«Поклонение Шри Вьясадеву в Шри Чайтанья Матхе». Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Поклонение Шри Вьясадеву
в Шри Чайтанья Матхе 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из девятого номера XXVII тома за февраль 1930 года)

 

На пятый день убывающей луны месяца фалгун, приходящийся на 18 февраля [1930 года], состоялось празднование поклонения Шри Вьясадеву, которое провело сообщество мадхва-гаудия-вайшнавов, собравшихся с этой целью в Шри Чайтанья Матхе в Шридхам Майяпуре. Ежегодные собрания всех преданных в калькуттском центре Гаудия Матха проходят с момента его основания. В этом году это собрание впервые состоялось в Чайтанья Матхе.

Шри Нитьянанда в Шридхам Майяпуре совершил поклонение Шри Вьясадеву. Теперь эта традиция вновь проявилась в святом месте явления Господа Шри Чайтаньи. Нитьянанда предложил подношения для Вьясадева стопам Шри Чайтаньи, и Верховный Господь принял это.

Поклонение Шри Вьясадеву совершается методом поклонения духовному учителю. Верховный Господь в облике Шри Вьясадева раскрывает скрытое значение Вед для затуманенного сознания всех падших душ. Шри Вьясадев исполнил желание Верховного Господа, составив такие духовные труды, как «Брахма-сутра», «Махабхарата» и величайший «Шримад-Бхагаватам», наиболее недвусмысленный из всех. Он — непреложный авторитет всех духовных путей и толкований вечной религии, вплоть до высочайшей формы любовной преданности лотосоподобным стопам Шри Кришны.

Шри Вьясадев говорит в самом начале «Бхагаватам», что Абсолютная Истина в начале начал проявилась по милости Шри Нараяны в чистом сердце Брахмы (первой сотворенной дживы) в виде четырех шлок. Затем эта Истина распространилась в форме священных писаний. Подлинное значение священных писаний было явлено в этом мире в облике самой Личности Бога, Шри Кришны, а также в форме святого «Бхагаватам», тождественного самому Шри Кришне.

«Шримад-Бхагаватам», открывающий чистую сущность духовного знания, был проявлен Шри Вьясадевом по милости его наставника, Шри Нарады, который получил в свою очередь это знание от Брахмы. Шри Вьясадев — духовный учитель богоявленных писаний, чья суть была бы совершенно непонятна людям этого охваченного софистикой века, если бы не проявление деяний Кришны в форме недвусмысленного «Шримад-Бхагаватам». Шри Вьясадев — величайший из ачарьев, проявленных безграничной силой Верховного Господа с миссией сделать Веду доступной для нынешнего века.

Ачарья — проявление самого Верховного Господа. В действительности поклонение Шри Вьясадеву — это поклонение Шри Гаурасундару через ачарью. Поэтому Шри Нитьянанда проявил подлинное значение поклонения Шри Вьясадеву поклонением самому Верховному Господу.

Если духовный учитель не воспринимается тождественным с Верховным Господом, то поклонение ачарье не свершится должным образом и благодаря такому поклонению не откроется подлинное значение Веды. Шри Гаурасундар — Гуру Шри Нитьянанды. Такова основа поклонения Шри Нитьянанды, проявлением чьей силы является сам Шри Вьясадев.

Шри Нитьянанда — первоисточник всех проявлений Кришны. Он источник духовной деятельности ачарьи. Ачарья — проявление самого Шри Кришны. Однако, хотя Шри Кришна и Шри Баладева во всем тождественны Шри Гаурасундару и Шри Нитьянанде, Их деяния имеют различия. Шри Гаурасундар и Шри Нитьянанда играли роль преданных, а не Владык, хотя Они и есть подлинные Владыки мироздания. Эти Владыки пришли как слуги, чтобы Своими деяниями наставить Своих слуг, как следует служить Им как Владыкам всего сущего. Что касается Шри Кришны и Шри Баладевы, джива может приблизиться к Ним лишь по Их милости, удостоиться которой невероятно сложно. Однако в Шри Гаурасундаре и Шри Нитьянанде качество божественного Милосердия доминирует над Силой и даже над Красотой.

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас



English

Worship of Sri Vyasadeva
at Sri Chaitanya Math 

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 9, Vol. XXVII, February 1930)

 

THE worship of Sri Vyasadeva was celebrated on Tuesday, the fifth day of the dark fortnight of the month of Falgun, corresponding to the 18th o February, by the community of the Madhva-Gaudiya Vaishnavas who assembled for the purpose at Sri Chaitanya Math in Sreedham Mayapur. This function by an annual gathering of all the devotees was being performed at Gaudiya Math in Calcutta, since its institution. This year the function has been held for the first time at Sri Chaitanya Math.

The worship of Sri Vyasadeva was performed by Sri Nityananda Prabhu at Sreedham Mayapur. That function has now again manifested itself in the holy Birth-place of the Lord. On this occasion Nityananda placed the offering for Sri Vyasadeva at the feet of Sri Chaitanya and the offering was accepted by the Supreme Lord.

The worship of Sri Vyasadeva is performed by worshipping the spiritual preceptor. In the form of Sri Vyasadeva the Supreme Lord made possible the manifestation of the hidden meaning of the Veda to the darkened understanding of all fallen souls. Sri Vyasadeva accomplished the purpose of the Supreme Lord by compilation of the spiritual works of the Brahma-sutra, the Mahabharata and, the most unambiguous of all, the great Bhagabatam. He is the authority of scriptural method and interpretation of the eternal religion to its highest form of amorous devotion to the lotus feet of Sri Krishna.

Sri Vyasadeva tells us in the opening shlokas of the Bhagabatam that the Truth first of all manifested Himself in the purified heart of Brahma, the first of created jivas, by the mercy of Sri Narayana, in the form of four shlokas. These have expanded into the spiritual scriptures. The real meaning of the scriptures was made manifest to this world in the form of the Divine Person Himself by the appearance of Sri Krishna and by that of the holy Bhagabatam identical with Sri Krishna Himself.

The Bhagabatam was manifested to the pure essence of Sri Vyasadeva by the mercy of his preceptor Sri Narada who had received Him from Brahma. Sri Vyasadeva is the Divine Teacher of the revealed Scriptures whose meaning would be perfectly unintelligible to the people of this sophisticated age but for the unambiguous appearance of the Deeds of Krishna in the Form of the Bhagabatam. Sri Vyasadeva is the greatest of the Acharyyas being the manifestation of the plenary power of the Supreme Lord for the purpose of making the Veda available to the present age.

The Acharyya is the manifestation of the Supreme Lord Himself. The worship of Sri Vyasadeva is really the worship of Sri Gaursundar in the Acharyya. Sri Nityananda, therefore, manifested the real meaning of the worship of Sri Vyasadeva by worship ping the Supreme Lord Himself.

If the spiritual preceptor is not regarded as identical with the Supreme Lord the worship of the Acharyya is not properly performed and by such worship the real meaning of the Veda cannot be obtained. Sri Gaursundar is the Guru of Sri Nityananda. This is the basis of the worship of Sri Nityananda whose power is manifested as Sri Vyasadeva.

Sri Nityananda is the ultimate source of all manifestations of Krishna. He is the source of the spiritual function of the Acharyya. The Acharyya is the manifestation of Krishna Himself. But Sri Krishna and Sri Baladeva although identical with Sri Gaursundar and Sri Nityananda, differ in their activities. Sri Gaursundar and Sri Nityananda play the role of devotees and not of Masters although They are really the Masters. The Masters as Servants teach Their servants by Their own Activity how Their servants are to serve Themselves as Masters. In the case of Sri Krishna and Sri Baladeva the jiva may approach Them only by Their Grace which is not fully prominent. In Sri Gaursundar and Sri Nityananda the Quality of Divine Grace predominates over Power, and even over Beauty.

The author is unknown




←  «Эмоции или преданность». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 1996 год. Австралия. Мировой проповеднический тур ·• Архив новостей •· Фестиваль Vedalife-Israel Passover. Апрель 2019 года →
Russian

Поклонение Шри Вьясадеву
в Шри Чайтанья Матхе 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из девятого номера XXVII тома за февраль 1930 года)

 

На пятый день убывающей луны месяца фалгун, приходящийся на 18 февраля [1930 года], состоялось празднование поклонения Шри Вьясадеву, которое провело сообщество мадхва-гаудия-вайшнавов, собравшихся с этой целью в Шри Чайтанья Матхе в Шридхам Майяпуре. Ежегодные собрания всех преданных в калькуттском центре Гаудия Матха проходят с момента его основания. В этом году это собрание впервые состоялось в Чайтанья Матхе.

Шри Нитьянанда в Шридхам Майяпуре совершил поклонение Шри Вьясадеву. Теперь эта традиция вновь проявилась в святом месте явления Господа Шри Чайтаньи. Нитьянанда предложил подношения для Вьясадева стопам Шри Чайтаньи, и Верховный Господь принял это.

Поклонение Шри Вьясадеву совершается методом поклонения духовному учителю. Верховный Господь в облике Шри Вьясадева раскрывает скрытое значение Вед для затуманенного сознания всех падших душ. Шри Вьясадев исполнил желание Верховного Господа, составив такие духовные труды, как «Брахма-сутра», «Махабхарата» и величайший «Шримад-Бхагаватам», наиболее недвусмысленный из всех. Он — непреложный авторитет всех духовных путей и толкований вечной религии, вплоть до высочайшей формы любовной преданности лотосоподобным стопам Шри Кришны.

Шри Вьясадев говорит в самом начале «Бхагаватам», что Абсолютная Истина в начале начал проявилась по милости Шри Нараяны в чистом сердце Брахмы (первой сотворенной дживы) в виде четырех шлок. Затем эта Истина распространилась в форме священных писаний. Подлинное значение священных писаний было явлено в этом мире в облике самой Личности Бога, Шри Кришны, а также в форме святого «Бхагаватам», тождественного самому Шри Кришне.

«Шримад-Бхагаватам», открывающий чистую сущность духовного знания, был проявлен Шри Вьясадевом по милости его наставника, Шри Нарады, который получил в свою очередь это знание от Брахмы. Шри Вьясадев — духовный учитель богоявленных писаний, чья суть была бы совершенно непонятна людям этого охваченного софистикой века, если бы не проявление деяний Кришны в форме недвусмысленного «Шримад-Бхагаватам». Шри Вьясадев — величайший из ачарьев, проявленных безграничной силой Верховного Господа с миссией сделать Веду доступной для нынешнего века.

Ачарья — проявление самого Верховного Господа. В действительности поклонение Шри Вьясадеву — это поклонение Шри Гаурасундару через ачарью. Поэтому Шри Нитьянанда проявил подлинное значение поклонения Шри Вьясадеву поклонением самому Верховному Господу.

Если духовный учитель не воспринимается тождественным с Верховным Господом, то поклонение ачарье не свершится должным образом и благодаря такому поклонению не откроется подлинное значение Веды. Шри Гаурасундар — Гуру Шри Нитьянанды. Такова основа поклонения Шри Нитьянанды, проявлением чьей силы является сам Шри Вьясадев.

Шри Нитьянанда — первоисточник всех проявлений Кришны. Он источник духовной деятельности ачарьи. Ачарья — проявление самого Шри Кришны. Однако, хотя Шри Кришна и Шри Баладева во всем тождественны Шри Гаурасундару и Шри Нитьянанде, Их деяния имеют различия. Шри Гаурасундар и Шри Нитьянанда играли роль преданных, а не Владык, хотя Они и есть подлинные Владыки мироздания. Эти Владыки пришли как слуги, чтобы Своими деяниями наставить Своих слуг, как следует служить Им как Владыкам всего сущего. Что касается Шри Кришны и Шри Баладевы, джива может приблизиться к Ним лишь по Их милости, удостоиться которой невероятно сложно. Однако в Шри Гаурасундаре и Шри Нитьянанде качество божественного Милосердия доминирует над Силой и даже над Красотой.

Автор неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас



English

Worship of Sri Vyasadeva
at Sri Chaitanya Math 

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 9, Vol. XXVII, February 1930)

 

THE worship of Sri Vyasadeva was celebrated on Tuesday, the fifth day of the dark fortnight of the month of Falgun, corresponding to the 18th o February, by the community of the Madhva-Gaudiya Vaishnavas who assembled for the purpose at Sri Chaitanya Math in Sreedham Mayapur. This function by an annual gathering of all the devotees was being performed at Gaudiya Math in Calcutta, since its institution. This year the function has been held for the first time at Sri Chaitanya Math.

The worship of Sri Vyasadeva was performed by Sri Nityananda Prabhu at Sreedham Mayapur. That function has now again manifested itself in the holy Birth-place of the Lord. On this occasion Nityananda placed the offering for Sri Vyasadeva at the feet of Sri Chaitanya and the offering was accepted by the Supreme Lord.

The worship of Sri Vyasadeva is performed by worshipping the spiritual preceptor. In the form of Sri Vyasadeva the Supreme Lord made possible the manifestation of the hidden meaning of the Veda to the darkened understanding of all fallen souls. Sri Vyasadeva accomplished the purpose of the Supreme Lord by compilation of the spiritual works of the Brahma-sutra, the Mahabharata and, the most unambiguous of all, the great Bhagabatam. He is the authority of scriptural method and interpretation of the eternal religion to its highest form of amorous devotion to the lotus feet of Sri Krishna.

Sri Vyasadeva tells us in the opening shlokas of the Bhagabatam that the Truth first of all manifested Himself in the purified heart of Brahma, the first of created jivas, by the mercy of Sri Narayana, in the form of four shlokas. These have expanded into the spiritual scriptures. The real meaning of the scriptures was made manifest to this world in the form of the Divine Person Himself by the appearance of Sri Krishna and by that of the holy Bhagabatam identical with Sri Krishna Himself.

The Bhagabatam was manifested to the pure essence of Sri Vyasadeva by the mercy of his preceptor Sri Narada who had received Him from Brahma. Sri Vyasadeva is the Divine Teacher of the revealed Scriptures whose meaning would be perfectly unintelligible to the people of this sophisticated age but for the unambiguous appearance of the Deeds of Krishna in the Form of the Bhagabatam. Sri Vyasadeva is the greatest of the Acharyyas being the manifestation of the plenary power of the Supreme Lord for the purpose of making the Veda available to the present age.

The Acharyya is the manifestation of the Supreme Lord Himself. The worship of Sri Vyasadeva is really the worship of Sri Gaursundar in the Acharyya. Sri Nityananda, therefore, manifested the real meaning of the worship of Sri Vyasadeva by worship ping the Supreme Lord Himself.

If the spiritual preceptor is not regarded as identical with the Supreme Lord the worship of the Acharyya is not properly performed and by such worship the real meaning of the Veda cannot be obtained. Sri Gaursundar is the Guru of Sri Nityananda. This is the basis of the worship of Sri Nityananda whose power is manifested as Sri Vyasadeva.

Sri Nityananda is the ultimate source of all manifestations of Krishna. He is the source of the spiritual function of the Acharyya. The Acharyya is the manifestation of Krishna Himself. But Sri Krishna and Sri Baladeva although identical with Sri Gaursundar and Sri Nityananda, differ in their activities. Sri Gaursundar and Sri Nityananda play the role of devotees and not of Masters although They are really the Masters. The Masters as Servants teach Their servants by Their own Activity how Their servants are to serve Themselves as Masters. In the case of Sri Krishna and Sri Baladeva the jiva may approach Them only by Their Grace which is not fully prominent. In Sri Gaursundar and Sri Nityananda the Quality of Divine Grace predominates over Power, and even over Beauty.

The author is unknown


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация
Пожертвования