«Гуру-сева» (Шри Бхактисиддханта-вани 2). Шрила Бхактисиддханта Сарасвати Тхакур | “Guru-Seva.” (Sri Bhakti Siddhanta Vani 2). Srila Bhakti Siddhanta Saraswati Thakur


Russian

Гуру-сева

(Шри Бхактисиддханта-вани 2)

Данная статья содержит ответы Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
на вопросы о таком явлении, как гуру-сева.

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/guru-seva.html

 

Вопрос: Является ли служение Шри Гуру (гуру-сева) абсолютной необходимостью?

Ответ: Служение Шри Гуру-пада-падме (нашему возлюбленному Гурудеву) есть первостепенная необходимость. В этом мире даже для того, чтобы обрести благочестие, знание или достичь иных целей (не относящихся к преданности), необходим гуру. Однако знание, даруемое всеми этими гуру, позволяет достичь лишь крайне незначительных целей. Наш духовный Гуру-пада-падма не имеет ничего общего с осуществлением тривиальных желаний. Он — источник подлинного духовного богатства. Как только человек лишается милости Шри Гурудева, в его существе просыпаются все виды иных (не связанных с преданностью) желаний. Если преданные, устойчивые в своей преданности Шри Гуру (гуру-ништха вайшнавы), не наставляют нас в том, как мы должны искать пристанище в нашем Шри Гуру-пада-падме, как следует вести себя со Шри Гуру-пада-падмой, — если они не учат нас всему этому, — то мы непременно утратим драгоценный камень, который уже приобрели.

Вопрос: Каким должно быть стремление сердца искреннего (не двуличного) слуги Шри Гуру?

Ответ: Искренний (не двуличный) ученик будет почитать Шри Гуру своим деватой и атмой (гурудевататма, «Шримад-Бхагаватам», 11.2.42). Он будет считать Шри Гуру своим деватой, то есть своим Владыкой, и атмой, то есть единственным и исключительным объектом нежности и любви (прити). «Шри Гурудев — мой вечный Владыка (Прабху), я его вечный слуга» — таково эго (абхиман) и представление (вичар) ученика.

Служение Шри Гуру есть его жизнь, богатство и само существование. Он не знает ничего помимо Шри Гуру. Думая о своем Гуру в любых обстоятельствах — во время отдыха, во сне, за едой, в процессе служения (и так далее), — (он практикует) гурванугатью (верность или покорность Шри Гуру). Таким образом ученик знает самого дорогого Кришне, своего Гуру-пада-падму (возлюбленного Гурудева), как тождественного Господу и абсолютно независимого.

«Шри Гурудев может принимать или не принимать мое недостойное служение, но искренне — вовлекая тело, ум и речь (кайя-мано-вакья), — я всегда буду готов принимать участие в служении ему (аикантика-севе) во всех отношениях. Если он отвергнет меня (букв. «отпихнет меня ногой»), то я буду знать, что это есть (следствие) отсутствия у меня должных качеств; и более того — я буду знать, что мой Гуру-пада-падма прав (поступая так). Не подлежит сомнению то, что я не могу отвернуться от моего Гуру-пада-падмы даже на мгновение, если моя цель состоит в том, чтобы не стать жертвой преходящих феноменов мира материи (вишайя), отвлекающих меня от моего Гуру-пада-падмы. Стремясь не стать жертвой дурного общества и не отклониться от моего Гуру-пада-падмы, я возношу одну-единственную молитву: «О, Гурудев, пожалуйста, милостиво прими мое служение».

Моя надежда (бхараса) такова: «Даже несмотря на то, что у меня нет качеств, он проливает великую милость на недостойных». Возлагая упование на его беспричинную милость, я буду одарен сокровищем непреклонного желания служения моему Гуру-пада-падме.

Вопрос: Как (какими средствами) мы должны совершать служение?

Ответ: Писание гласит:

пра̄н̣аир артхаир дхийа̄ ва̄ча̄ ш́рейа а̄чаран̣ам̇ сада̄

Джива-душа должна без остатка посвятить себя служению Господу всем сердцем (прана), богатством (артха), разумом (буддхи) и речью (вакья). Служение Господу есть высшее благо (мангал), а отвращение к служению Господу есть корень (всех) страданий (духкха).

Сердце (прана) значит сознание (четаната) и нежная любовь (прити). Главный (мукхья) путь служения Господу есть путь сердца. Богатством, разумом и речью, лишенными сердца, невозможно истинно (радуя, суштху) служить Господу. По этой (причине) слово «сердце» (прана) стоит первым. Шри Гурудев пробуждает это сердце. Шри Гурудев обучает (всем) видам служения учеников, склонных служить. Шри Гурудев говорит о служении с теми, кто желает его совершать.

 


English  

Guru-Seva

(Sri Bhakti Siddhanta Vani Number Two)

In this post we are presenting answers given by Srila Bhakti Siddhanta Saraswati Thakur
on the subject of Guru-seva.

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/guru-seva/

 

Question: Is the service of Sri Guru (Guru-seva) especially necessary?

Answer: The service of Sri Guru-pada-padma (our dearly beloved Gurudev) is first of all necessary. In this world, even to obtain piety, knowledge or one’s various other (non-devotional) desired ends, a guru is necessary. However, the knowledge given by all these gurus yields extremely insignificant ends. Our spiritual Guru-pada-padma is not a giver of insignificant ends. Our Guru-pada-padma is a giver of true spiritual welfare. The moment one becomes devoid of the mercy of Sri Gurudev, all sorts of other (non-devotional) desires emerge. If devotees who are fixed in devotion to Sri Guru (Guru-nishtha Vaishnavas) do not instruct us how we must take shelter of our Sri Guru-pada-padma, how we must behave with our Sri Guru-pada-padma—if they do not teach us all this, then we will certainly squander a jewel we have already obtained.

Question: What should be the propensity of the heart of a sincere (non-duplicitous) servitor of Sri Guru?

Answer: A sincere (non-duplicitous) disciple will regard Sri Guru as their Devata and their atma (Gurudevatatma, Srimad-Bhagavatam: 11.2.42). They will know Sri Guru to be their Devata, viz. their Lord, and as their atma, viz. the one and only recipient of their affectionate love (priti). “Sri Gurudev is my eternal Master (Prabhu), I am His eternal servant”—this is the ego (abhiman) and conception (vichar) of a disciple.

The service of Sri Guru is their life, wealth and existence. They do not know anything apart from Sri Guru. Thinking of their Guru in all circumstances—while resting, dreaming, eating, serving (and so forth)—(they practice) Gurvanugatya (faithful subservience to Sri Guru). Thus they know Krishna’s dearmost, their Guru-pada-padma (dearly beloved Gurudev), to be non-different from the Lord—to be fully independent.

“Sri Gurudev may accept or may not accept my unfit service but sincerely, with my body, mind and speech (kaya-mano-vakya), I will always remain ready to engage in his earnest service (aikantika-seva) in every respect. If he spurns me (lit. kicks me) then I will know that is (a result of) my unfitness; and moreover that my Guru-pada-padma is correct (in doing so). It is factually truth that I cannot avert (myself) from my Guru-pada-padma for even a moment if I am to refrain from becoming distracted from the service of my Guru-pada-padma by transitory mundane matters (vishaya). So that I do not fall into any bad association, so that I do not deviate from my Guru-pada-padma, my one and only prayer is, “Oh Gurudev, please mercifully accept my service.”

My hope (bharasa) is, “Even though I am unfit, he bestows great mercy upon the unfit.” By taking hope in his causeless mercy, I will become enriched with stronger ardent desire for the service of my Guru-pada-padma.

Question: How (by what means) should we engage in service?

Answer: The Scripture said—

prāṇair arthair dhiyā vāchā śreya ācharaṇaṁ sadā

The jiva-soul should engage exclusively in the service of the Lord with their heart (prana), wealth (artha), intelligence (buddhi) and speech (vakya). The service of the Lord is the supreme good (mangal), and aversion to the service of the Lord is the root of (all) misery (duhkha).

Heart (prana) means consciousness (chetanata) and affectionate love (priti). The principle (mukhya) way by which the service of the Lord is effected is the way of the heart. Wealth, intelligence and speech devoid of heart are not able to truly (pleasingly, sushthu) serve the Lord. For this (reason), the word ‘heart’ (prana) has been mentioned first. Sri Gurudev awakens this heart. Sri Gurudev teaches (all) forms of service to disciples who are inclined towards service. Sri Gurudev speaks about service with those who desire to engage in service.

 



←  «Объяснение поэмы Рамананды Рая и песни Махапрабху перед Джаганнатхом». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 11 января 1982 года. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· Погрузись глубоко в реальность с Бхакти Судхиром Госвами. 5 июня 2017 года. Гупта Говардхан  →
Russian

Гуру-сева

(Шри Бхактисиддханта-вани 2)

Данная статья содержит ответы Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
на вопросы о таком явлении, как гуру-сева.

http://www.gaudiyadarshan.ru/features/arkhiv/guru-seva.html

 

Вопрос: Является ли служение Шри Гуру (гуру-сева) абсолютной необходимостью?

Ответ: Служение Шри Гуру-пада-падме (нашему возлюбленному Гурудеву) есть первостепенная необходимость. В этом мире даже для того, чтобы обрести благочестие, знание или достичь иных целей (не относящихся к преданности), необходим гуру. Однако знание, даруемое всеми этими гуру, позволяет достичь лишь крайне незначительных целей. Наш духовный Гуру-пада-падма не имеет ничего общего с осуществлением тривиальных желаний. Он — источник подлинного духовного богатства. Как только человек лишается милости Шри Гурудева, в его существе просыпаются все виды иных (не связанных с преданностью) желаний. Если преданные, устойчивые в своей преданности Шри Гуру (гуру-ништха вайшнавы), не наставляют нас в том, как мы должны искать пристанище в нашем Шри Гуру-пада-падме, как следует вести себя со Шри Гуру-пада-падмой, — если они не учат нас всему этому, — то мы непременно утратим драгоценный камень, который уже приобрели.

Вопрос: Каким должно быть стремление сердца искреннего (не двуличного) слуги Шри Гуру?

Ответ: Искренний (не двуличный) ученик будет почитать Шри Гуру своим деватой и атмой (гурудевататма, «Шримад-Бхагаватам», 11.2.42). Он будет считать Шри Гуру своим деватой, то есть своим Владыкой, и атмой, то есть единственным и исключительным объектом нежности и любви (прити). «Шри Гурудев — мой вечный Владыка (Прабху), я его вечный слуга» — таково эго (абхиман) и представление (вичар) ученика.

Служение Шри Гуру есть его жизнь, богатство и само существование. Он не знает ничего помимо Шри Гуру. Думая о своем Гуру в любых обстоятельствах — во время отдыха, во сне, за едой, в процессе служения (и так далее), — (он практикует) гурванугатью (верность или покорность Шри Гуру). Таким образом ученик знает самого дорогого Кришне, своего Гуру-пада-падму (возлюбленного Гурудева), как тождественного Господу и абсолютно независимого.

«Шри Гурудев может принимать или не принимать мое недостойное служение, но искренне — вовлекая тело, ум и речь (кайя-мано-вакья), — я всегда буду готов принимать участие в служении ему (аикантика-севе) во всех отношениях. Если он отвергнет меня (букв. «отпихнет меня ногой»), то я буду знать, что это есть (следствие) отсутствия у меня должных качеств; и более того — я буду знать, что мой Гуру-пада-падма прав (поступая так). Не подлежит сомнению то, что я не могу отвернуться от моего Гуру-пада-падмы даже на мгновение, если моя цель состоит в том, чтобы не стать жертвой преходящих феноменов мира материи (вишайя), отвлекающих меня от моего Гуру-пада-падмы. Стремясь не стать жертвой дурного общества и не отклониться от моего Гуру-пада-падмы, я возношу одну-единственную молитву: «О, Гурудев, пожалуйста, милостиво прими мое служение».

Моя надежда (бхараса) такова: «Даже несмотря на то, что у меня нет качеств, он проливает великую милость на недостойных». Возлагая упование на его беспричинную милость, я буду одарен сокровищем непреклонного желания служения моему Гуру-пада-падме.

Вопрос: Как (какими средствами) мы должны совершать служение?

Ответ: Писание гласит:

пра̄н̣аир артхаир дхийа̄ ва̄ча̄ ш́рейа а̄чаран̣ам̇ сада̄

Джива-душа должна без остатка посвятить себя служению Господу всем сердцем (прана), богатством (артха), разумом (буддхи) и речью (вакья). Служение Господу есть высшее благо (мангал), а отвращение к служению Господу есть корень (всех) страданий (духкха).

Сердце (прана) значит сознание (четаната) и нежная любовь (прити). Главный (мукхья) путь служения Господу есть путь сердца. Богатством, разумом и речью, лишенными сердца, невозможно истинно (радуя, суштху) служить Господу. По этой (причине) слово «сердце» (прана) стоит первым. Шри Гурудев пробуждает это сердце. Шри Гурудев обучает (всем) видам служения учеников, склонных служить. Шри Гурудев говорит о служении с теми, кто желает его совершать.

 


English  

Guru-Seva

(Sri Bhakti Siddhanta Vani Number Two)

In this post we are presenting answers given by Srila Bhakti Siddhanta Saraswati Thakur
on the subject of Guru-seva.

http://www.gaudiyadarshan.com/posts/guru-seva/

 

Question: Is the service of Sri Guru (Guru-seva) especially necessary?

Answer: The service of Sri Guru-pada-padma (our dearly beloved Gurudev) is first of all necessary. In this world, even to obtain piety, knowledge or one’s various other (non-devotional) desired ends, a guru is necessary. However, the knowledge given by all these gurus yields extremely insignificant ends. Our spiritual Guru-pada-padma is not a giver of insignificant ends. Our Guru-pada-padma is a giver of true spiritual welfare. The moment one becomes devoid of the mercy of Sri Gurudev, all sorts of other (non-devotional) desires emerge. If devotees who are fixed in devotion to Sri Guru (Guru-nishtha Vaishnavas) do not instruct us how we must take shelter of our Sri Guru-pada-padma, how we must behave with our Sri Guru-pada-padma—if they do not teach us all this, then we will certainly squander a jewel we have already obtained.

Question: What should be the propensity of the heart of a sincere (non-duplicitous) servitor of Sri Guru?

Answer: A sincere (non-duplicitous) disciple will regard Sri Guru as their Devata and their atma (Gurudevatatma, Srimad-Bhagavatam: 11.2.42). They will know Sri Guru to be their Devata, viz. their Lord, and as their atma, viz. the one and only recipient of their affectionate love (priti). “Sri Gurudev is my eternal Master (Prabhu), I am His eternal servant”—this is the ego (abhiman) and conception (vichar) of a disciple.

The service of Sri Guru is their life, wealth and existence. They do not know anything apart from Sri Guru. Thinking of their Guru in all circumstances—while resting, dreaming, eating, serving (and so forth)—(they practice) Gurvanugatya (faithful subservience to Sri Guru). Thus they know Krishna’s dearmost, their Guru-pada-padma (dearly beloved Gurudev), to be non-different from the Lord—to be fully independent.

“Sri Gurudev may accept or may not accept my unfit service but sincerely, with my body, mind and speech (kaya-mano-vakya), I will always remain ready to engage in his earnest service (aikantika-seva) in every respect. If he spurns me (lit. kicks me) then I will know that is (a result of) my unfitness; and moreover that my Guru-pada-padma is correct (in doing so). It is factually truth that I cannot avert (myself) from my Guru-pada-padma for even a moment if I am to refrain from becoming distracted from the service of my Guru-pada-padma by transitory mundane matters (vishaya). So that I do not fall into any bad association, so that I do not deviate from my Guru-pada-padma, my one and only prayer is, “Oh Gurudev, please mercifully accept my service.”

My hope (bharasa) is, “Even though I am unfit, he bestows great mercy upon the unfit.” By taking hope in his causeless mercy, I will become enriched with stronger ardent desire for the service of my Guru-pada-padma.

Question: How (by what means) should we engage in service?

Answer: The Scripture said—

prāṇair arthair dhiyā vāchā śreya ācharaṇaṁ sadā

The jiva-soul should engage exclusively in the service of the Lord with their heart (prana), wealth (artha), intelligence (buddhi) and speech (vakya). The service of the Lord is the supreme good (mangal), and aversion to the service of the Lord is the root of (all) misery (duhkha).

Heart (prana) means consciousness (chetanata) and affectionate love (priti). The principle (mukhya) way by which the service of the Lord is effected is the way of the heart. Wealth, intelligence and speech devoid of heart are not able to truly (pleasingly, sushthu) serve the Lord. For this (reason), the word ‘heart’ (prana) has been mentioned first. Sri Gurudev awakens this heart. Sri Gurudev teaches (all) forms of service to disciples who are inclined towards service. Sri Gurudev speaks about service with those who desire to engage in service.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования