«Идти и мчаться». Шрила Б. С. Говинда Дев-Госвами Махарадж объясняет, как пути видхи-марг и рага-марг пребывают в гармонии. 27 ноября 2006 года | “Run and Follow.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj explains how harmony is found between vidhi-marg and raga-marg. 27 November 2006


Russian

Ом̇ Виш̣н̣упа̄д
Ш́рӣла Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвāмӣ Маха̄ра̄дж

Идти и мчаться

(Оригинал: http://www.gaudiyadarshan.com/posts/run-and-follow/)

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж
объясняет, как пути видхи-марг и рага-марг пребывают в гармонии.

27 ноября 2006 года

 

Шри Чайтанья Махапрабху дал наставления Шриле Санатане Госвами о рагануга‑бхакти и ваидхи‑бхакти. Затем, собрав воедино суть всех Пуран, Вед, Веданты, Упанишад и прочих писаний, Шрила Санатана Госвами дал описание процесса ваидхи-бхакти. Махапрабху сказал Санатане Госвами: «Когда ты начнешь свой труд, Кришна поможет тебе». И эта помощь пришла к нему от широкого круга преданных; с ее помощью он составил «Ш́рӣ Хари‑бхакти‑вилāсу». Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур чтил линию ваидхи‑бхакти, и, как следствие этого, он составил «Сат‑крийā‑сāра‑дӣпику», в которой описываются важные моменты нашей практики и даются предписания для проведения специфических обрядов.

Фундамент проповеди Шримана Махапрабху содержится в Его наставлениях Шри Рупе и Шри Санатане, которые изложены в «Ш́рӣ Чаитанйа‑чаритāмр̣те», Мадхйа‑лӣлā, главы с 17 по 24. Махапрабху дал Рупе и Санатане исчерпывающие наставления. Смысл же и итог всего того, что поведал им Господь, мы находим в диалоге Махапрабху и Шри Рамананды Рая — это суть рагануга‑бхакти и ее прославление. Для утверждения этой линии Шриман Махапрабху дал нам две книги: «Ш́рӣ Кр̣ш̣н̣а‑карн̣āмр̣ту» и «Ш́рӣ Брахма‑сам̇хиту». В них дано все — и практика преданного служения, и цель практикующего — вся совокупность наставлений изложена там. Сам Махапрабху произнес такие слова, обращенные к Рамананде Раю: «Все то, что мы сейчас обсуждали с тобой, содержится в этих двух книгах, которые Я принес из Южной Индии». И Махапрабху передал эти книги Рамананде Раю, Сварупе Дамодару и другим преданным, жившим в то время.

Мы видели, что наш Шрила Гуру Махарадж следовал ваидхи‑бхакти насколько это возможно, с почтением. Но иногда, когда он видел в чем-либо назревшую необходимость, он изменял образ действия и разъяснял нам свои чувства в связи с этим.

В писаниях описывается множество обрядов в линии ваидхи‑бхакти. Когда возникает необходимость уточнения некоторых моментов в предписаниях ваидхи‑бхакти, Шрила Санатана Госвами говорит, что мы должны придерживаться дат, соблюдаемых в храме Господа Джаганнатха.

кинтв ӣдр̣г бхакти-сандарш́и-джаганна̄тха̄нуса̄ратах̣
дола̄-чандана-кӣла̄ла-ратха-йа̄тра̄ш́ ча ка̄райет
1

Когда мы не можем правильно определить время и дату для проведения какого-либо праздника, нам необходимо опираться на дату, установленную храмом Джаганнатха. Это значит, что мы совершаем наше служение Господу в дни, подобные Ратха‑ятре и Чандан‑ятре, тогда, когда это служение предлагается Джаганнатху. Мы следуем этому правилу благодаря милости Шрилы Гуру Махараджа, но иногда возникают противоречия, касающиеся Говардхана-пуджи. На сей счет было множество дискуссий, но в конечном счете Шрила Гуру Махарадж заключил: «Мы начнем готовить подношения в период пратипад и завершим наше поклонение, предложение бхоги, до завершения пратипада. Это значит, что мы можем начать готовить после начала пратипада и завершаем предложение до его окончания. Следуя этому правилу, мы исключаем возможность нарушения указаний шастр». Этим самым мы выказываем наше почтение линии видхи‑марг.

В эпоху Кали люди не способны должным образом следовать правилам видхи‑марг, но некоторые из регулирующих принципов все же должны соблюдаться. На это указывал Прабхупад Шрила Сарасвати Тхакур: любой, кто практикует сознание Кришны, должен соблюдать пять принципов — дьютам, панам, стриях, суна и джата‑рупа. Практикующим следует быть внимательным по отношению к деньгам, джата‑рупам. Не следует зарабатывать слишком много и чересчур тратиться. Умеренно, без пристрастия нужно обходиться с деньгами. Каждый в нашем обществе знает, что он не должен вовлекаться в четыре рода занятий: дьютам, азартные игры; панам, употребление одурманивающих веществ; стриях, незаконные половые контакты; и суна, убийство живых существ, например скота, рыбы, прочей живности. Каждый, кто следует этим четырем заповедям, должен следовать им в линии сознания Кришны: он должен быть смиренным, терпеливым и выказывать почтение окружающим. Это основополагающие заповеди.

В духе рагануга‑бхакти Шри Рупа и Шри Санатана проповедовали сознание Кришны, но они также утвердили линию ваидхи‑бхакти. Когда мы следуем ей, мы не должны быть утшринкхал, хаотичными, неуверенными, прихотливыми. Мы будем шагать и мчаться. Шрила Гуру Махарадж привел пример лифта, подъемника и лестничной клетки. Ваидхи‑бхакти можно сравнить с восхождением по лестничной клетке, а рагануга‑бхакти подобна подъему на лифте. В рагануга‑бхакти действует сила сердца; душа должна предаться Господу Кришне и следовать наставлениям, приходящим от Гуру и вайшнавов. Это лучший способ практики рагануга‑бхакти. Попытки следовать хаотически или с прихотями не будут уместными и не принесут результатов практикующему.

Мы следуем пути рагануга‑бхакти, каким его дал Шриман Махапрабху, но мы не переступаем через ваидхи‑бхакти. Своим сердцем я чувствую, что это благословенная манера. По указанию Шрилы Гуру Махараджа я запечатлел это подобно правилу:

ма̄тала хари-джана кӣртане-ран̇ге
пӯджала ра̄га-патха гаурава-бхан̇ге
2

Когда был основан Баг Базар Гаудия Матх, Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур составил несколько стихов, прославляющих преданных и Божества. Прежде этого Шри Гаудия Матх располагался по адресу Улта Данга, № 1, и когда преданные воспевали и танцевали во время большого шествия с Божествами от Улта Данги до Баг Базара, Прабхупад написал эти строки:

ма̄тала са̄дху-джана виш̣айа-ран̇ге
пӯджала ра̄га-патха гаурава-бхан̇ге

Позже, с позволения Гуру Махараджа, я несколько изменил их, и он радостно воспринял это:

ма̄тала хари-джана кӣртане-ран̇ге
пӯджала ра̄га-патха гаурава-бхан̇ге

Мне кажется, что Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур также очень доволен этим. Мы выгравировали этот стих на главном входе Шри Чайтанья Сарасват Матха.

Мы приверженцы пути рага‑марг, вне сомнения. В линии рага‑марг существуют четыре вида взаимоотношений между Господом и Его слугами: дасья, сакхья, ватсалья и мадхура. И мы следуем этому, но мы не нарушаем правил ваидхи‑бхакти, в особенности тех, о которых идет речь в диалоге Парикшита Махараджа и воплощения Кали, тех, которым нужно следовать в эту эпоху Кали:

…дйӯтам̇ па̄нам̇ стрийах̣ сӯна̄ йатра̄дхармаш́ чатур-видхах̣

пунаш́ ча йа̄чама̄на̄йа джа̄та-рӯпам ада̄т прабхух̣…3

Следуя линии сознания Кришны, мы должны быть очень внимательны в отношении этих четырех правил. Мы должны следовать этим четырем заповедям, а также следовать заповеди относительно денег: мы зарабатываем деньги и расходуем их по мере потребности, сколько необходимо для служения Кришне.

йа̄вата̄ сйа̄т сванирва̄хах̣ свӣкурйа̄т та̄вад артха-вит
а̄дхикйе нйӯната̄йа̄н̃ ча чйавате парама̄ртхатах̣
4

Этот совет дал нам Шрила Рупа Госвами Прабху ради нашего прогресса. Наши преданные следуют этому насколько возможно. Но если они смогут с осторожностью продвигаться в линии рага‑марг или даже идти более утонченным путем, это будет замечательно.

Переводчик: Кришна Чайтанья Дас
Редакторы: Аннапурна Деви Даси, Дойал Нитай Дас, Традиш Дас



English 

Oṁ Viṣṇupа̄d
Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj

Run and Follow

(From: http://www.gaudiyadarshan.com/posts/run-and-follow/)

Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj
explains how harmony is found between vidhi-mārg and rāga-mārg.

Spoken 27 November 2006

 

Śrī Chaitanya Mahāprabhu instructed Śrīla Sanātan Goswāmī about rāgānugā-bhakti and vaidhī-bhakti. Then, after collecting the essence of the Purāṇas, Vedas, Vedānta, Upaniṣads, and other scriptures, Śrīla Sanātan Goswāmī recorded the process of vaidhī-bhakti. Mahāprabhu told Sanātan Goswāmī, “When you start to write, Kṛṣṇa will help you.” This help came for the general class of devotees, and with that Sanātan Goswāmī composed Śrī Hari-bhakti-vilāsa. Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur respected vaidhī-bhakti, and because of that he published Sat-kriyā-sāra-dīpika, which describes important parts of our practicing life and gives instructions to perform particular functions.

Śrīman Mahāprabhu’s main preaching is in His instructions to Śrī Rūpa and Śrī Sanātan, which we find in Śrī Chaitanya-charitāmṛta, Madhya-līlā, chapters 17–24. Śrīman Mahāprabhu gave complete instructions to Śrī Rūpa and Śrī Sanātan. Also, the substance and summation of what Śrīman Mahāprabhu gave is in His conversation with Śrī Rāmānanda Rāy. That is rāgānugā-bhakti and its glorification. To support this, Śrīman Mahāprabhu gave us two books: Śrī Kṛṣṇa-karṇāmṛta and Śrī Brahma-saṁhitā. There, everything is exposed; you will see practicing life and the practitioner’s target—everything—there in sum. Mahāprabhu Himself said to Rāmānanda Rāy, “Everything that you and I have discussed is in these books that I collected in South India. You will see it there.” Mahāprabhu then handed these books over to Rāmānanda Rāy, Svarūp Dāmodar, and the other devotees at that time.

We saw that our Śrīla Guru Mahārāj followed vaidhī-bhakti as was possible in an honourable way, but sometimes when he saw that something was essential, he would change the procedure and explain his feelings to us.

In the scriptures, there are so many procedures within vaidhī-bhakti. When there are complications in the laws for vaidhī-bhakti, Śrīla Sanātan Goswāmī said that we should follow the dates observed by Lord Jagannāth.

kintv īdṛg bhakti-sandarśi-jagannāthānusārataḥ
dolā-chandana-kīlāla-ratha-yātrāś cha kārayet
5

When we cannot settle the proper time and date for a festival, we should follow the date observed by Jagannāth. This means we will observe services to the Lord such as Ratha Yātrā and Chandan Yātrā on the day these services are being offered to Jagannāth. We are following this rule by the grace of Śrīla Guru Mahārāj, but sometimes some difficulty comes on Govardhan Pūjā. So many discussions took place about this, and finally Śrīla Guru Mahārāj ordered us, “We will start cooking during the period of Pratipad, and we will complete our worship (offer the bhoga) before the end of Pratipad. This means we can start cooking after Pratipad starts, and we will complete out worship before Pratipad ends. If we do this, then there is no possibility of breaking the scriptural rules.” In this way, we honour vidhi-mārg.

In the Age of Kali, people cannot properly follow vidhi-mārg, but some rules and regulations must still be followed. These have been given by Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur: anyone who practises Kṛṣṇa consciousness must follow five directives: dyūtam, pānam, striyaḥ, sūnā, and jāta-rūpa. They must be cautious about jāta-rūpa, money. They should not try to earn so much and not try to spend so much. As possible and as required, without so much intention, they should use money. Everyone in our society knows they should not involve themselves in the other four directives: dyūtam, gambling; pānam, drinking; striyaḥ, illegal sex; and sūnā, killing jīvas, like goats, fish, and other animals. Everyone who follows these four directives must follow them within the line of Kṛṣṇa consciousness: they must be humble, they must be tolerant, and they must give honour to others. These are the fundamental directives.

In this way, Śrī Rūpa and Śrī Sanātan preached Kṛṣṇa consciousness in line of rāgānugā-bhakti, but they also established vaidhī-bhakti. When we follow this, we should not be utśṛṅkhal: irregular, random, whimsical. We will run, and we will follow. Śrīla Guru Mahārāj gave the example of an elevator lift and a staircase. Vaidhī-bhakti is like going up to someplace on a staircase, and rāgānugā-bhakti is like going there on an elevator. In rāgānugā-bhakti is the power of the heart, and there the soul must be surrendered to Lord Kṛṣṇa and must follow the instructions that come from Guru and Vaiṣṇava. That style is the best for practicing rāgānugā-bhakti. Trying otherwise to follow randomly or whimsically will not be appropriate and fruitful for practitioners.

We are following rāgānugā-mārg as given Śrīman Mahāprabhu, but we are not crossing over vaidhī-bhakti. I feel this instruction to be very glorious in my heart, and by the order of Śrīla Guru Mahārāj I engraved this as a law:

mātala hari-jana kīrtane-raṅge
pūjala rāga-patha gaurava-bhaṅge
6

When the Bag Bazaar Gauḍīya Maṭh was established, Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur composed some verses to sing in glorification of the devotees and Deities. Previously, Śrī Gauḍīya Maṭh was at #1 Ulta Danga, and when the devotees were chanting and dancing in a big precession as they brought the Deities from Ulta Danga to Bag Bazaar, Prabhupād composed this song:

mātala sādhu-jana viṣaya-raṅge
pūjala rāga-patha gaurava-bhaṅge

Later, I changed the text a little after asking Guru Mahārāj, and he accepted that very happily:

mātala hari-jana kīrtane-raṅge
pūjala rāga-patha gaurava-bhaṅge

I think Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur is also very happy with this change.

We engraved this verse on the main entrance of Śrī Chaitanya Sāraswat Maṭh. We are followers of rāga-mārg, no doubt, and in rāga-mārg, there are four kinds of activity and relationship between with Lord and His servitors: dāsya, sakhya, vātsalya, and madhura. We are following that, but we are not breaking the rules of vaidhī-bhakti, especially those mentioned in the conversation between Parīkṣit Mahārāj and Kali that are required to be followed in the Age of Kali:

…dyūtaṁ pānaṁ striyaḥ sūnā yatrādharmaś chatur-vidhaḥ

punaś cha yāchamānāya jāta-rūpam adāt prabhuḥ…7

We must be very careful about these five things as we proceed in the line of Kṛṣṇa consciousness. We must follow the four directives and follow the directive about money: we are to work, earn, and spend as is necessary and required to serve the Lord.

yāvatā syāt svanirvāhaḥ svīkuryāt tāvad artha-vit
ādhikye nyūnatāyāñ cha chyavate paramārthataḥ
8

Śrīla Rūpa Goswāmī Prabhu gave this advice for our progress in life. Our devotees are following this as is possible for them, but if they can carefully try to proceed in the line of rāga-mārg in an even more exclusive way, that is best.

 


1 Ш́ри Хари‑бхакти‑вила̄са, 13.327 (?).

2 «Мы будем поклоняться рага‑марге, безраздельной и самоотверженной преданности Богу, как идеалу, с глубочайшим почтением, всегда совершая киртан в обществе истинных преданных» (Ш́рӣла Бхактисиддха̄нта Сарасватӣ Ṭха̄кур).

3 Стихи полностью: абхйартхитас тада̄ тасмаи, стха̄на̄ни калайе дадау / дйӯтам̇ па̄нам̇ стрийах̣ сӯна̄, йатра̄дхармаш́ чатур-видхах̣ // пунаш́ ча йа̄чама̄на̄йа, джа̄та-рӯпам ада̄т прабхух̣ / тато ’нр̣там̇ мадам̇ ка̄мам̇, раджо ваирам̇ ча пан̃чамам — «В ответ на мольбу олицетворения Кали Парикшит Махарадж позволил ему жить там, где играют в азартные игры, пьют [алкоголь], занимаются проституцией и убивают животных. Олицетворение Кали попросил дать ему еще что-нибудь, и в ответ на его мольбу царь разрешил ему жить там, где есть золото, ибо там, где есть золото, царят ложь, опьянение, похоть, зависть и враждебность» («Ш́рӣмад‑Бхāгаватам», 1.17.38–39).

4 «Разумный потребляет лишь столько, сколько необходимо для собственного поддержания. Принимая больше или меньше, человек терпит неудачу в достижении высочайшей цели» («Ш́рӣ Бхакти‑раса̄мр̣та‑синдху», 1.2.108).

5 Śrī Hari-bhakti-vilāsa, 13.327 (?).

6 “Intoxicated with the joy of saṅkīrtan, souls surrendered to the Lord worship the path of love in the posture of reverence” (Śrīla Bhakti Siddhа̄nta Saraswatī Ṭhākur).

7 The whole slokas: abhyarthitas tadā tasmai, sthānāni kalaye dadau / dyūtaṁ pānaṁ striyaḥ sūnā, yatrādharmaś catur-vidhaḥ // punaś cha yāchamānāya, jāta-rūpam adāt prabhuḥ / tato ’nṛtaṁ madaṁ kāmaṁ, rajo vairaṁ cha pañchamam—“Mahārāja Parīkṣit, thus being petitioned by the personality of Kali, gave him permission to reside in places where gambling, drinking, prostitution and animal slaughter were performed. The personality of Kali asked for something more, and because of his begging, the King gave him permission to live where there is gold because wherever there is gold there is also falsity, intoxication, lust, envy and enmity” (Śrīmad Bhāgavatam, 1.17.38–39).

8 “The sensible accept as much as is necessary for their maintenance. By accepting more or less, one fails to attain the highest goal” (Śrī Bhakti-rasāmṛta-sindhu, 1.2.108).




←  Сочи. Программа 20 декабря 2015 года со Шрипадом Хришикешем Махараджем ·• Архив новостей •· Публичная программа с Ананда Вардханом Прабху Брахмачари в Орске. 18 декабря 2015 года  →
Russian

Ом̇ Виш̣н̣упа̄д
Ш́рӣла Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвāмӣ Маха̄ра̄дж

Идти и мчаться

(Оригинал: http://www.gaudiyadarshan.com/posts/run-and-follow/)

Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж
объясняет, как пути видхи-марг и рага-марг пребывают в гармонии.

27 ноября 2006 года

 

Шри Чайтанья Махапрабху дал наставления Шриле Санатане Госвами о рагануга‑бхакти и ваидхи‑бхакти. Затем, собрав воедино суть всех Пуран, Вед, Веданты, Упанишад и прочих писаний, Шрила Санатана Госвами дал описание процесса ваидхи-бхакти. Махапрабху сказал Санатане Госвами: «Когда ты начнешь свой труд, Кришна поможет тебе». И эта помощь пришла к нему от широкого круга преданных; с ее помощью он составил «Ш́рӣ Хари‑бхакти‑вилāсу». Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур чтил линию ваидхи‑бхакти, и, как следствие этого, он составил «Сат‑крийā‑сāра‑дӣпику», в которой описываются важные моменты нашей практики и даются предписания для проведения специфических обрядов.

Фундамент проповеди Шримана Махапрабху содержится в Его наставлениях Шри Рупе и Шри Санатане, которые изложены в «Ш́рӣ Чаитанйа‑чаритāмр̣те», Мадхйа‑лӣлā, главы с 17 по 24. Махапрабху дал Рупе и Санатане исчерпывающие наставления. Смысл же и итог всего того, что поведал им Господь, мы находим в диалоге Махапрабху и Шри Рамананды Рая — это суть рагануга‑бхакти и ее прославление. Для утверждения этой линии Шриман Махапрабху дал нам две книги: «Ш́рӣ Кр̣ш̣н̣а‑карн̣āмр̣ту» и «Ш́рӣ Брахма‑сам̇хиту». В них дано все — и практика преданного служения, и цель практикующего — вся совокупность наставлений изложена там. Сам Махапрабху произнес такие слова, обращенные к Рамананде Раю: «Все то, что мы сейчас обсуждали с тобой, содержится в этих двух книгах, которые Я принес из Южной Индии». И Махапрабху передал эти книги Рамананде Раю, Сварупе Дамодару и другим преданным, жившим в то время.

Мы видели, что наш Шрила Гуру Махарадж следовал ваидхи‑бхакти насколько это возможно, с почтением. Но иногда, когда он видел в чем-либо назревшую необходимость, он изменял образ действия и разъяснял нам свои чувства в связи с этим.

В писаниях описывается множество обрядов в линии ваидхи‑бхакти. Когда возникает необходимость уточнения некоторых моментов в предписаниях ваидхи‑бхакти, Шрила Санатана Госвами говорит, что мы должны придерживаться дат, соблюдаемых в храме Господа Джаганнатха.

кинтв ӣдр̣г бхакти-сандарш́и-джаганна̄тха̄нуса̄ратах̣
дола̄-чандана-кӣла̄ла-ратха-йа̄тра̄ш́ ча ка̄райет
1

Когда мы не можем правильно определить время и дату для проведения какого-либо праздника, нам необходимо опираться на дату, установленную храмом Джаганнатха. Это значит, что мы совершаем наше служение Господу в дни, подобные Ратха‑ятре и Чандан‑ятре, тогда, когда это служение предлагается Джаганнатху. Мы следуем этому правилу благодаря милости Шрилы Гуру Махараджа, но иногда возникают противоречия, касающиеся Говардхана-пуджи. На сей счет было множество дискуссий, но в конечном счете Шрила Гуру Махарадж заключил: «Мы начнем готовить подношения в период пратипад и завершим наше поклонение, предложение бхоги, до завершения пратипада. Это значит, что мы можем начать готовить после начала пратипада и завершаем предложение до его окончания. Следуя этому правилу, мы исключаем возможность нарушения указаний шастр». Этим самым мы выказываем наше почтение линии видхи‑марг.

В эпоху Кали люди не способны должным образом следовать правилам видхи‑марг, но некоторые из регулирующих принципов все же должны соблюдаться. На это указывал Прабхупад Шрила Сарасвати Тхакур: любой, кто практикует сознание Кришны, должен соблюдать пять принципов — дьютам, панам, стриях, суна и джата‑рупа. Практикующим следует быть внимательным по отношению к деньгам, джата‑рупам. Не следует зарабатывать слишком много и чересчур тратиться. Умеренно, без пристрастия нужно обходиться с деньгами. Каждый в нашем обществе знает, что он не должен вовлекаться в четыре рода занятий: дьютам, азартные игры; панам, употребление одурманивающих веществ; стриях, незаконные половые контакты; и суна, убийство живых существ, например скота, рыбы, прочей живности. Каждый, кто следует этим четырем заповедям, должен следовать им в линии сознания Кришны: он должен быть смиренным, терпеливым и выказывать почтение окружающим. Это основополагающие заповеди.

В духе рагануга‑бхакти Шри Рупа и Шри Санатана проповедовали сознание Кришны, но они также утвердили линию ваидхи‑бхакти. Когда мы следуем ей, мы не должны быть утшринкхал, хаотичными, неуверенными, прихотливыми. Мы будем шагать и мчаться. Шрила Гуру Махарадж привел пример лифта, подъемника и лестничной клетки. Ваидхи‑бхакти можно сравнить с восхождением по лестничной клетке, а рагануга‑бхакти подобна подъему на лифте. В рагануга‑бхакти действует сила сердца; душа должна предаться Господу Кришне и следовать наставлениям, приходящим от Гуру и вайшнавов. Это лучший способ практики рагануга‑бхакти. Попытки следовать хаотически или с прихотями не будут уместными и не принесут результатов практикующему.

Мы следуем пути рагануга‑бхакти, каким его дал Шриман Махапрабху, но мы не переступаем через ваидхи‑бхакти. Своим сердцем я чувствую, что это благословенная манера. По указанию Шрилы Гуру Махараджа я запечатлел это подобно правилу:

ма̄тала хари-джана кӣртане-ран̇ге
пӯджала ра̄га-патха гаурава-бхан̇ге
2

Когда был основан Баг Базар Гаудия Матх, Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур составил несколько стихов, прославляющих преданных и Божества. Прежде этого Шри Гаудия Матх располагался по адресу Улта Данга, № 1, и когда преданные воспевали и танцевали во время большого шествия с Божествами от Улта Данги до Баг Базара, Прабхупад написал эти строки:

ма̄тала са̄дху-джана виш̣айа-ран̇ге
пӯджала ра̄га-патха гаурава-бхан̇ге

Позже, с позволения Гуру Махараджа, я несколько изменил их, и он радостно воспринял это:

ма̄тала хари-джана кӣртане-ран̇ге
пӯджала ра̄га-патха гаурава-бхан̇ге

Мне кажется, что Прабхупада Шрила Сарасвати Тхакур также очень доволен этим. Мы выгравировали этот стих на главном входе Шри Чайтанья Сарасват Матха.

Мы приверженцы пути рага‑марг, вне сомнения. В линии рага‑марг существуют четыре вида взаимоотношений между Господом и Его слугами: дасья, сакхья, ватсалья и мадхура. И мы следуем этому, но мы не нарушаем правил ваидхи‑бхакти, в особенности тех, о которых идет речь в диалоге Парикшита Махараджа и воплощения Кали, тех, которым нужно следовать в эту эпоху Кали:

…дйӯтам̇ па̄нам̇ стрийах̣ сӯна̄ йатра̄дхармаш́ чатур-видхах̣

пунаш́ ча йа̄чама̄на̄йа джа̄та-рӯпам ада̄т прабхух̣…3

Следуя линии сознания Кришны, мы должны быть очень внимательны в отношении этих четырех правил. Мы должны следовать этим четырем заповедям, а также следовать заповеди относительно денег: мы зарабатываем деньги и расходуем их по мере потребности, сколько необходимо для служения Кришне.

йа̄вата̄ сйа̄т сванирва̄хах̣ свӣкурйа̄т та̄вад артха-вит
а̄дхикйе нйӯната̄йа̄н̃ ча чйавате парама̄ртхатах̣
4

Этот совет дал нам Шрила Рупа Госвами Прабху ради нашего прогресса. Наши преданные следуют этому насколько возможно. Но если они смогут с осторожностью продвигаться в линии рага‑марг или даже идти более утонченным путем, это будет замечательно.

Переводчик: Кришна Чайтанья Дас
Редакторы: Аннапурна Деви Даси, Дойал Нитай Дас, Традиш Дас



English 

Oṁ Viṣṇupа̄d
Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj

Run and Follow

(From: http://www.gaudiyadarshan.com/posts/run-and-follow/)

Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj
explains how harmony is found between vidhi-mārg and rāga-mārg.

Spoken 27 November 2006

 

Śrī Chaitanya Mahāprabhu instructed Śrīla Sanātan Goswāmī about rāgānugā-bhakti and vaidhī-bhakti. Then, after collecting the essence of the Purāṇas, Vedas, Vedānta, Upaniṣads, and other scriptures, Śrīla Sanātan Goswāmī recorded the process of vaidhī-bhakti. Mahāprabhu told Sanātan Goswāmī, “When you start to write, Kṛṣṇa will help you.” This help came for the general class of devotees, and with that Sanātan Goswāmī composed Śrī Hari-bhakti-vilāsa. Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur respected vaidhī-bhakti, and because of that he published Sat-kriyā-sāra-dīpika, which describes important parts of our practicing life and gives instructions to perform particular functions.

Śrīman Mahāprabhu’s main preaching is in His instructions to Śrī Rūpa and Śrī Sanātan, which we find in Śrī Chaitanya-charitāmṛta, Madhya-līlā, chapters 17–24. Śrīman Mahāprabhu gave complete instructions to Śrī Rūpa and Śrī Sanātan. Also, the substance and summation of what Śrīman Mahāprabhu gave is in His conversation with Śrī Rāmānanda Rāy. That is rāgānugā-bhakti and its glorification. To support this, Śrīman Mahāprabhu gave us two books: Śrī Kṛṣṇa-karṇāmṛta and Śrī Brahma-saṁhitā. There, everything is exposed; you will see practicing life and the practitioner’s target—everything—there in sum. Mahāprabhu Himself said to Rāmānanda Rāy, “Everything that you and I have discussed is in these books that I collected in South India. You will see it there.” Mahāprabhu then handed these books over to Rāmānanda Rāy, Svarūp Dāmodar, and the other devotees at that time.

We saw that our Śrīla Guru Mahārāj followed vaidhī-bhakti as was possible in an honourable way, but sometimes when he saw that something was essential, he would change the procedure and explain his feelings to us.

In the scriptures, there are so many procedures within vaidhī-bhakti. When there are complications in the laws for vaidhī-bhakti, Śrīla Sanātan Goswāmī said that we should follow the dates observed by Lord Jagannāth.

kintv īdṛg bhakti-sandarśi-jagannāthānusārataḥ
dolā-chandana-kīlāla-ratha-yātrāś cha kārayet
5

When we cannot settle the proper time and date for a festival, we should follow the date observed by Jagannāth. This means we will observe services to the Lord such as Ratha Yātrā and Chandan Yātrā on the day these services are being offered to Jagannāth. We are following this rule by the grace of Śrīla Guru Mahārāj, but sometimes some difficulty comes on Govardhan Pūjā. So many discussions took place about this, and finally Śrīla Guru Mahārāj ordered us, “We will start cooking during the period of Pratipad, and we will complete our worship (offer the bhoga) before the end of Pratipad. This means we can start cooking after Pratipad starts, and we will complete out worship before Pratipad ends. If we do this, then there is no possibility of breaking the scriptural rules.” In this way, we honour vidhi-mārg.

In the Age of Kali, people cannot properly follow vidhi-mārg, but some rules and regulations must still be followed. These have been given by Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur: anyone who practises Kṛṣṇa consciousness must follow five directives: dyūtam, pānam, striyaḥ, sūnā, and jāta-rūpa. They must be cautious about jāta-rūpa, money. They should not try to earn so much and not try to spend so much. As possible and as required, without so much intention, they should use money. Everyone in our society knows they should not involve themselves in the other four directives: dyūtam, gambling; pānam, drinking; striyaḥ, illegal sex; and sūnā, killing jīvas, like goats, fish, and other animals. Everyone who follows these four directives must follow them within the line of Kṛṣṇa consciousness: they must be humble, they must be tolerant, and they must give honour to others. These are the fundamental directives.

In this way, Śrī Rūpa and Śrī Sanātan preached Kṛṣṇa consciousness in line of rāgānugā-bhakti, but they also established vaidhī-bhakti. When we follow this, we should not be utśṛṅkhal: irregular, random, whimsical. We will run, and we will follow. Śrīla Guru Mahārāj gave the example of an elevator lift and a staircase. Vaidhī-bhakti is like going up to someplace on a staircase, and rāgānugā-bhakti is like going there on an elevator. In rāgānugā-bhakti is the power of the heart, and there the soul must be surrendered to Lord Kṛṣṇa and must follow the instructions that come from Guru and Vaiṣṇava. That style is the best for practicing rāgānugā-bhakti. Trying otherwise to follow randomly or whimsically will not be appropriate and fruitful for practitioners.

We are following rāgānugā-mārg as given Śrīman Mahāprabhu, but we are not crossing over vaidhī-bhakti. I feel this instruction to be very glorious in my heart, and by the order of Śrīla Guru Mahārāj I engraved this as a law:

mātala hari-jana kīrtane-raṅge
pūjala rāga-patha gaurava-bhaṅge
6

When the Bag Bazaar Gauḍīya Maṭh was established, Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur composed some verses to sing in glorification of the devotees and Deities. Previously, Śrī Gauḍīya Maṭh was at #1 Ulta Danga, and when the devotees were chanting and dancing in a big precession as they brought the Deities from Ulta Danga to Bag Bazaar, Prabhupād composed this song:

mātala sādhu-jana viṣaya-raṅge
pūjala rāga-patha gaurava-bhaṅge

Later, I changed the text a little after asking Guru Mahārāj, and he accepted that very happily:

mātala hari-jana kīrtane-raṅge
pūjala rāga-patha gaurava-bhaṅge

I think Prabhupād Śrīla Saraswatī Ṭhākur is also very happy with this change.

We engraved this verse on the main entrance of Śrī Chaitanya Sāraswat Maṭh. We are followers of rāga-mārg, no doubt, and in rāga-mārg, there are four kinds of activity and relationship between with Lord and His servitors: dāsya, sakhya, vātsalya, and madhura. We are following that, but we are not breaking the rules of vaidhī-bhakti, especially those mentioned in the conversation between Parīkṣit Mahārāj and Kali that are required to be followed in the Age of Kali:

…dyūtaṁ pānaṁ striyaḥ sūnā yatrādharmaś chatur-vidhaḥ

punaś cha yāchamānāya jāta-rūpam adāt prabhuḥ…7

We must be very careful about these five things as we proceed in the line of Kṛṣṇa consciousness. We must follow the four directives and follow the directive about money: we are to work, earn, and spend as is necessary and required to serve the Lord.

yāvatā syāt svanirvāhaḥ svīkuryāt tāvad artha-vit
ādhikye nyūnatāyāñ cha chyavate paramārthataḥ
8

Śrīla Rūpa Goswāmī Prabhu gave this advice for our progress in life. Our devotees are following this as is possible for them, but if they can carefully try to proceed in the line of rāga-mārg in an even more exclusive way, that is best.

 


1 Ш́ри Хари‑бхакти‑вила̄са, 13.327 (?).

2 «Мы будем поклоняться рага‑марге, безраздельной и самоотверженной преданности Богу, как идеалу, с глубочайшим почтением, всегда совершая киртан в обществе истинных преданных» (Ш́рӣла Бхактисиддха̄нта Сарасватӣ Ṭха̄кур).

3 Стихи полностью: абхйартхитас тада̄ тасмаи, стха̄на̄ни калайе дадау / дйӯтам̇ па̄нам̇ стрийах̣ сӯна̄, йатра̄дхармаш́ чатур-видхах̣ // пунаш́ ча йа̄чама̄на̄йа, джа̄та-рӯпам ада̄т прабхух̣ / тато ’нр̣там̇ мадам̇ ка̄мам̇, раджо ваирам̇ ча пан̃чамам — «В ответ на мольбу олицетворения Кали Парикшит Махарадж позволил ему жить там, где играют в азартные игры, пьют [алкоголь], занимаются проституцией и убивают животных. Олицетворение Кали попросил дать ему еще что-нибудь, и в ответ на его мольбу царь разрешил ему жить там, где есть золото, ибо там, где есть золото, царят ложь, опьянение, похоть, зависть и враждебность» («Ш́рӣмад‑Бхāгаватам», 1.17.38–39).

4 «Разумный потребляет лишь столько, сколько необходимо для собственного поддержания. Принимая больше или меньше, человек терпит неудачу в достижении высочайшей цели» («Ш́рӣ Бхакти‑раса̄мр̣та‑синдху», 1.2.108).

5 Śrī Hari-bhakti-vilāsa, 13.327 (?).

6 “Intoxicated with the joy of saṅkīrtan, souls surrendered to the Lord worship the path of love in the posture of reverence” (Śrīla Bhakti Siddhа̄nta Saraswatī Ṭhākur).

7 The whole slokas: abhyarthitas tadā tasmai, sthānāni kalaye dadau / dyūtaṁ pānaṁ striyaḥ sūnā, yatrādharmaś catur-vidhaḥ // punaś cha yāchamānāya, jāta-rūpam adāt prabhuḥ / tato ’nṛtaṁ madaṁ kāmaṁ, rajo vairaṁ cha pañchamam—“Mahārāja Parīkṣit, thus being petitioned by the personality of Kali, gave him permission to reside in places where gambling, drinking, prostitution and animal slaughter were performed. The personality of Kali asked for something more, and because of his begging, the King gave him permission to live where there is gold because wherever there is gold there is also falsity, intoxication, lust, envy and enmity” (Śrīmad Bhāgavatam, 1.17.38–39).

8 “The sensible accept as much as is necessary for their maintenance. By accepting more or less, one fails to attain the highest goal” (Śrī Bhakti-rasāmṛta-sindhu, 1.2.108).


Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования