«Шрила Нарахари Саркар Тхакур в лилах Шримана Махапрабху». Отрывки из «Шри Чайтанья-чаритамриты». Шрила А. Ч. Бхактиведанта Свами Прабхупада | “Srila Narahari Sarkar Thakur in Sriman Mahaprabhu’s Pastimes.” References from Sri Chaitanya-charitamrita. Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad


Russian

Шрила Нарахари Саркар Тхакур
в лилах Шримана Махапрабху

Отрывки из «Шри Чайтанья-чаритамриты»,
прославляющие Нарахари Саркара Тхакура в день его ухода.
Перевод и комментарии Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады.

 

Ади-лила, 10 глава: Ствол, ветви и побеги древа Чайтаньи
Текст 79:

Шри Кхандаваси Мукунда и его сын Рагхунандана были тридцать девятой ветвью того древа [Шри Чайтаньи], Нарахари был сороковой, Чиранджива — сорок первой, а Сулочана — сорок второй. Все они были большими ветвями на всемилостивом древе Чайтаньи Махапрабху. Они раздавали плоды и цветы любви к Богу везде и всюду.

Комментарий Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады:

Шри Мукунда Дас был сыном Нараяны Даса и старшим братом Нарахари Саракара. У него был еще один брат по имени Мадхава Дас, а его сына звали Рагхунандана Дас...

...Нарахари Дас Саракар был прославленным преданным. Лочан Дас Тхакур, знаменитый автор «Шри Чайтанья-мангалы», был его учеником. В «Чайтанья-мангале» говорится, что Шри Гададхар Дас и Нарахари Саракар были очень дороги Шри Чайтанье Махапрабху, однако о жителях деревни Шрикханды там ничего не сказано.

 

Мадхья-лила, 1 глава: Более поздние лилы
Господа Шри Чайтаньи Махапрабху
Текст 132:

Затем пришел Нарахари Дас и другие жители Кханды, а также Шивананда Сен, и Шри Чайтанья Махапрабху Сам встретил их.

 

Мадхья-лила, 10 глава: Возвращение Господа в Джаганнатха Пури
Тексты 87–90:

Адвайта Ачарья устроил праздник, который продолжался два или три дня. После этого все твердо решили отправиться в Джаганнатха Пури.

Все преданные собрались в Навадвипе и, испросив позволения у матушки Шачи, отправились в Ниладри, Джаганнатха Пури.

К Адвайте Ачарье также присоединились жители Кулина-грамы — Сатьяраджа, Рамананда и остальные местные преданные.

Дома у Адвайты Ачарьи, намереваясь отправиться вместе с Ним в Джаганнатха Пури, также собрались Мукунда, Нарахари, Рагхунандана и остальные преданные из Кханды.

 

Мадхья-лила, 11 глава: Киртан вокруг храма Джаганнатхи
Текст 90:

Гопинатх Ачарья продолжал перечислять преданных: «Вот Шукламбар. Смотри, а это Шридхар. Вот Виджай, вот Валлабха Сен. Вот Пурушоттам и Санджая».

Тексты 92,93:

«Вот Мукунда Дас, Нарахари, Шри Рагхунандана, Чиранджива и Сулочана — все они родом из Кханды».

«Кого еще тебе назвать? Все преданные, которых ты здесь видишь, — приближенные Шри Чайтаньи Махапрабху. Они дорожат Им больше, чем собственной жизнью».

 

Мадхья-лила, глава 13: Экстатический танец Господа
во время Ратха-ятры
Текст 46:

И наконец, была группа, состоящая из жителей Кханды. Они пели в другом месте. В этой группе танцорами были Нарахари Прабху и Рагхунандана.

 

Мадхья-лила, глава 15: Господь принимает прасад
в доме Сарвабхаумы Бхаттачарьи
Текст 112:

Затем Шри Чайтанья Махапрабху обратился к Мукунде Дасу, Рагхунандане и Шри Нарахари — трем жителям Кханды.

Текст 132:

Потом Шри Чайтанья Махапрабху сказал Нарахари: «Я хочу, чтобы ты остался здесь с Моими приближенными. Таковы три вида обязанностей в служении Господу, которые вы трое всегда должны выполнять».

Комментарий Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады:

Трем разным людям Шри Чайтанья Махапрабху предназначил три разных вида обязанностей. Мукунда должен был зарабатывать средства к существованию и следовать правилам писаний, Нарахари должен был остаться со слугами Шри Чайтаньи Махапрабху, а Рагхунандана — служить Господу в храме. Так, один поклоняется Богу в храме, другой зарабатывает деньги честным трудом, выполняя свой профессиональный долг, а третий проповедует с преданными сознание Кришны. Может показаться, что эти три вида служения не имеют ничего общего, но на самом деле это не так. Если в центре всего находится Кришна или Шри Чайтанья Махапрабху, для служения Господу можно заниматься самой разной деятельностью. Таково мнение Шри Чайтаньи Махапрабху.

 

Антья-лила, глава 10: Шри Чайтанья Махапрабху
принимает прасад от преданных
Тексты 59,60:

В каждой из семи групп есть главный танцор наподобие Адвайты Ачарьи или Господа Нитьянанды.

Танцорами в других группах выступали Вакрешвар Пандит, Ачьютананда, Пандит Шривас, Сатьяраджа Кхан и Нарахари Дас.

 

 

English

Srila Narahari Sarkar Thakur
in Sriman Mahaprabhu’s Pastimes

In glorification of Narahari Sarkar Thakur on his Disappearance day.

References from Sri Chaitanya-charitamrita.
Translation and purport
by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad.

 

Adi-lila, 10: The Trunk, Branches and Sub-branches
of the Chaitanya Tree
Text 78,79:

Sri Khandavasi Mukunda and his son Raghunandana were the thirty-ninth branch of the tree, Narahari was the fortieth, Chiranjiva the forty-first and Sulochana the forty-second. They were all big branches of the all-merciful tree of Chaitanya Mahaprabhu. They distributed the fruits and flowers of love of Godhead anywhere and everywhere.

Purport by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad:

Sri Mukunda Das was the son of Narayan Das and eldest brother of Narahari Sarakar. His second brother’s name was Madhava Das, and his son was named Raghunandana Das...

...Narahari Das Sarakar was a very famous devotee. Lochan Das Thakur, the celebrated author of Sri Chaitanya-mangal, was his disciple. In the Chaitanya-mangal it is stated that Sri Gadadhar Das and Narahari Sarakar were extremely dear to Sri Chaitanya Mahaprabhu, but there is no specific statement regarding the inhabitants of the village of Srikhanda.

 

Madhya-lila, 1: The Later Pastimes of Lord‚
Sri Chaitanya Mahaprabhu
Text 132:

Eventually, Narahari Das and other inhabitants of Khanda, along with Shivananda Sen, all arrived, and Sri Chaitanya Mahaprabhu met them.

 

Madhya-lila, 10: The Lord’s Return to Jagannath Puri
Texts 88–90:

Advaita Acharya then held a festival that lasted two or three days. Thereafter, they all made a firm decision to go to Jagannath Puri.

All the devotees met together at Navadvip and, with mother Sachi’s permission, departed for Niladri, Jagannath Puri.

The inhabitants of Kulina-grama—Satyaraja, Ramananda and all the other devotees there—came and joined Advaita Acharya.

Mukunda, Narahari, Raghunandana and all the others came from Khanda to Advaita Acharya’s home to accompany Him to Jagannath Puri.

 

Madhya-lila, 11: The Beda-kirtan Pastimes
of Sri Chaitanya Mahaprabhu
Text 90:

Gopinath Acharya continued to point out the devotees. “Here is Suklambar. See, there is Sridhar. Here is Vijay, and there is Vallabha Sen. Here is Purusottam, and there is Sanjaya.”

 

Text 92,93:

“Here are Mukunda Das, Narahari, Sri Raghunandana, Chiranjiva and Sulochana, all residents of Khanda.

“How many names shall I speak to you? All the devotees you see here are associates of Sri Chaitanya Mahaprabhu, who is their life and soul.”

 

Madhya-lila, 13: The Ecstatic Dancing
of the Lord at Ratha-Yatra
Text 46:

Another party was formed by the people of Khanda. These people were singing in a different place. In that group, Narahari Prabhu and Raghunandana were dancing.

 

Madhya-lila, 15: The Lord Accepts Prasada
at the House of Sarvabhauma Bhattacharya
Text 112:

Sri Chaitanya Mahaprabhu then turned His attention to three persons—Mukunda Das, Raghunandana and Sri Narahari—inhabitants of the place called Khanda.

 

Text 132

Sri Chaitanya Mahaprabhu then ordered Narahari: “I wish you to remain here with My devotees. In this way the three of you should always execute these three duties for the service of the Lord.”

Purport by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad:

Sri Chaitanya Mahaprabhu set forth three duties for three different people. Mukunda was to earn money and follow the religious principles, whereas Narahari was to remain with the Lord’s devotees, and Raghunandana was to engage in the Lord’s service in the temple. Thus one person worships in the temple, another earns money honestly by executing his professional duty, and yet another preaches Krishna consciousness with the devotees. Apparently these three types of service appear separate, but actually they are not. When Krishna or Sri Chaitanya Mahaprabhu is the centre, everyone can engage in different activities for the service of the Lord. That is the verdict of Sri Chaitanya Mahaprabhu.

 

Antya-lila, 10: Sri Chaitanya Mahaprabhu
Accepts Prasada from the Devotees
Texts 59,60:

In each of the seven groups was a principal dancer like Advaita Acharya and Lord Nityananda.

The dancers in the other groups were Vakresvar Pandit, Acyutananda, Pandit Srivas, Satyaraja Khan and Narahari Das.

 



←  Новогодние каникулы в долине Узунджа, Крым, в эко-кэмпинге «GO COOl!» Заявки принимаются до 27 декабря
·• Архив новостей •· Шрила Бхакти Севан Хришикеш Махарадж приехал в Лахту. 9 декабря 2023 года  →
Russian

Шрила Нарахари Саркар Тхакур
в лилах Шримана Махапрабху

Отрывки из «Шри Чайтанья-чаритамриты»,
прославляющие Нарахари Саркара Тхакура в день его ухода.
Перевод и комментарии Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады.

 

Ади-лила, 10 глава: Ствол, ветви и побеги древа Чайтаньи
Текст 79:

Шри Кхандаваси Мукунда и его сын Рагхунандана были тридцать девятой ветвью того древа [Шри Чайтаньи], Нарахари был сороковой, Чиранджива — сорок первой, а Сулочана — сорок второй. Все они были большими ветвями на всемилостивом древе Чайтаньи Махапрабху. Они раздавали плоды и цветы любви к Богу везде и всюду.

Комментарий Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады:

Шри Мукунда Дас был сыном Нараяны Даса и старшим братом Нарахари Саракара. У него был еще один брат по имени Мадхава Дас, а его сына звали Рагхунандана Дас...

...Нарахари Дас Саракар был прославленным преданным. Лочан Дас Тхакур, знаменитый автор «Шри Чайтанья-мангалы», был его учеником. В «Чайтанья-мангале» говорится, что Шри Гададхар Дас и Нарахари Саракар были очень дороги Шри Чайтанье Махапрабху, однако о жителях деревни Шрикханды там ничего не сказано.

 

Мадхья-лила, 1 глава: Более поздние лилы
Господа Шри Чайтаньи Махапрабху
Текст 132:

Затем пришел Нарахари Дас и другие жители Кханды, а также Шивананда Сен, и Шри Чайтанья Махапрабху Сам встретил их.

 

Мадхья-лила, 10 глава: Возвращение Господа в Джаганнатха Пури
Тексты 87–90:

Адвайта Ачарья устроил праздник, который продолжался два или три дня. После этого все твердо решили отправиться в Джаганнатха Пури.

Все преданные собрались в Навадвипе и, испросив позволения у матушки Шачи, отправились в Ниладри, Джаганнатха Пури.

К Адвайте Ачарье также присоединились жители Кулина-грамы — Сатьяраджа, Рамананда и остальные местные преданные.

Дома у Адвайты Ачарьи, намереваясь отправиться вместе с Ним в Джаганнатха Пури, также собрались Мукунда, Нарахари, Рагхунандана и остальные преданные из Кханды.

 

Мадхья-лила, 11 глава: Киртан вокруг храма Джаганнатхи
Текст 90:

Гопинатх Ачарья продолжал перечислять преданных: «Вот Шукламбар. Смотри, а это Шридхар. Вот Виджай, вот Валлабха Сен. Вот Пурушоттам и Санджая».

Тексты 92,93:

«Вот Мукунда Дас, Нарахари, Шри Рагхунандана, Чиранджива и Сулочана — все они родом из Кханды».

«Кого еще тебе назвать? Все преданные, которых ты здесь видишь, — приближенные Шри Чайтаньи Махапрабху. Они дорожат Им больше, чем собственной жизнью».

 

Мадхья-лила, глава 13: Экстатический танец Господа
во время Ратха-ятры
Текст 46:

И наконец, была группа, состоящая из жителей Кханды. Они пели в другом месте. В этой группе танцорами были Нарахари Прабху и Рагхунандана.

 

Мадхья-лила, глава 15: Господь принимает прасад
в доме Сарвабхаумы Бхаттачарьи
Текст 112:

Затем Шри Чайтанья Махапрабху обратился к Мукунде Дасу, Рагхунандане и Шри Нарахари — трем жителям Кханды.

Текст 132:

Потом Шри Чайтанья Махапрабху сказал Нарахари: «Я хочу, чтобы ты остался здесь с Моими приближенными. Таковы три вида обязанностей в служении Господу, которые вы трое всегда должны выполнять».

Комментарий Шрилы А. Ч. Бхактиведанты Свами Прабхупады:

Трем разным людям Шри Чайтанья Махапрабху предназначил три разных вида обязанностей. Мукунда должен был зарабатывать средства к существованию и следовать правилам писаний, Нарахари должен был остаться со слугами Шри Чайтаньи Махапрабху, а Рагхунандана — служить Господу в храме. Так, один поклоняется Богу в храме, другой зарабатывает деньги честным трудом, выполняя свой профессиональный долг, а третий проповедует с преданными сознание Кришны. Может показаться, что эти три вида служения не имеют ничего общего, но на самом деле это не так. Если в центре всего находится Кришна или Шри Чайтанья Махапрабху, для служения Господу можно заниматься самой разной деятельностью. Таково мнение Шри Чайтаньи Махапрабху.

 

Антья-лила, глава 10: Шри Чайтанья Махапрабху
принимает прасад от преданных
Тексты 59,60:

В каждой из семи групп есть главный танцор наподобие Адвайты Ачарьи или Господа Нитьянанды.

Танцорами в других группах выступали Вакрешвар Пандит, Ачьютананда, Пандит Шривас, Сатьяраджа Кхан и Нарахари Дас.

 

 

English

Srila Narahari Sarkar Thakur
in Sriman Mahaprabhu’s Pastimes

In glorification of Narahari Sarkar Thakur on his Disappearance day.

References from Sri Chaitanya-charitamrita.
Translation and purport
by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad.

 

Adi-lila, 10: The Trunk, Branches and Sub-branches
of the Chaitanya Tree
Text 78,79:

Sri Khandavasi Mukunda and his son Raghunandana were the thirty-ninth branch of the tree, Narahari was the fortieth, Chiranjiva the forty-first and Sulochana the forty-second. They were all big branches of the all-merciful tree of Chaitanya Mahaprabhu. They distributed the fruits and flowers of love of Godhead anywhere and everywhere.

Purport by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad:

Sri Mukunda Das was the son of Narayan Das and eldest brother of Narahari Sarakar. His second brother’s name was Madhava Das, and his son was named Raghunandana Das...

...Narahari Das Sarakar was a very famous devotee. Lochan Das Thakur, the celebrated author of Sri Chaitanya-mangal, was his disciple. In the Chaitanya-mangal it is stated that Sri Gadadhar Das and Narahari Sarakar were extremely dear to Sri Chaitanya Mahaprabhu, but there is no specific statement regarding the inhabitants of the village of Srikhanda.

 

Madhya-lila, 1: The Later Pastimes of Lord‚
Sri Chaitanya Mahaprabhu
Text 132:

Eventually, Narahari Das and other inhabitants of Khanda, along with Shivananda Sen, all arrived, and Sri Chaitanya Mahaprabhu met them.

 

Madhya-lila, 10: The Lord’s Return to Jagannath Puri
Texts 88–90:

Advaita Acharya then held a festival that lasted two or three days. Thereafter, they all made a firm decision to go to Jagannath Puri.

All the devotees met together at Navadvip and, with mother Sachi’s permission, departed for Niladri, Jagannath Puri.

The inhabitants of Kulina-grama—Satyaraja, Ramananda and all the other devotees there—came and joined Advaita Acharya.

Mukunda, Narahari, Raghunandana and all the others came from Khanda to Advaita Acharya’s home to accompany Him to Jagannath Puri.

 

Madhya-lila, 11: The Beda-kirtan Pastimes
of Sri Chaitanya Mahaprabhu
Text 90:

Gopinath Acharya continued to point out the devotees. “Here is Suklambar. See, there is Sridhar. Here is Vijay, and there is Vallabha Sen. Here is Purusottam, and there is Sanjaya.”

 

Text 92,93:

“Here are Mukunda Das, Narahari, Sri Raghunandana, Chiranjiva and Sulochana, all residents of Khanda.

“How many names shall I speak to you? All the devotees you see here are associates of Sri Chaitanya Mahaprabhu, who is their life and soul.”

 

Madhya-lila, 13: The Ecstatic Dancing
of the Lord at Ratha-Yatra
Text 46:

Another party was formed by the people of Khanda. These people were singing in a different place. In that group, Narahari Prabhu and Raghunandana were dancing.

 

Madhya-lila, 15: The Lord Accepts Prasada
at the House of Sarvabhauma Bhattacharya
Text 112:

Sri Chaitanya Mahaprabhu then turned His attention to three persons—Mukunda Das, Raghunandana and Sri Narahari—inhabitants of the place called Khanda.

 

Text 132

Sri Chaitanya Mahaprabhu then ordered Narahari: “I wish you to remain here with My devotees. In this way the three of you should always execute these three duties for the service of the Lord.”

Purport by Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupad:

Sri Chaitanya Mahaprabhu set forth three duties for three different people. Mukunda was to earn money and follow the religious principles, whereas Narahari was to remain with the Lord’s devotees, and Raghunandana was to engage in the Lord’s service in the temple. Thus one person worships in the temple, another earns money honestly by executing his professional duty, and yet another preaches Krishna consciousness with the devotees. Apparently these three types of service appear separate, but actually they are not. When Krishna or Sri Chaitanya Mahaprabhu is the centre, everyone can engage in different activities for the service of the Lord. That is the verdict of Sri Chaitanya Mahaprabhu.

 

Antya-lila, 10: Sri Chaitanya Mahaprabhu
Accepts Prasada from the Devotees
Texts 59,60:

In each of the seven groups was a principal dancer like Advaita Acharya and Lord Nityananda.

The dancers in the other groups were Vakresvar Pandit, Acyutananda, Pandit Srivas, Satyaraja Khan and Narahari Das.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования