«Анугатья». Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур | “Anugatya.” Srila Bhakti Siddhanta Saraswati Thakur


Russian


Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур 

Анугатья

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/anugatya.html

Мы предлагаем вниманию читателей перевод фрагмента эссе Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура, опубликованного во втором томе, шестом выпуске журнала «Шри Гаудия Даршан» в пятницу, 11 декабря 1956 года, в котором описывается судьба людей, отвергающих Шри Гуру и вайшнавов. Оригинальный язык публикации — бенгали.

 

Преданные, посвятившие себя служению Господу, — вечные слуги Шри Гуру и Шри Кришны. Преданные вечно служат Шри Кришне в состоянии покорности (анугатья) Шри Гуру. Попытки служить Господу без покорности Гуру и вайшнавам не являются служением Господу, но служением майе. Если кто-то, в согласии со своими взглядами и не будучи покорным Гуру и вайшнавам, ведет себя добродетельно, посещает святые места, совершает шестьдесят четыре практики преданности, совершает аскезы, практикует нама-санкиртану, совершает джапу, медитирует или занят в любой иной практике преданности, то он не служит Господу вовсе.

Скорее, он просто реализует свои желания чувственного удовлетворения. Когда удовлетворение чувств маскируется под служение Господу, люди часто впадают в заблуждение этими притязаниями на наслаждение. Подобный спектакль, движимый желаниями славы, богатства и женщин, не является служением Господу; это просто обман себя и других. Фундамент служения Господу — покорность (анугатья) Гуру и вайшнавам. Имитация служения Господу в отсутствие покорности Шри Гуру подобна «попыткам перепрыгнуть году в поисках соломы» из притчи.

Будучи обусловленным, человек не в силах вступить в измерение служения Господу, не будучи покорным Гуру и вайшнавам, и даже в освобожденном состоянии, в котором душа служит Господу в своем духовном теле, непрестанная покорность Гурудеву сохраняется. Если человек не покорен вечному олицетворению пристанища Господа (ашрая-виграхе), Шри Гурудеву и его последователям, то такой человек всего лишь совершает оскорбление, поклоняясь себе.

 

Примечание:

Когда Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж публично провозгласил Шрилу Бхакти Нирмала Ачарью Махараджа своим преемником, он подчеркнул принцип анугатьи: «Он [Шрила Бхакти Нирмал Ачарья Махарадж] наделен всеми достоинствами. И я избрал его следующим ачарьей этого Матха. А̄пна̄ра̄ сакале миле миш́е та̄̐ра а̄нугатйе чалбен, та̄̐ра а̄нугатйетха̄кбен, а̄ра та̄ке бха̄лаба̄сбен — «Все вы должны идти вперед совместно, ведомые им, продолжать принимать его руководство и любить его».




English

Śrīla Bhakti Siddhānta Saraswatī Ṭhākur 

Anugatya

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/anugatya/

Śrīla Bhakti Siddhānta Saraswatī Ṭhākur describes the fate of those who defy Śrī Guru and the Vaiṣṇavas.

The following is a translation of an excerpt from a Bengali essay by Śrīla Bhakti Siddhānta Saraswatī Ṭhākur published in Volume 2, Issue 6 of Śrī Gauḍīya Darśan, Friday, 11 December 1956.

 

Devotees dedicated to the Lord’s service are eternal servants of Śrī Guru and Śrī Kṛṣṇa. Devotees eternally serve Śrī Kṛṣṇa in subservience (ānugatya) to Śrī Guru. Attempting to serve the Lord without subservience to Guru and the Vaiṣṇavas is not service to the Lord; it is service to māyā. If someone, according to their own conception and without subservience to Guru and the Vaiṣṇavas, behaves virtuously, visits holy places, performs the sixty-four practices of devotion, practises renunciation, performs austerities, practises Nām-saṅkīrtan, chants japa, practises meditation, or engages in any other devotional practice, they are not serving the Lord at all. Rather, they are simply fulfilling their own desires for sense gratification. When sense gratification is deceptively dressed up as service to the Lord, people are often cheated by this pretence to enjoyment. A deceitful show of service to the Lord motivated by desire for fame, wealth, and women is not service to the Lord; it is simply deceitful cheating of oneself and others. The fundamental basis of service to the Lord is subservience (ānugatya) to Guru and the Vaiṣṇavas. The pretence of serving the Lord without subservience to Śrī Guru is like the mistaken act of “jumping over a goḍā to eat grass”. In the conditioned state, one cannot gain entrance into the Lord’s service without subservience to Guru and the Vaiṣṇavas, and even in the liberated state, in which one serves the Lord’s in a spiritual body, constant subservience to Gurudev continues. If one is not subservient to the eternal embodiment of the Lord’s shelter (the āśraya-vigraha), Śrī Gurudev, and his followers, one does nothing more than commit the offence of worshipping oneself.

 

Note

When Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj publicly declared Śrīla Bhakti Nirmal Āchārya Mahārāj to be his successor, he emphasised this principle of ānugatya: “He [Śrīla Bhakti Nirmal Āchārya Mahārāj] is highly qualified, and I have chosen him as next Āchārya of this Maṭh. Āpnārā sakale mile miśe tā̐ra ānugatye chalben, tā̐ra ānugatyethākben, āra tāke bhālabāsben [‘All of you should proceed unitedly under his guidance, remain under his guidance, and love him’].”





←  «Уникальный шанс». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 30 марта 2007 года. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· Veda-weekend | Экологическая акция «Чистый берег». 1 июня 2019 года. Лахта, Санкт-Петербург  →
Russian


Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур 

Анугатья

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/anugatya.html

Мы предлагаем вниманию читателей перевод фрагмента эссе Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура, опубликованного во втором томе, шестом выпуске журнала «Шри Гаудия Даршан» в пятницу, 11 декабря 1956 года, в котором описывается судьба людей, отвергающих Шри Гуру и вайшнавов. Оригинальный язык публикации — бенгали.

 

Преданные, посвятившие себя служению Господу, — вечные слуги Шри Гуру и Шри Кришны. Преданные вечно служат Шри Кришне в состоянии покорности (анугатья) Шри Гуру. Попытки служить Господу без покорности Гуру и вайшнавам не являются служением Господу, но служением майе. Если кто-то, в согласии со своими взглядами и не будучи покорным Гуру и вайшнавам, ведет себя добродетельно, посещает святые места, совершает шестьдесят четыре практики преданности, совершает аскезы, практикует нама-санкиртану, совершает джапу, медитирует или занят в любой иной практике преданности, то он не служит Господу вовсе.

Скорее, он просто реализует свои желания чувственного удовлетворения. Когда удовлетворение чувств маскируется под служение Господу, люди часто впадают в заблуждение этими притязаниями на наслаждение. Подобный спектакль, движимый желаниями славы, богатства и женщин, не является служением Господу; это просто обман себя и других. Фундамент служения Господу — покорность (анугатья) Гуру и вайшнавам. Имитация служения Господу в отсутствие покорности Шри Гуру подобна «попыткам перепрыгнуть году в поисках соломы» из притчи.

Будучи обусловленным, человек не в силах вступить в измерение служения Господу, не будучи покорным Гуру и вайшнавам, и даже в освобожденном состоянии, в котором душа служит Господу в своем духовном теле, непрестанная покорность Гурудеву сохраняется. Если человек не покорен вечному олицетворению пристанища Господа (ашрая-виграхе), Шри Гурудеву и его последователям, то такой человек всего лишь совершает оскорбление, поклоняясь себе.

 

Примечание:

Когда Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж публично провозгласил Шрилу Бхакти Нирмала Ачарью Махараджа своим преемником, он подчеркнул принцип анугатьи: «Он [Шрила Бхакти Нирмал Ачарья Махарадж] наделен всеми достоинствами. И я избрал его следующим ачарьей этого Матха. А̄пна̄ра̄ сакале миле миш́е та̄̐ра а̄нугатйе чалбен, та̄̐ра а̄нугатйетха̄кбен, а̄ра та̄ке бха̄лаба̄сбен — «Все вы должны идти вперед совместно, ведомые им, продолжать принимать его руководство и любить его».




English

Śrīla Bhakti Siddhānta Saraswatī Ṭhākur 

Anugatya

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/anugatya/

Śrīla Bhakti Siddhānta Saraswatī Ṭhākur describes the fate of those who defy Śrī Guru and the Vaiṣṇavas.

The following is a translation of an excerpt from a Bengali essay by Śrīla Bhakti Siddhānta Saraswatī Ṭhākur published in Volume 2, Issue 6 of Śrī Gauḍīya Darśan, Friday, 11 December 1956.

 

Devotees dedicated to the Lord’s service are eternal servants of Śrī Guru and Śrī Kṛṣṇa. Devotees eternally serve Śrī Kṛṣṇa in subservience (ānugatya) to Śrī Guru. Attempting to serve the Lord without subservience to Guru and the Vaiṣṇavas is not service to the Lord; it is service to māyā. If someone, according to their own conception and without subservience to Guru and the Vaiṣṇavas, behaves virtuously, visits holy places, performs the sixty-four practices of devotion, practises renunciation, performs austerities, practises Nām-saṅkīrtan, chants japa, practises meditation, or engages in any other devotional practice, they are not serving the Lord at all. Rather, they are simply fulfilling their own desires for sense gratification. When sense gratification is deceptively dressed up as service to the Lord, people are often cheated by this pretence to enjoyment. A deceitful show of service to the Lord motivated by desire for fame, wealth, and women is not service to the Lord; it is simply deceitful cheating of oneself and others. The fundamental basis of service to the Lord is subservience (ānugatya) to Guru and the Vaiṣṇavas. The pretence of serving the Lord without subservience to Śrī Guru is like the mistaken act of “jumping over a goḍā to eat grass”. In the conditioned state, one cannot gain entrance into the Lord’s service without subservience to Guru and the Vaiṣṇavas, and even in the liberated state, in which one serves the Lord’s in a spiritual body, constant subservience to Gurudev continues. If one is not subservient to the eternal embodiment of the Lord’s shelter (the āśraya-vigraha), Śrī Gurudev, and his followers, one does nothing more than commit the offence of worshipping oneself.

 

Note

When Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj publicly declared Śrīla Bhakti Nirmal Āchārya Mahārāj to be his successor, he emphasised this principle of ānugatya: “He [Śrīla Bhakti Nirmal Āchārya Mahārāj] is highly qualified, and I have chosen him as next Āchārya of this Maṭh. Āpnārā sakale mile miśe tā̐ra ānugatye chalben, tā̐ra ānugatyethākben, āra tāke bhālabāsben [‘All of you should proceed unitedly under his guidance, remain under his guidance, and love him’].”



Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования