by the liberal whole. The pessimist has no place in this world. The pessimist is the greatest sinner. To them we say, “You can’t see that anything is really good other than yourself? You are the best? You know how fallen your thinking is, and still you think you are the best? You think that if you come into the company of others, you will lose out? Such a bad person you are. Really, you are bad, and the whole is good. Be converted into that. The Vaiṣṇavas are of that type: ‘I am bad, but everything else is good. I am blind, and I cannot see the light.’”

The renunciationist says that the environment is full of envy and is too punishing. No! The renunciationists punish themselves. There is no place in this world for such a culprit who is a hater of everything. They are their own God, and there is no God outside of them, no holy thing outside them. This is the most pessimistic attitude, and the punishment for such pessimism is to go down. They are committing the greatest offence: to think everything is bad and only they are good. They want to be alone, divorcing everything. That aspiration must be seen to be the worst type of sin. Such a person is the worst hater of everything, and they are to be punished.

If someone goes to commit suicide, they are punished by the government. Why? What is the basis for that? Ostentatiously, such a person does not do any harm to the world. If they commit suicide, that is within their own jurisdiction. Why is that tendency not encouraged? Why is it punished? To renounce everything to the extreme is to commit suicide. It comes under that law and becomes punishable. Life is not for nothing. It has got its good end. We are part and parcel of a whole, the one and holy world, and we must do our duty, our quota, within that. We have no right to run away from the environment. We must make our contribution, our quota, to the whole. Otherwise, we are traitors, and we are suicidal. We have our utility in relation to the whole, and if we deny that, then what type of people are we? We have no right to do that. We have no right to take ourselves out of the system. We are all necessary parts of the whole system, and we must do our duty within that. By that, we will be benefited, and the whole will be benefited. To give that up and go off to commit suicide is an act that must be punished. This is not anger. Nature does not allow it. If such action is encouraged, then many will be doomed. Who are we? We are not independent. We are part of the organic whole just as our finger is not independent within our body. Everything is interdependent. We are part and parcel of an organic whole. We can’t do anything independently. If we do, the disturbance will affect the whole system. We have no right to do that. A part has no right to revolt against the organic whole.

se du’yera madhye viṣayī tabu bhāla
māyāvādī-saṅga nāhi māgi kona kāla

(Śaraṇāgati: 27:3)

[“Between the two of them (the materialist and the renunciationist), the materialist is better. I never wish for the association of a renunciationist.”]

Renunciationists are the greatest enemy of humanity, of the whole animation. They are pessimists, and they are rebels. They do not believe in the systematic whole. By promoting suicide, they want to inject a dreadful bacteria into everyone throughout the whole of the world. That can’t be allowed.


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования