«Шри Шри Адвайта Ачарья». Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Бхавабандхачхид Дас Адхикари

Шри Шри Адвайта Ачарья

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из третьего номера XXVII тома за август 1929 года)

 

Шри Адвайта Ачарья Прабху — это Сам Маха-Вишну, Который считается первопричиной всего материального творения. Поэтому Он во всем равен Всевышнему. Вечный духовный облик Вишну дает начало всему, тогда как Он Сам не имеет начала. Нет никого, кто определил бы Его отцовство, однако в развитии ватсалья-расы (одной из главных в любовных отношениях с Богом) и согласно трансцендентным переживаниям преданных ватсалья-расы, Он (оставаясь при этом Отцом всего сущего) появляется как Сын Своего преданного. Так Шри Адвайта Ачарья Прабху предстал перед взором смертных существ в семье Кувера Мишры в деревне Набаграм, близ Силхета, избрав для этого самый благоприятный момент времени.

История гласит, что однажды Гухьякешвар Кувер поклонялся Шиве. Махадев был удовлетворен его преданностью и спросил, какое благословение он желает обрести. Кувер был так искренне предан Шиве, что пожелал, чтобы тот пришел как его сын. Этот Гухьякешвар Кувер и есть Кувер Мишра, и он считается отцом Адвайты Прабху, Который является проявлением Сада-Шивы. Поскольку Он обладает той же природой, что и Всевышний, Он — Адвайта, и поскольку Он посвятил Себя практике преданности, Он — Ачарья.

Ачарья Прабху вел в этом мире отрешенную жизнь, как и надлежит домохозяину, тем самым показывая всем людям на собственном примере различие между поверхностным и подлинным отречением. О принял Парамахамсу Мадхавендру Пури Своим духовным учителем и так учил людей необходимости принятия духовным наставником истинного вайшнава.

Шри Адвайта Ачарья Прабху — божественный учитель духовности. У Него также есть два других имени: Мангал и Камалакша. После смерти Своих родителей Он отправился в Шри Вриндаван и погрузился в поклонение Шри Кришне. Затем Он вернулся в Шантипур, осознав, что Господь скоро явится в Навадвипе. Жители Шантипура с великой радостью принимали Его в своих домах. Влиятельные люди этой местности даровали Ему в жены Шри Ситу Деви, дочь Нришингхи Бхадхури, наделенную всеми редкостными добродетелями, и так Адвайта остался жить там. Йога-майя, проявившаяся как Сита Деви, стала супругой Адвайты Ачарьи.

В то время не столь много людей практиковали преданность Шри Вишну. Люди были более склонны к мирским наслаждениям и бесполезному обучению. Адвайта Ачарья видел это и был очень опечален. В Надии было несколько преданных (таких как Шривас Пандит), которые поклонялись Господу и проводили время в совершении киртана Кришны. Неподалеку от места, где жил Шривас, у Адвайты Ачарьи был дом, в котором Он обучал учеников. Он сострадал к людям, которые отвернулись от Господа Кришны, и горевал о их печальной судьбе. Он начал молиться о том, чтобы появилось духовное учение для этого века разногласий, и в ответ на это Шриман Махапрабху милостиво явился в этом мире. Шри Адвайта, ожидая Его появления, поклонялся Господу водой Ганги и листочками Туласи, а также призывал Его громким скорбным воплем, который проникал через оболочки вселенной.

В этот благоприятный момент Господь Гауранга (Сам Абсолютный Господь, во всем тождественный Шри Кришне) появился в Шри Майяпуре, в Навадвипе, в доме Шри Джаганнатхи Мишры как сын Шачи Деви. Шри Адвайта в то время был в Шантипуре. Также вместе с Ним находился Тхакур Харидас, ачарья воспевания Святого Имени Шри Хари. Оба они провели всю эту ночь, наполненную светом полной луны месяца пхалгуна, в танце и пении киртана.

Ачарья Прабху, решительно преодолевая все препятствия, что стояли у Него на пути, практиковал и проповедовал беспримесную преданность Шри Кришне и тем самым воздавал подлинное, бессмертное и не приносящее зла служение всем и каждому. Искореняя педантичную материалистичную веру, Он начал повсюду утверждать славу Абсолютной Истины, не прекращая при этом проповедовать и практиковать Сам. Он с огромным почтением предложил блюдо, содержащее подношение Своему покойному отцу, Тхакуру Харидасу, который был рожден в семье яванов. Адвайта Ачарья считал его намного выше миллионов псевдо-брахманов и своим поступком явил всем его преданность служению Истине (садачар).

Шри Адвайту Прабху порой сопровождал Шри Вишварупа, старший брат Шри Гаурасундара, который был полностью отрешен от этого мира. Адвайта учил принципам беспримесной преданности на основе Шримад Бхагавад-гиты, «Шримад-Бхагаватам» и других священных писаний, признаваемых всеми искренними последователями Абсолютной Истины, тем самым помогая падшим душам вновь занять свое подлинное положение.

После того, как Его старший брат принял отречение от мира, Шри Гаурасундар продолжил пленять людей Своими детскими трансцендентными развлечениями. Однажды Он избавил Шри Шачи Деви от греха оскорбления вайшнава, сделав так, что Его матушка попросила прощения у стоп Шри Адвайты, в то время когда тот пребывал в экстатическом медитативном трансе.

Вскоре призыв воспевать Шри Хари-киртан получил отклик в близлежащих провинциях. Подобно тому, как все реки впадают в море, независимо от того, в каком направлении они текут, так и Шри Нитьянанда, Шри Адвайта и другие преданные пришли из различных уголков страны, чтобы обрести прибежище у стоп Шри Гауранги. Осознав, что Его желания исполнились, Ачарья Прабху стал безгранично счастлив. Он встретился со Шри Гаурангой в благоприятный момент. Ачарья Прабху придумывал множество планов, пытаясь побудить Шри Гаурасундара открыть Себя всем. Однажды он покинул Навадвипу и уединился в Шантипуре. Шри Гаурахари, проявляя энергию Бога, послал Рамая, брата Шриваса, в Шантипур к Шри Адвайте Прабху. Адвайта Ачарья прибыл со Своей супругой в сопровождении Рамая, но при этом передал сообщение, что не склонен пока ни с кем общаться, и укрылся в доме Нанданы Ачарьи. Он окончательно решил для Себя: «Лишь когда Мой Господь призовет Меня к Себе и поместит Свои стопы на Мою голову, Я осознаю, что Он Мой Возлюбленный». В тот же миг Его желания исполнились. Всеведущий Господь пригласил Его в Свой дом и поместил Свои стопы Ему на голову. В это время Адвайта взмолился о благословении: «Пусть те, кто обезумел от гордости из-за своего знания, богатства, возвышенного происхождения, горят в огне тройственных страданий, а те, кто незначителен, покорен, лишен гордости (независимо от того, женщина ли это, шудра или просто безграмотный человек), занятые в воспевании славы своего возлюбленного Господа, никогда не ищущие мирской славы и почета, будут вознаграждены даром преданности Господу, и пусть смиренные люди танцуют в великой радости во время воспевания Святого Имени Шри Хари». Господь благословил Его в ответ на эту просьбу перед всеми присутствующими. Вся вселенная наполнилась радостными возгласами, которые пронизывали все пространство. Так Ачарья Прабху принимал участие в бесчисленных лилах Шри Гаурасундара и Шри Нитьянанды, будучи одним из Их проявлений.

Как-то Ачарья Прабху начал проповедовать философию йога-васиштхи, утверждая превосходство мукти над бхакти и скрывая при этом Свое подлинное отношение к этой теме. Узнав об этом, Шриман Махапрабху разгневался и стал колотить Его. Все эти лилы усиливали поток божественной радости в те дни. Но это длилось недолго. Шри Гаурасундар отрекся от мира и стал санньяси. Его первое принятие подаяния произошло в доме Шри Адвайты. Он остановился в Его доме на некоторое время, чтобы принять служение Шри Шачи Деви, а затем отправился в Нилачалу. Шри Ачарья Прабху хотел последовать за Ним, но Шри Гаурахари отговорил Его и занял в проповеди Абсолютной Истины в Гауде (Бенгалии). Господин Ситы во всем следовал Его повелениям. Преданные Гаурахари каждый год приходили в Шри Кшетру (Пури) на фестиваль Колесниц и оставались там на четыре месяца ради общения со Всевышним. Это приносило всем, кто страдал от боли разлуки, большое утешение.

Так все они каждый год проводили несколько месяцев в Нилачале во время фестиваля Колесниц. Однажды Ачарья Прабху пригласил Шримана Махапрабху в Свой дом в Нилачале и подумал: «Если Господь придет сегодня один, то Я смогу послужить Ему согласно велению сердца и без каких-либо беспокойств». Господь, исполняющий желания Своих преданных, явился один в полдень. Сразу же после Его прихода начался проливной дождь с градом и штормовым ветром. Поэтому больше никто не мог прийти туда. Так Ачарья Прабху вместе со Своей супругой с великой радостью смог оказать безграничное и разнообразное служение Шриману Махапрабху. Он сказал: «Вся Моя энергия рождается из преданности Тебе. Даруй Мне благословение, что никогда Меня не оставишь».

В Шри Кшетре Всевышний однажды спросил Шриваса, Своего ближайшего преданного: «Как ты думаешь, каково положение Адвайты как вайшнава?» Шривас ответил: «Он как Шука и Прахлада». Услышав эти слова, Господь сильно разгневался и дал пощечину Шривасу, сказав: «Что ты такое говоришь, Шривас? Как ты осмелился сравнить Адвайту с Шукой и Прахладой? Своими словами ты оскорбил Моего Наду. Ты сильно расстроил Меня этим». Сказав это, Он схватил подставку под светильник и собрался ударить Шриваса. Адвайта Прабху тоже был там, Он тут же схватил Шримана Махапрабху за руку и стал умолять Его простить Шриваса. Гнев Махапрабху прошел. Он сел и начал прославлять величие Шри Адвайты, сказав: «Шука и другие — мальчики в сравнении с Ним. Все они родились гораздо позже. Я явился в этот мир ради Него. Известно ли кому Его подлинное величие?» Шривас попросил прощения у стоп Шримана Махапрабху и сказал: «О Господь, если Ты не расскажешь о славе Шри Адвайты, то кто сможет узнать об этом? Сегодня я обрел благо благодаря Твоим наставлениям».

Однажды после Ратха-ятры (фестиваля Колесниц) Шри Адвайта поклонялся Шриману Махапрабху цветами и листочками Туласи. Махапрабху также стал поклоняться Адвайте Прабху цветами и Туласи, лежащими на подносе, повторяя при этом мантру («Кем бы Ты ни был, Ты — это Он»).

У Шри Адвайты Ачарьи было шесть сыновей. Их имена были Шри Ачьютананда, Шри Кришна, Шри Гопал, Бала Рам, Сварупа и Джагадиш. Среди них лишь первый, Ачьютананда, был истинным преданным Шримана Махапрабху.

Шри Гаурасундар пришел в этот мир по зову Шри Адвайты Прабху. Когда Его миссия завершилась, Он отправился в Свою Дхаму (трансцендентную обитель). Высочайшие из Его спутников тоже ушли. Шри Адвайта Прабху также покинул этот мир в это время.

Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

Sj. Bhababandhachhid Das Adhicary, B. A.

Sri Sri Adwaitacharyya

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 3, Vol. XXVII, August 1929)

 

SRI Adwaitacharyya Prabhu is Maha Vishnu Himself who is said to have been the first material cause of the universe. So he is the same with the Godhead. The Spiritual Eternal form of Vishnu is the beginning of all and He Himself has no beginning. There is none with whom His paternity may be established, yet to develop the ‘Batsalya Rasa’ (the chief characteristic of which is affection) and to develop the transcendental sentiments of the devotees of Batsalya Rasa, He, being the Father of all, makes appearances as the Son of His own devotee, Sri Adwaita Acharyya Prabhu appeared before the ordinary mortals at a very auspicious moment in the family of Kuber Misra in the village of Nabagram near Sylhet.

A story runs that once Guhyakeswar Kuber worshipped Shiva. Mahadeb being pleased at his devotion asked him to pray for a boon. Kuber with sincerest devotion wanted Shiva as his son. That Guhyakeswar Kuber is Kuber Misra and he is the reputed father of Adwaita Prabhu who is the manifestation of Sada Shiva. As he is the same with the Supreme Lord so he is Adwaita and engaged himself in the practice of devotion, so he is Acharyya.

Acharyya Prabhu led the life of detachment from the world that is proper to a house-holder with the object of teaching the people the difference between superficial and real detachment by his example. He accepted Paramhansa Madhabendra Puri as his spiritual guide and thereby taught the people the necessity of taking as spiritual guide one who is a true Vaishnab.

Sri Adwaita Acharyya Prabhu is the Divine Teacher of Spiritualism. He had two other names ‘Mangal’ and ‘Kamalaksha’. After the death of his parents he went to Sri Brindaban and engaged himself in worshipping Sri Krishna; then realising the time of his appearance at Nabadwip he returned to Shantipur. The people of Shantipur raised necessary dwelling houses for him with great delight. The influential men of the place wedded him to Sree Sita Devi the daughter of Nrishingha Bhadhuri and endowed with all the rare qualities, and made him reside there. Yogamaya manifesting herself as Sita Devi became the consort of Adwaita Acharyya.

At this time there was dearth of devotees everywhere. The people were given to worldly enjoyments and useless learning. Acharyya Prabhu noticed this and was much aggrieved. There were a few devotees such as Sribas Pandit and others in Nadia who engaged themselves in worshipping the Godhead and passed their time in the performance of the Kirtan of Krishna. Acharyya Prabhu possessed a house near the residence of Shribas where he taught his pupils. He felt sympathy with the people gone astray from Lord Krishna and cried at their miseries. With his prayer for introducing the religious teachings befitting this controversial age, the proper time for the auspicious appearance of Sriman Mahaprabhu came. Sri Adwaita desiring His appearance worshipped the Lord with offerings of Ganges-water and Tulasi and called upon Him in anguish with deep roars that rang through the Universe.

At a very auspicious moment Lord Gauranga Who is identical with Sri Krishna the Absolute Personal Godhead appeared at Sri Mayapur in Nabadwipa on the lap of Sachi Debi in the house of Sri Jagannath Misra. Sri Adwaita was at Shantipur at this time. Thakur Haridas, the Acharyya of the Name of Sri Hari, was also there. Both of them passed the whole night resplendent with the light of the full moon of Falgoon in dancing and chanting Kirtan.

The Acharyya Prabhu kicking at all the obstacles that stood on his way, practised and preached unalloyed devotion to Sri Krishna and thereby rendered real, undying and non-evil-producing service to everybody. Eradicating the pedantic World’s belief he began to deliver to all ears the glory of the Absolute Truth by simultaneously practising and preaching the same. He had offered with great reverence the plate containing oblations to his departed father to Thakur Haridas born in a Yavana family, deeming him to be superior to millions of pseudo-Brahmans, thus proclaiming his devotion to the practice of the Truth ‘Sadachar.’

Sri Adwaita Prabhu got for sometime Sri Biswarup, the elder brother of Sri Gaur Sundar, who was about to renounce the world, as his associate. He taught the principle of unalloyed devotion in his expositions of Srimad Bhagabat Gita, Srimad Bhagabatam and other religious books accepted by all sincere followers of the Absolute Truth, in order to reinstate fallen souls to their real and true position.

After his elder brother’s renouncement of the world, Sri Gaursundar continued to attract the people in His infancy and boyhood by His transcendental displays. One day He absolved Sri Sachi Devi from sin committed against a Vaishnava by making His mother apologise at the feet of Sri Adwaita while he was in the exclusive state of meditation.

Call for chanting Sri Hari Kirtan now met with response from all quarters. As at the confluence of the sea all the rivers flowing from innumerable directions meet, so Sri Nityananda, Sri Haridas and other devotees came from different quarters and met at the feet of Sri Gauranga. Realising that his desires had attained success the joy of Acharyya Prabhu knew no bounds. He also met Sri Gauranga at an auspicious moment. Acharyya Prabhu used to adopt diverse plans to induce Sri Gaur Sundar to make Himself known. One day he fled away from Nabadwipa and hid himself in Shantipur. Sri Gaur Hari showing the energy of the Godhead sent Ramai, brother of Shribas, to Shantipur for Sri Adwaita Prabhu. He came with his wife accompanied by Ramai but sent information that he did not turn up and hid himself in the house of Nandan Acharyya. He resolved within himself,—“If my Lord taking me to Himself places His feet on my head to-day I shall realise that He is my Lover and truly He has come.” His desires were crowned with success immediately. The Omniscient Lord took him to His house and placed His feet on his head. At this time he prayed for the boon, “May those who are mad with pride for knowledge, wealth, pedigree, burn with ‘Tritapa’ and may all those who are insignificant, humble, devoid of pride, no matter whether they are women, Sudra or ignorant, and make it their business to sing the glory of their Beloved, never seeking worldly honour, be rewarded with the gift of devotion to the Lord and may very humble people also dance with great joy at the Name of Sri Hari.” The Lord granted his player before all present. The whole Universe resounded with sounds of joy which pervaded the spaces, emanating from numerous voices. The Acharyya Prabhu who is one of their manifestations shared in the innumerable lilas of Sri Gaur Sundar and Sri Nityananda.

At one time Acharyya Prabhu began to expound Jogabasistha apparently with the object of establishing the superiority of ‘Mukti’ to ‘Bhakti’ hiding His real feelings on the subject. At this Sriman Mahaprabhu showed his wrath and began to actually beat him. This promoted the flow of the great joy of those days. It did not last long. Sri Gour Sundar renounced the world and became a ‘Sannyasi’. His first begging was at the house of Sri Adwaita. He halted in his house for some time being pleased to accept the service of Sri Sachi Devi, and then left for Nilachal. Sri Acharyya Prabhu wanted to follow Him, but Sri Gaur Hari dissuaded him and engaged him in preaching the Absolute Truth in Gauda (Bengal). The Lord of Sita acted up to his orders. The devotees of Gour Hari used to go to Shrikshetra every year at the time of the ‘Car Festival’ and spent there four months in attending upon the Supreme Lord. It was a solace to them all.

Thus they used to spend a few mouths of the year at Nilachal during the Car Festival. One day Acharyya Prabhu invited Sriman Mahaprabhu at his residence in Nilachal and he thought within himself “If the Lord comes alone today I shall serve Him to my heart’s content without any anxiety.” The Lord who fulfils the desires of the devotees, came alone at noon! Immediately after His arrival, it began to rain heavily with hail and storms. So none other could turn up. Acharyya Prabhu with his consort served Sriman Mahaprabhu with great delight and to their hearts’ content; Sriman Mahaprabhu chanted glory to Sri Adwaita in numerous ways. He in reply said, “All my energy emanates from devotion to You, May You give me this boon,—‘You will not leave me any time.’”

In Shrikshetra one day the Supreme Lord asked His dear devotee Shribas, “What sort of Vaishnab you think of Adwaita?” Shribas replied, “Like Shuka and Prahlad.” On hearing this the Lord became very angry, gave a smart slap on the cheek of Shribas and said, “What do you say, Shribas? Are you bold enough to compare Adwaita to Shuka and Prahlad? You uttered cruel words to My Nada. You aggrieve me much.” Saying this He took the lamp-stand standing by and was about to beat him. Our Acharyya Prabhu was near at hand, He instantly caught hold of Sriman Mahaprabhu and prayed Him to pardon Shribas. Mahaprabhu’s wrath was mitigated. He took his seat, began to chant the glory of Sri Adwaita firmly and said, “Shuka and others are his boys. All took their birth after him. This Appearance of Mine is for him. Who knows his glory?” Shribas begged apology falling at the feet of Sriman Mahaprabhu, and said, “Lord, if You do not make it known, who can know the glory of Sri Adwaita? Today I am benefited by Thy teachings.”

Once after the Rathjattra or Car Festival Sri Adwaita worshipped Sriman Mahaprabhu with offerings of flower and Tulasi; Mahaprabhu too worshipped Adwaita Prabhu with the remnants of flower and Tulasi left over at the plate by chanting this mantra “Whoever Thou art Thou art He.”

Sri Adwaita Acharyya had six sons. Their names are: Sri Achyutananda, Sri Krishna, Sri Gopal, Bala Ram, Swarup and Jagadish. Among them only the first was a true devotee of Sriman Mahaprabhu.

Sri Gaur Sundar appeared at the call of Sri Adwaita Prabhu. His work being finished He left for His own ‘Dham’ (transcendental abode). His associates top disappeared. At the due moment Sri Adwaita Prabhu also departed from this world.

 



←  «Шри Шри Адвайташтакам». Шрила Сарвабхаума Бхаттачарья | “Sri Sri Advaitashtakam.” Srila Sarvabhauma Bhattacharya ·• Архив новостей •· «Адвайта Ачарья: тот, кто привел Махапрабху». Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 3 февраля 2017 года. Гупта Говардхан | “Advaita Acharya: The One Who Has Brought Mahaprabhu.” Srila B. S. Goswami Maharaj. February 3, 2017. Gupta Govardhan  →

Russian

Бхавабандхачхид Дас Адхикари

Шри Шри Адвайта Ачарья

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из третьего номера XXVII тома за август 1929 года)

 

Шри Адвайта Ачарья Прабху — это Сам Маха-Вишну, Который считается первопричиной всего материального творения. Поэтому Он во всем равен Всевышнему. Вечный духовный облик Вишну дает начало всему, тогда как Он Сам не имеет начала. Нет никого, кто определил бы Его отцовство, однако в развитии ватсалья-расы (одной из главных в любовных отношениях с Богом) и согласно трансцендентным переживаниям преданных ватсалья-расы, Он (оставаясь при этом Отцом всего сущего) появляется как Сын Своего преданного. Так Шри Адвайта Ачарья Прабху предстал перед взором смертных существ в семье Кувера Мишры в деревне Набаграм, близ Силхета, избрав для этого самый благоприятный момент времени.

История гласит, что однажды Гухьякешвар Кувер поклонялся Шиве. Махадев был удовлетворен его преданностью и спросил, какое благословение он желает обрести. Кувер был так искренне предан Шиве, что пожелал, чтобы тот пришел как его сын. Этот Гухьякешвар Кувер и есть Кувер Мишра, и он считается отцом Адвайты Прабху, Который является проявлением Сада-Шивы. Поскольку Он обладает той же природой, что и Всевышний, Он — Адвайта, и поскольку Он посвятил Себя практике преданности, Он — Ачарья.

Ачарья Прабху вел в этом мире отрешенную жизнь, как и надлежит домохозяину, тем самым показывая всем людям на собственном примере различие между поверхностным и подлинным отречением. О принял Парамахамсу Мадхавендру Пури Своим духовным учителем и так учил людей необходимости принятия духовным наставником истинного вайшнава.

Шри Адвайта Ачарья Прабху — божественный учитель духовности. У Него также есть два других имени: Мангал и Камалакша. После смерти Своих родителей Он отправился в Шри Вриндаван и погрузился в поклонение Шри Кришне. Затем Он вернулся в Шантипур, осознав, что Господь скоро явится в Навадвипе. Жители Шантипура с великой радостью принимали Его в своих домах. Влиятельные люди этой местности даровали Ему в жены Шри Ситу Деви, дочь Нришингхи Бхадхури, наделенную всеми редкостными добродетелями, и так Адвайта остался жить там. Йога-майя, проявившаяся как Сита Деви, стала супругой Адвайты Ачарьи.

В то время не столь много людей практиковали преданность Шри Вишну. Люди были более склонны к мирским наслаждениям и бесполезному обучению. Адвайта Ачарья видел это и был очень опечален. В Надии было несколько преданных (таких как Шривас Пандит), которые поклонялись Господу и проводили время в совершении киртана Кришны. Неподалеку от места, где жил Шривас, у Адвайты Ачарьи был дом, в котором Он обучал учеников. Он сострадал к людям, которые отвернулись от Господа Кришны, и горевал о их печальной судьбе. Он начал молиться о том, чтобы появилось духовное учение для этого века разногласий, и в ответ на это Шриман Махапрабху милостиво явился в этом мире. Шри Адвайта, ожидая Его появления, поклонялся Господу водой Ганги и листочками Туласи, а также призывал Его громким скорбным воплем, который проникал через оболочки вселенной.

В этот благоприятный момент Господь Гауранга (Сам Абсолютный Господь, во всем тождественный Шри Кришне) появился в Шри Майяпуре, в Навадвипе, в доме Шри Джаганнатхи Мишры как сын Шачи Деви. Шри Адвайта в то время был в Шантипуре. Также вместе с Ним находился Тхакур Харидас, ачарья воспевания Святого Имени Шри Хари. Оба они провели всю эту ночь, наполненную светом полной луны месяца пхалгуна, в танце и пении киртана.

Ачарья Прабху, решительно преодолевая все препятствия, что стояли у Него на пути, практиковал и проповедовал беспримесную преданность Шри Кришне и тем самым воздавал подлинное, бессмертное и не приносящее зла служение всем и каждому. Искореняя педантичную материалистичную веру, Он начал повсюду утверждать славу Абсолютной Истины, не прекращая при этом проповедовать и практиковать Сам. Он с огромным почтением предложил блюдо, содержащее подношение Своему покойному отцу, Тхакуру Харидасу, который был рожден в семье яванов. Адвайта Ачарья считал его намного выше миллионов псевдо-брахманов и своим поступком явил всем его преданность служению Истине (садачар).

Шри Адвайту Прабху порой сопровождал Шри Вишварупа, старший брат Шри Гаурасундара, который был полностью отрешен от этого мира. Адвайта учил принципам беспримесной преданности на основе Шримад Бхагавад-гиты, «Шримад-Бхагаватам» и других священных писаний, признаваемых всеми искренними последователями Абсолютной Истины, тем самым помогая падшим душам вновь занять свое подлинное положение.

После того, как Его старший брат принял отречение от мира, Шри Гаурасундар продолжил пленять людей Своими детскими трансцендентными развлечениями. Однажды Он избавил Шри Шачи Деви от греха оскорбления вайшнава, сделав так, что Его матушка попросила прощения у стоп Шри Адвайты, в то время когда тот пребывал в экстатическом медитативном трансе.

Вскоре призыв воспевать Шри Хари-киртан получил отклик в близлежащих провинциях. Подобно тому, как все реки впадают в море, независимо от того, в каком направлении они текут, так и Шри Нитьянанда, Шри Адвайта и другие преданные пришли из различных уголков страны, чтобы обрести прибежище у стоп Шри Гауранги. Осознав, что Его желания исполнились, Ачарья Прабху стал безгранично счастлив. Он встретился со Шри Гаурангой в благоприятный момент. Ачарья Прабху придумывал множество планов, пытаясь побудить Шри Гаурасундара открыть Себя всем. Однажды он покинул Навадвипу и уединился в Шантипуре. Шри Гаурахари, проявляя энергию Бога, послал Рамая, брата Шриваса, в Шантипур к Шри Адвайте Прабху. Адвайта Ачарья прибыл со Своей супругой в сопровождении Рамая, но при этом передал сообщение, что не склонен пока ни с кем общаться, и укрылся в доме Нанданы Ачарьи. Он окончательно решил для Себя: «Лишь когда Мой Господь призовет Меня к Себе и поместит Свои стопы на Мою голову, Я осознаю, что Он Мой Возлюбленный». В тот же миг Его желания исполнились. Всеведущий Господь пригласил Его в Свой дом и поместил Свои стопы Ему на голову. В это время Адвайта взмолился о благословении: «Пусть те, кто обезумел от гордости из-за своего знания, богатства, возвышенного происхождения, горят в огне тройственных страданий, а те, кто незначителен, покорен, лишен гордости (независимо от того, женщина ли это, шудра или просто безграмотный человек), занятые в воспевании славы своего возлюбленного Господа, никогда не ищущие мирской славы и почета, будут вознаграждены даром преданности Господу, и пусть смиренные люди танцуют в великой радости во время воспевания Святого Имени Шри Хари». Господь благословил Его в ответ на эту просьбу перед всеми присутствующими. Вся вселенная наполнилась радостными возгласами, которые пронизывали все пространство. Так Ачарья Прабху принимал участие в бесчисленных лилах Шри Гаурасундара и Шри Нитьянанды, будучи одним из Их проявлений.

Как-то Ачарья Прабху начал проповедовать философию йога-васиштхи, утверждая превосходство мукти над бхакти и скрывая при этом Свое подлинное отношение к этой теме. Узнав об этом, Шриман Махапрабху разгневался и стал колотить Его. Все эти лилы усиливали поток божественной радости в те дни. Но это длилось недолго. Шри Гаурасундар отрекся от мира и стал санньяси. Его первое принятие подаяния произошло в доме Шри Адвайты. Он остановился в Его доме на некоторое время, чтобы принять служение Шри Шачи Деви, а затем отправился в Нилачалу. Шри Ачарья Прабху хотел последовать за Ним, но Шри Гаурахари отговорил Его и занял в проповеди Абсолютной Истины в Гауде (Бенгалии). Господин Ситы во всем следовал Его повелениям. Преданные Гаурахари каждый год приходили в Шри Кшетру (Пури) на фестиваль Колесниц и оставались там на четыре месяца ради общения со Всевышним. Это приносило всем, кто страдал от боли разлуки, большое утешение.

Так все они каждый год проводили несколько месяцев в Нилачале во время фестиваля Колесниц. Однажды Ачарья Прабху пригласил Шримана Махапрабху в Свой дом в Нилачале и подумал: «Если Господь придет сегодня один, то Я смогу послужить Ему согласно велению сердца и без каких-либо беспокойств». Господь, исполняющий желания Своих преданных, явился один в полдень. Сразу же после Его прихода начался проливной дождь с градом и штормовым ветром. Поэтому больше никто не мог прийти туда. Так Ачарья Прабху вместе со Своей супругой с великой радостью смог оказать безграничное и разнообразное служение Шриману Махапрабху. Он сказал: «Вся Моя энергия рождается из преданности Тебе. Даруй Мне благословение, что никогда Меня не оставишь».

В Шри Кшетре Всевышний однажды спросил Шриваса, Своего ближайшего преданного: «Как ты думаешь, каково положение Адвайты как вайшнава?» Шривас ответил: «Он как Шука и Прахлада». Услышав эти слова, Господь сильно разгневался и дал пощечину Шривасу, сказав: «Что ты такое говоришь, Шривас? Как ты осмелился сравнить Адвайту с Шукой и Прахладой? Своими словами ты оскорбил Моего Наду. Ты сильно расстроил Меня этим». Сказав это, Он схватил подставку под светильник и собрался ударить Шриваса. Адвайта Прабху тоже был там, Он тут же схватил Шримана Махапрабху за руку и стал умолять Его простить Шриваса. Гнев Махапрабху прошел. Он сел и начал прославлять величие Шри Адвайты, сказав: «Шука и другие — мальчики в сравнении с Ним. Все они родились гораздо позже. Я явился в этот мир ради Него. Известно ли кому Его подлинное величие?» Шривас попросил прощения у стоп Шримана Махапрабху и сказал: «О Господь, если Ты не расскажешь о славе Шри Адвайты, то кто сможет узнать об этом? Сегодня я обрел благо благодаря Твоим наставлениям».

Однажды после Ратха-ятры (фестиваля Колесниц) Шри Адвайта поклонялся Шриману Махапрабху цветами и листочками Туласи. Махапрабху также стал поклоняться Адвайте Прабху цветами и Туласи, лежащими на подносе, повторяя при этом мантру («Кем бы Ты ни был, Ты — это Он»).

У Шри Адвайты Ачарьи было шесть сыновей. Их имена были Шри Ачьютананда, Шри Кришна, Шри Гопал, Бала Рам, Сварупа и Джагадиш. Среди них лишь первый, Ачьютананда, был истинным преданным Шримана Махапрабху.

Шри Гаурасундар пришел в этот мир по зову Шри Адвайты Прабху. Когда Его миссия завершилась, Он отправился в Свою Дхаму (трансцендентную обитель). Высочайшие из Его спутников тоже ушли. Шри Адвайта Прабху также покинул этот мир в это время.

Переводчик: Вриндавана Чандра Дас
Редактор: Традиш Дас

 


English  

Sj. Bhababandhachhid Das Adhicary, B. A.

Sri Sri Adwaitacharyya

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur

(No. 3, Vol. XXVII, August 1929)

 

SRI Adwaitacharyya Prabhu is Maha Vishnu Himself who is said to have been the first material cause of the universe. So he is the same with the Godhead. The Spiritual Eternal form of Vishnu is the beginning of all and He Himself has no beginning. There is none with whom His paternity may be established, yet to develop the ‘Batsalya Rasa’ (the chief characteristic of which is affection) and to develop the transcendental sentiments of the devotees of Batsalya Rasa, He, being the Father of all, makes appearances as the Son of His own devotee, Sri Adwaita Acharyya Prabhu appeared before the ordinary mortals at a very auspicious moment in the family of Kuber Misra in the village of Nabagram near Sylhet.

A story runs that once Guhyakeswar Kuber worshipped Shiva. Mahadeb being pleased at his devotion asked him to pray for a boon. Kuber with sincerest devotion wanted Shiva as his son. That Guhyakeswar Kuber is Kuber Misra and he is the reputed father of Adwaita Prabhu who is the manifestation of Sada Shiva. As he is the same with the Supreme Lord so he is Adwaita and engaged himself in the practice of devotion, so he is Acharyya.

Acharyya Prabhu led the life of detachment from the world that is proper to a house-holder with the object of teaching the people the difference between superficial and real detachment by his example. He accepted Paramhansa Madhabendra Puri as his spiritual guide and thereby taught the people the necessity of taking as spiritual guide one who is a true Vaishnab.

Sri Adwaita Acharyya Prabhu is the Divine Teacher of Spiritualism. He had two other names ‘Mangal’ and ‘Kamalaksha’. After the death of his parents he went to Sri Brindaban and engaged himself in worshipping Sri Krishna; then realising the time of his appearance at Nabadwip he returned to Shantipur. The people of Shantipur raised necessary dwelling houses for him with great delight. The influential men of the place wedded him to Sree Sita Devi the daughter of Nrishingha Bhadhuri and endowed with all the rare qualities, and made him reside there. Yogamaya manifesting herself as Sita Devi became the consort of Adwaita Acharyya.

At this time there was dearth of devotees everywhere. The people were given to worldly enjoyments and useless learning. Acharyya Prabhu noticed this and was much aggrieved. There were a few devotees such as Sribas Pandit and others in Nadia who engaged themselves in worshipping the Godhead and passed their time in the performance of the Kirtan of Krishna. Acharyya Prabhu possessed a house near the residence of Shribas where he taught his pupils. He felt sympathy with the people gone astray from Lord Krishna and cried at their miseries. With his prayer for introducing the religious teachings befitting this controversial age, the proper time for the auspicious appearance of Sriman Mahaprabhu came. Sri Adwaita desiring His appearance worshipped the Lord with offerings of Ganges-water and Tulasi and called upon Him in anguish with deep roars that rang through the Universe.

At a very auspicious moment Lord Gauranga Who is identical with Sri Krishna the Absolute Personal Godhead appeared at Sri Mayapur in Nabadwipa on the lap of Sachi Debi in the house of Sri Jagannath Misra. Sri Adwaita was at Shantipur at this time. Thakur Haridas, the Acharyya of the Name of Sri Hari, was also there. Both of them passed the whole night resplendent with the light of the full moon of Falgoon in dancing and chanting Kirtan.

The Acharyya Prabhu kicking at all the obstacles that stood on his way, practised and preached unalloyed devotion to Sri Krishna and thereby rendered real, undying and non-evil-producing service to everybody. Eradicating the pedantic World’s belief he began to deliver to all ears the glory of the Absolute Truth by simultaneously practising and preaching the same. He had offered with great reverence the plate containing oblations to his departed father to Thakur Haridas born in a Yavana family, deeming him to be superior to millions of pseudo-Brahmans, thus proclaiming his devotion to the practice of the Truth ‘Sadachar.’

Sri Adwaita Prabhu got for sometime Sri Biswarup, the elder brother of Sri Gaur Sundar, who was about to renounce the world, as his associate. He taught the principle of unalloyed devotion in his expositions of Srimad Bhagabat Gita, Srimad Bhagabatam and other religious books accepted by all sincere followers of the Absolute Truth, in order to reinstate fallen souls to their real and true position.

After his elder brother’s renouncement of the world, Sri Gaursundar continued to attract the people in His infancy and boyhood by His transcendental displays. One day He absolved Sri Sachi Devi from sin committed against a Vaishnava by making His mother apologise at the feet of Sri Adwaita while he was in the exclusive state of meditation.

Call for chanting Sri Hari Kirtan now met with response from all quarters. As at the confluence of the sea all the rivers flowing from innumerable directions meet, so Sri Nityananda, Sri Haridas and other devotees came from different quarters and met at the feet of Sri Gauranga. Realising that his desires had attained success the joy of Acharyya Prabhu knew no bounds. He also met Sri Gauranga at an auspicious moment. Acharyya Prabhu used to adopt diverse plans to induce Sri Gaur Sundar to make Himself known. One day he fled away from Nabadwipa and hid himself in Shantipur. Sri Gaur Hari showing the energy of the Godhead sent Ramai, brother of Shribas, to Shantipur for Sri Adwaita Prabhu. He came with his wife accompanied by Ramai but sent information that he did not turn up and hid himself in the house of Nandan Acharyya. He resolved within himself,—“If my Lord taking me to Himself places His feet on my head to-day I shall realise that He is my Lover and truly He has come.” His desires were crowned with success immediately. The Omniscient Lord took him to His house and placed His feet on his head. At this time he prayed for the boon, “May those who are mad with pride for knowledge, wealth, pedigree, burn with ‘Tritapa’ and may all those who are insignificant, humble, devoid of pride, no matter whether they are women, Sudra or ignorant, and make it their business to sing the glory of their Beloved, never seeking worldly honour, be rewarded with the gift of devotion to the Lord and may very humble people also dance with great joy at the Name of Sri Hari.” The Lord granted his player before all present. The whole Universe resounded with sounds of joy which pervaded the spaces, emanating from numerous voices. The Acharyya Prabhu who is one of their manifestations shared in the innumerable lilas of Sri Gaur Sundar and Sri Nityananda.

At one time Acharyya Prabhu began to expound Jogabasistha apparently with the object of establishing the superiority of ‘Mukti’ to ‘Bhakti’ hiding His real feelings on the subject. At this Sriman Mahaprabhu showed his wrath and began to actually beat him. This promoted the flow of the great joy of those days. It did not last long. Sri Gour Sundar renounced the world and became a ‘Sannyasi’. His first begging was at the house of Sri Adwaita. He halted in his house for some time being pleased to accept the service of Sri Sachi Devi, and then left for Nilachal. Sri Acharyya Prabhu wanted to follow Him, but Sri Gaur Hari dissuaded him and engaged him in preaching the Absolute Truth in Gauda (Bengal). The Lord of Sita acted up to his orders. The devotees of Gour Hari used to go to Shrikshetra every year at the time of the ‘Car Festival’ and spent there four months in attending upon the Supreme Lord. It was a solace to them all.

Thus they used to spend a few mouths of the year at Nilachal during the Car Festival. One day Acharyya Prabhu invited Sriman Mahaprabhu at his residence in Nilachal and he thought within himself “If the Lord comes alone today I shall serve Him to my heart’s content without any anxiety.” The Lord who fulfils the desires of the devotees, came alone at noon! Immediately after His arrival, it began to rain heavily with hail and storms. So none other could turn up. Acharyya Prabhu with his consort served Sriman Mahaprabhu with great delight and to their hearts’ content; Sriman Mahaprabhu chanted glory to Sri Adwaita in numerous ways. He in reply said, “All my energy emanates from devotion to You, May You give me this boon,—‘You will not leave me any time.’”

In Shrikshetra one day the Supreme Lord asked His dear devotee Shribas, “What sort of Vaishnab you think of Adwaita?” Shribas replied, “Like Shuka and Prahlad.” On hearing this the Lord became very angry, gave a smart slap on the cheek of Shribas and said, “What do you say, Shribas? Are you bold enough to compare Adwaita to Shuka and Prahlad? You uttered cruel words to My Nada. You aggrieve me much.” Saying this He took the lamp-stand standing by and was about to beat him. Our Acharyya Prabhu was near at hand, He instantly caught hold of Sriman Mahaprabhu and prayed Him to pardon Shribas. Mahaprabhu’s wrath was mitigated. He took his seat, began to chant the glory of Sri Adwaita firmly and said, “Shuka and others are his boys. All took their birth after him. This Appearance of Mine is for him. Who knows his glory?” Shribas begged apology falling at the feet of Sriman Mahaprabhu, and said, “Lord, if You do not make it known, who can know the glory of Sri Adwaita? Today I am benefited by Thy teachings.”

Once after the Rathjattra or Car Festival Sri Adwaita worshipped Sriman Mahaprabhu with offerings of flower and Tulasi; Mahaprabhu too worshipped Adwaita Prabhu with the remnants of flower and Tulasi left over at the plate by chanting this mantra “Whoever Thou art Thou art He.”

Sri Adwaita Acharyya had six sons. Their names are: Sri Achyutananda, Sri Krishna, Sri Gopal, Bala Ram, Swarup and Jagadish. Among them only the first was a true devotee of Sriman Mahaprabhu.

Sri Gaur Sundar appeared at the call of Sri Adwaita Prabhu. His work being finished He left for His own ‘Dham’ (transcendental abode). His associates top disappeared. At the due moment Sri Adwaita Prabhu also departed from this world.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования