«Призыв блага». Отрывок из книги «Шаранагати» с комментарием Шрилы Б. Р. Шридхара Дев-Госвами Махараджа «Шри Лагху-чандрика Бхашья» | “Invocation of Auspiciousness.” Excerpt of Sharanagati accompanied by Sri Laghu-chandrika Bhashya by Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj


Russian

Призыв блага

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/prizyv-blaga.html

Продолжая публиковать материалы, посвященные шаранагати, данной статьей мы начинаем представлять материалы из книги «Шаранагати», сопровождаемые комментарием под названием «Нежный лунный свет», который принадлежит перу Шрилы Бхакти Ракшака Шридхара Дев-Госвами Махараджа.

 

Шаранагати

Шрила Бхактивинод Тхакур

Мангалачарана

Призыв блага

ш́рӣ-кр̣ш̣н̣а-чаитанйа прабху джӣве дайа̄ кари’
сва-па̄рш̣ада свӣйа дха̄ма саха аватари’ [1]

ш́рӣ-кр̣ш̣н̣а-чаитанйа — Шри Гаурасундар; прабху — Господь; джӣве — обусловленным душам; дайа̄ — милость; кари’ — являя; сва-па̄рш̣ада — Его спутники; свӣйа — Его собственная; дха̄ма — обитель; саха — с; аватари’— нисходя. [1]

(1) Проявляя милость к дживам, Шри Кришна Чайтанья Махапрабху нисходит со Своими спутниками и обителью.

 

Шри Лагху-чандрика Бхашья

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

(1) Ш́рӣ-кр̣ш̣н̣а-чаитанйа: Шри Кришна Чайтанья — санньяса-имя Шри Гаурасундара. Сарвабхаума Бхаттачарья использует это имя в своих молитвах Господу:

ка̄ла̄н наш̣т̣ам̇ бхакти-йогам̇ ниджам̇ йах̣
пра̄душ̣картум̇ кр̣ш̣н̣а-чаитанйа-на̄ма̄
а̄вирбхӯтас тасйа па̄да̄равинде
га̄д̣хам̇ га̄д̣хам̇ лӣйата̄м̇ читта-бхр̣н̇гах̣

(«Шри Чайтанья Бхагавата», Антья-лила, 3.123)

«Пусть шмель моего сердца вечно усиливает свою привязанность к лотосоподобным стопам Того, Кто теперь явился как Шри Кришна Чайтанья, дабы возродить практику преданности Себе, которая была утрачена с течением времени».

В «Шри Чайтанья Бхагавате» (Мадхья-кханда, 28.175–176,181) описана церемония принятия Шри Гаурасундаром санньясы:

йата джагатере туми ‘кр̣ш̣н̣а’ бола̄ила̄
кара̄ила̄ чаитанйа — кӣртана прака̄ш́ила̄

этеке тома̄ра на̄ма ш́рӣ кр̣ш̣н̣а чаитанйа
сарвалока тома̄’ хаите йа̄те хаила дханйа

[Шри Кешава Бхарати сказал:] «Ты вдохновил весь мир петь Имя Кришны и привел каждого к жизни (чайтанья), начав движение санкиртаны. Поэтому Твое Имя будет Шри Кришна Чайтанья. Благодаря Тебе вся вселенная обрела удачу».

хена мате саннйа̄са карийа̄ прабху дханйа
прака̄ш́ила а̄тма-на̄ма «ш́рӣ кр̣ш̣н̣а чаитанйа»

«Так Господь во всей Своей славе принял санньясу и явил Свое Имя — Шри Кришна Чайтанья».

Сва-па̄рш̣ада: Его спутники. Это значит, Его слуги, как указано в Шримад Бхагавад-гите (9.25):

йа̄нти дева-врата̄ дева̄н питр̣н йа̄нти питр̣-врата̄х̣
бхӯта̄ни йа̄нти бхӯтеджйа̄ йа̄нти мад-йа̄джино ’пи ма̄м

«Те, кто поклоняется полубогам, родятся среди полубогов; поклоняющиеся предкам отправятся к предкам; те, кто поклоняется духам и привидениям, появятся на свет в этих формах жизни; те же, кто поклоняется Мне, будут жить со Мной».

Дха̄ма: обитель. Это значит, духовная обитель Господа. Кришна описывает Свою обитель в Шримад Бхагавад-гите (15.6):

на тад бха̄сайате сӯрйо на ш́аш́а̄н̇ко на па̄ваках̣
йад гатва̄ на нивартанте тад дха̄ма парамам̇ мама

«Эта Моя высшая обитель не освещена ни солнцем, ни луной, ни огнем, ни электрическим светом. Те, кто достигает ее, больше не возвращаются в материальный мир».

Шри Кришна Чайтаньядев пришел в этот материальный мир и принес послание, суть которого такова: удача шри кришна-премы, божественной любви к Шри Кришне, отменяющей четыре цели общепринятой религии, а именно, дхарму (благочестие), артху (богатство), каму (наслаждение) и мокшу (освобождение), есть пятая и высшая цель человеческой жизни.

Шаранагати — единственное средство достижения высшей цели человеческой жизни. Дабы открыть эту истину дживам, заключенным в материальном мире, и явить процесс шаранагати, Шри Кришна Чайтаньядев низошел лично, со Своими вечными спутниками и божественной обителью, Шри Навадвип Дхамой. Он учил шаранагати посредством Своей собственной практики и проповеди, а также через практику и проповедь Своих достойных слуг. Впоследствии один из Его преданных спутников, Шрила Бхактивинод Тхакур, подробно объяснил практику шаранагати, опираясь на анализ и описание частей и их составных частей шаранагати, в своей книге с одноименным названием.

До Шрилы Бхактивинода Тхакура другие ачарьи также много говорили о шаранагати. Фундаментальное учение о шаранагати содержится в Шримад Бхагавад-гите и «Шримад-Бхагаватам». Такое явление, как шаранагати, также хорошо известно в Шри-сампрадае. Тем не менее Шри Кришна Чайтаньячандра явил природу шаранагати уникальным образом. Он учил, что шаранагати есть лучшее средство обретения удачи божественного любовного служения (према-севы) Враджендре Нандану Кришне, Который, следуя Своим прихотям, наслаждается женами пастухов Враджи, Чья божественная форма является источником Абсолютной Истины. Ради того, чтобы широко распространить это прославленное учение о шаранагати, Шримад Бхактивинод Тхакур призвал благословения этого в высшей степени великодушного источника всех аватар, Шри Чайтаньячандру, вначале упоминая Его Имя и одновременно утверждая тему своего трактата в призыве блага (мангалачаране).

 


English

Invocation of Auspiciousness

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/invocation-of-auspiciousness/

Continuing our series on sharanagati, with this post we begin presenting the content of Sharanagati accompanied by the Gentle Moonlight Commentary by Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj.

 

Sharanagati

by Srila Bhakti Vinod Thakur

Mangalacharana

Invocation of Auspiciousness

śrī-kṛṣṇa-chaitanya prabhu jīve dayā kari’
sva-pārṣada svīya dhāma saha avatari’ [1]

śrī-kṛṣṇa-chaitanya—Śrī Gaurasundar; prabhu—Lord; jīve—to the conditioned souls; dayā—mercy; kari’—doing; sva-pārṣada—His own associates; svīya—His own; dhāma—abode; saha—with; avatari’—descending. [1]

(1) Being merciful to the jivas, Sri Krishna Chaitanya Mahaprabhu descends with His associates and abode.

 

Sri Laghu-chandrika Bhashya

by Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

(1) Śrī-kṛṣṇa-chaitanya: ‘Sri Krishna Chaitanya’ is the sannyas name of Sri Gaurasundar. Sarvabhauma Bhattacharya uses this name in his prayers to the Lord:

kālān naṣṭaṁ bhakti-yogaṁ nijaṁ yaḥ
prāduṣkartuṁ kṛṣṇa-chaitanya-nāmā
āvirbhūtas tasya pādāravinde
gāḍhaṁ gāḍhaṁ līyatāṁ chitta-bhṛṅgaḥ

(Sri Chaitanya-bhagavata: Antya-lila, 3.123)

“May the honeybee of my heart be ever more deeply attached to the lotus feet of He who has now appeared as ‘Sri Krishna Chaitanya’ in order to revive the practice of devotion for Himself, which had become lost due to the influence of time.”

In Sri Chaitanya-bhagavata (Madhya-khanda, 28.175–176,181), the sannyas ceremony of Sri Gaurasundar is described:

yata jagatere tumi ‘kṛṣṇa’ bolāilā
karāilā chaitanya—kīrtana prakāśilā

eteke tomāra nāma śrī kṛṣṇa chaitanya
sarvaloka tomā’ haite yāte haila dhanya

[Sri Keshav Bharati said:] “You have induced the whole world to chant the Name of ‘Krishna’ and brought everyone to life (chaitanya) by inaugurating the sankirtan movement. Therefore Your name will be ‘Sri Krishna Chaitanya’. Because of You, everyone in the whole universe has become fortunate.”

hena mate sannyāsa kariyā prabhu dhanya
prakāśila ātma-nāma “śrī kṛṣṇa chaitanya”

“In this way, the Lord gloriously accepted sannyas and revealed His name, ‘Sri Krishna Chaitanya’.”

Sva-pārṣada: “His associates.” This means His servants, as is implied in Srimad Bhagavad-gita (9.25):

yānti deva-vratā devān pitṛn yānti pitṛ-vratāḥ
bhūtāni yānti bhūtejyā yānti mad-yājino ’pi mām

“Those who are devoted to the demigods go to the realm of the demigods; those who are devoted to the ancestors go to the realm of their ancestors; those who are devoted to ghosts and spirits go to the realm of such beings; and those who are devoted to Me come to Me (reside in My abode).”

Dhāma: “Abode.” This means the spiritual domain of the Lord. Krishna describes His abode in Srimad Bhagavad-gita (15.6):

na tad bhāsayate sūryo na śaśāṅko na pāvakaḥ
yad gatvā na nivartante tad dhāma paramaṁ mama

“Having reached My supreme abode, which cannot be illuminated by the sun, the moon, or fire (anything material), the surrendered souls never return to this mundane world.”

Sri Krishna Chaitanyadev has clearly declared within this material world the message that the fortune of Sri Krishna-prem, divine love for Sri Krishna, which condemns the four ends of conventional religiosity—dharma, piety; artha, wealth; kama, enjoyment; and moksa, liberation—is the fifth and supreme end of human life. Sharanagati is the sole means to obtain that topmost end of human life. To enlighten the jivas conditioned in the material world about this, and to reveal the process of sharanagati, Sri Krishna Chaitanyadev Himself descended, along with His eternal associates and divine abode of Sri Nabadwip Dham. He taught sharanagati through His own practice and preaching, as well as through the practice and preaching of His capable servants. Some time later, one of His devotee-associates, Srila Bhakti Vinod Thakur, gave extensive guidance about the practice of sharanagati through analysis and description of its limbs and sub-limbs, in this small book named Sharanagati.

Prior to Srila Bhakti Vinod Thakur, other acharyas also spoke at length about sharanagati. The fundamental teachings of sharanagati are additionally found within Srimad Bhagavad-gita and Srimad Bhagavatam. The subject of sharanagati is also especially well known within the Sri-sampraday. Still, the way in which Sri Krishna Chaitanyachandra has revealed the fundamental nature of sharanagati is unparalleled; He has taught that sharanagati is the appropriate means of obtaining the fortune of the divine loving service (prema-seva) of Vrajendra Nandan Krishna, the whimsical enjoyer of the wives of the cowherd men of Vraja, whose divine form is the origin of the Absolute Truth. Therefore, in order to distribute these illustrious teachings of sharanagati, Srimad Bhakti Vinod Thakur has invoked the benediction of that supreme munificent origin of all Avatars, Sri Chaitanyachandra, by first mentioning His name while establishing the theme of his treatise within his invocation of auspiciousness.

 



←  «Мы будем там, где доступно служение, и оно будет нашей движущей силой». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 13 января 2007 года. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· «Игры Шри Чайтаньядева». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж. 1996 год. Австралия  →
Russian

Призыв блага

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/prizyv-blaga.html

Продолжая публиковать материалы, посвященные шаранагати, данной статьей мы начинаем представлять материалы из книги «Шаранагати», сопровождаемые комментарием под названием «Нежный лунный свет», который принадлежит перу Шрилы Бхакти Ракшака Шридхара Дев-Госвами Махараджа.

 

Шаранагати

Шрила Бхактивинод Тхакур

Мангалачарана

Призыв блага

ш́рӣ-кр̣ш̣н̣а-чаитанйа прабху джӣве дайа̄ кари’
сва-па̄рш̣ада свӣйа дха̄ма саха аватари’ [1]

ш́рӣ-кр̣ш̣н̣а-чаитанйа — Шри Гаурасундар; прабху — Господь; джӣве — обусловленным душам; дайа̄ — милость; кари’ — являя; сва-па̄рш̣ада — Его спутники; свӣйа — Его собственная; дха̄ма — обитель; саха — с; аватари’— нисходя. [1]

(1) Проявляя милость к дживам, Шри Кришна Чайтанья Махапрабху нисходит со Своими спутниками и обителью.

 

Шри Лагху-чандрика Бхашья

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

(1) Ш́рӣ-кр̣ш̣н̣а-чаитанйа: Шри Кришна Чайтанья — санньяса-имя Шри Гаурасундара. Сарвабхаума Бхаттачарья использует это имя в своих молитвах Господу:

ка̄ла̄н наш̣т̣ам̇ бхакти-йогам̇ ниджам̇ йах̣
пра̄душ̣картум̇ кр̣ш̣н̣а-чаитанйа-на̄ма̄
а̄вирбхӯтас тасйа па̄да̄равинде
га̄д̣хам̇ га̄д̣хам̇ лӣйата̄м̇ читта-бхр̣н̇гах̣

(«Шри Чайтанья Бхагавата», Антья-лила, 3.123)

«Пусть шмель моего сердца вечно усиливает свою привязанность к лотосоподобным стопам Того, Кто теперь явился как Шри Кришна Чайтанья, дабы возродить практику преданности Себе, которая была утрачена с течением времени».

В «Шри Чайтанья Бхагавате» (Мадхья-кханда, 28.175–176,181) описана церемония принятия Шри Гаурасундаром санньясы:

йата джагатере туми ‘кр̣ш̣н̣а’ бола̄ила̄
кара̄ила̄ чаитанйа — кӣртана прака̄ш́ила̄

этеке тома̄ра на̄ма ш́рӣ кр̣ш̣н̣а чаитанйа
сарвалока тома̄’ хаите йа̄те хаила дханйа

[Шри Кешава Бхарати сказал:] «Ты вдохновил весь мир петь Имя Кришны и привел каждого к жизни (чайтанья), начав движение санкиртаны. Поэтому Твое Имя будет Шри Кришна Чайтанья. Благодаря Тебе вся вселенная обрела удачу».

хена мате саннйа̄са карийа̄ прабху дханйа
прака̄ш́ила а̄тма-на̄ма «ш́рӣ кр̣ш̣н̣а чаитанйа»

«Так Господь во всей Своей славе принял санньясу и явил Свое Имя — Шри Кришна Чайтанья».

Сва-па̄рш̣ада: Его спутники. Это значит, Его слуги, как указано в Шримад Бхагавад-гите (9.25):

йа̄нти дева-врата̄ дева̄н питр̣н йа̄нти питр̣-врата̄х̣
бхӯта̄ни йа̄нти бхӯтеджйа̄ йа̄нти мад-йа̄джино ’пи ма̄м

«Те, кто поклоняется полубогам, родятся среди полубогов; поклоняющиеся предкам отправятся к предкам; те, кто поклоняется духам и привидениям, появятся на свет в этих формах жизни; те же, кто поклоняется Мне, будут жить со Мной».

Дха̄ма: обитель. Это значит, духовная обитель Господа. Кришна описывает Свою обитель в Шримад Бхагавад-гите (15.6):

на тад бха̄сайате сӯрйо на ш́аш́а̄н̇ко на па̄ваках̣
йад гатва̄ на нивартанте тад дха̄ма парамам̇ мама

«Эта Моя высшая обитель не освещена ни солнцем, ни луной, ни огнем, ни электрическим светом. Те, кто достигает ее, больше не возвращаются в материальный мир».

Шри Кришна Чайтаньядев пришел в этот материальный мир и принес послание, суть которого такова: удача шри кришна-премы, божественной любви к Шри Кришне, отменяющей четыре цели общепринятой религии, а именно, дхарму (благочестие), артху (богатство), каму (наслаждение) и мокшу (освобождение), есть пятая и высшая цель человеческой жизни.

Шаранагати — единственное средство достижения высшей цели человеческой жизни. Дабы открыть эту истину дживам, заключенным в материальном мире, и явить процесс шаранагати, Шри Кришна Чайтаньядев низошел лично, со Своими вечными спутниками и божественной обителью, Шри Навадвип Дхамой. Он учил шаранагати посредством Своей собственной практики и проповеди, а также через практику и проповедь Своих достойных слуг. Впоследствии один из Его преданных спутников, Шрила Бхактивинод Тхакур, подробно объяснил практику шаранагати, опираясь на анализ и описание частей и их составных частей шаранагати, в своей книге с одноименным названием.

До Шрилы Бхактивинода Тхакура другие ачарьи также много говорили о шаранагати. Фундаментальное учение о шаранагати содержится в Шримад Бхагавад-гите и «Шримад-Бхагаватам». Такое явление, как шаранагати, также хорошо известно в Шри-сампрадае. Тем не менее Шри Кришна Чайтаньячандра явил природу шаранагати уникальным образом. Он учил, что шаранагати есть лучшее средство обретения удачи божественного любовного служения (према-севы) Враджендре Нандану Кришне, Который, следуя Своим прихотям, наслаждается женами пастухов Враджи, Чья божественная форма является источником Абсолютной Истины. Ради того, чтобы широко распространить это прославленное учение о шаранагати, Шримад Бхактивинод Тхакур призвал благословения этого в высшей степени великодушного источника всех аватар, Шри Чайтаньячандру, вначале упоминая Его Имя и одновременно утверждая тему своего трактата в призыве блага (мангалачаране).

 


English

Invocation of Auspiciousness

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/invocation-of-auspiciousness/

Continuing our series on sharanagati, with this post we begin presenting the content of Sharanagati accompanied by the Gentle Moonlight Commentary by Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj.

 

Sharanagati

by Srila Bhakti Vinod Thakur

Mangalacharana

Invocation of Auspiciousness

śrī-kṛṣṇa-chaitanya prabhu jīve dayā kari’
sva-pārṣada svīya dhāma saha avatari’ [1]

śrī-kṛṣṇa-chaitanya—Śrī Gaurasundar; prabhu—Lord; jīve—to the conditioned souls; dayā—mercy; kari’—doing; sva-pārṣada—His own associates; svīya—His own; dhāma—abode; saha—with; avatari’—descending. [1]

(1) Being merciful to the jivas, Sri Krishna Chaitanya Mahaprabhu descends with His associates and abode.

 

Sri Laghu-chandrika Bhashya

by Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

(1) Śrī-kṛṣṇa-chaitanya: ‘Sri Krishna Chaitanya’ is the sannyas name of Sri Gaurasundar. Sarvabhauma Bhattacharya uses this name in his prayers to the Lord:

kālān naṣṭaṁ bhakti-yogaṁ nijaṁ yaḥ
prāduṣkartuṁ kṛṣṇa-chaitanya-nāmā
āvirbhūtas tasya pādāravinde
gāḍhaṁ gāḍhaṁ līyatāṁ chitta-bhṛṅgaḥ

(Sri Chaitanya-bhagavata: Antya-lila, 3.123)

“May the honeybee of my heart be ever more deeply attached to the lotus feet of He who has now appeared as ‘Sri Krishna Chaitanya’ in order to revive the practice of devotion for Himself, which had become lost due to the influence of time.”

In Sri Chaitanya-bhagavata (Madhya-khanda, 28.175–176,181), the sannyas ceremony of Sri Gaurasundar is described:

yata jagatere tumi ‘kṛṣṇa’ bolāilā
karāilā chaitanya—kīrtana prakāśilā

eteke tomāra nāma śrī kṛṣṇa chaitanya
sarvaloka tomā’ haite yāte haila dhanya

[Sri Keshav Bharati said:] “You have induced the whole world to chant the Name of ‘Krishna’ and brought everyone to life (chaitanya) by inaugurating the sankirtan movement. Therefore Your name will be ‘Sri Krishna Chaitanya’. Because of You, everyone in the whole universe has become fortunate.”

hena mate sannyāsa kariyā prabhu dhanya
prakāśila ātma-nāma “śrī kṛṣṇa chaitanya”

“In this way, the Lord gloriously accepted sannyas and revealed His name, ‘Sri Krishna Chaitanya’.”

Sva-pārṣada: “His associates.” This means His servants, as is implied in Srimad Bhagavad-gita (9.25):

yānti deva-vratā devān pitṛn yānti pitṛ-vratāḥ
bhūtāni yānti bhūtejyā yānti mad-yājino ’pi mām

“Those who are devoted to the demigods go to the realm of the demigods; those who are devoted to the ancestors go to the realm of their ancestors; those who are devoted to ghosts and spirits go to the realm of such beings; and those who are devoted to Me come to Me (reside in My abode).”

Dhāma: “Abode.” This means the spiritual domain of the Lord. Krishna describes His abode in Srimad Bhagavad-gita (15.6):

na tad bhāsayate sūryo na śaśāṅko na pāvakaḥ
yad gatvā na nivartante tad dhāma paramaṁ mama

“Having reached My supreme abode, which cannot be illuminated by the sun, the moon, or fire (anything material), the surrendered souls never return to this mundane world.”

Sri Krishna Chaitanyadev has clearly declared within this material world the message that the fortune of Sri Krishna-prem, divine love for Sri Krishna, which condemns the four ends of conventional religiosity—dharma, piety; artha, wealth; kama, enjoyment; and moksa, liberation—is the fifth and supreme end of human life. Sharanagati is the sole means to obtain that topmost end of human life. To enlighten the jivas conditioned in the material world about this, and to reveal the process of sharanagati, Sri Krishna Chaitanyadev Himself descended, along with His eternal associates and divine abode of Sri Nabadwip Dham. He taught sharanagati through His own practice and preaching, as well as through the practice and preaching of His capable servants. Some time later, one of His devotee-associates, Srila Bhakti Vinod Thakur, gave extensive guidance about the practice of sharanagati through analysis and description of its limbs and sub-limbs, in this small book named Sharanagati.

Prior to Srila Bhakti Vinod Thakur, other acharyas also spoke at length about sharanagati. The fundamental teachings of sharanagati are additionally found within Srimad Bhagavad-gita and Srimad Bhagavatam. The subject of sharanagati is also especially well known within the Sri-sampraday. Still, the way in which Sri Krishna Chaitanyachandra has revealed the fundamental nature of sharanagati is unparalleled; He has taught that sharanagati is the appropriate means of obtaining the fortune of the divine loving service (prema-seva) of Vrajendra Nandan Krishna, the whimsical enjoyer of the wives of the cowherd men of Vraja, whose divine form is the origin of the Absolute Truth. Therefore, in order to distribute these illustrious teachings of sharanagati, Srimad Bhakti Vinod Thakur has invoked the benediction of that supreme munificent origin of all Avatars, Sri Chaitanyachandra, by first mentioning His name while establishing the theme of his treatise within his invocation of auspiciousness.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования