«Гармонизирующие наставления высшей обители». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. Из второй главы книги «Золотая лестница» | “Harmonising Instructions of the Upper House.” Srila B. R. Sridhar Dev-Goswami Maharaj. From chapter two of the Golden Staircase


Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Гармонизирующие наставления высшей обители

(Отрывок из второй главы «Золотой лестницы»:
«Зрение, чтобы видеть Шри Гуру»)

 

Преданный: Говорится, что существует пять составляющих бхакти: общение с преданными, воспевание Харинама, слушание «Шримад-Бхагаватам», поклонение Туласи и пребывание в святой Дхаме. Что касается жизни в святой Дхаме, относится ли это к обычным преданным, или же только для особенно удачливых или более возвышенных преданных?

Шрила Шридхар Махарадж: Обычно это относится к преданным мадхйама-адхика̄рӣ, способным различать. Каниш̣т̣ха-адхика̄рӣ не могут видеть разницу между положением разных личностей: кто продвинут, кто безразличен, а кто завистлив. Но религия — это правильное положение, как говорил время от времени наш Гуру Махарадж, и это «правильное положение» требует самбандха-джн̃а̄ны, или знания о том, что есть что. Благодаря этому знанию к преданному придет служение, и, исходя из него, будут установлены его предназначение и его потребности. Санатана Госвами — а̄ча̄рйа самбандха-джн̃а̄ны. «Кто я? Где я? Что я?» Все эти вопросы: «Почему я страдаю?» и «Какова истинная цель моей жизни?» — разрешаются, когда установлено правильное положение Абсолютного и относительного. Ничем из этого нельзя пожертвовать.

Мы должны постоянно помнить о том, что не можем изучать все это тонкое, высшее знание как субъективные исследователи. Наоборот, в соответствии со степенью нашего ш́аран̣а̄гати, самопредания, Истина снизойдет, чтобы открыть нам Себя. Мы должны всегда помнить об этом, иначе в нас проявится некий дух подражательства. Знание высшей сферы не подвластно разуму, даже думать об этом очень опасно. Интеллектуализм опасен; он приведет нас к мысли, что мы «ухватили Безграничное». Это будет пренебрежением к безграничному свойству, безграничному аспекту Господа. Он адхокш̣аджа, за пределами понимания научных изысканий.

Однажды я спросил у Прабхупады (Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура): «Шрила Рупа Госвами объясняет ра̄са-лӣлу Господа Баларамы одним образом, а Шрила Санатана Госвами — другим, хотя оба они получили свои наставления от Махапрабху. Так почему же тогда существует это различие?» Мой Гуру Махарадж ответил так: «Почему Кришну называют адхокш̣аджа? Адхокш̣аджа не может быть постигнут нашим разумом. Это ачинтйа-бхеда̄бхеда, непостижимое и одновременное единство и различие. Оба объяснения могут быть истинны одновременно. Это ачинтйа, непостижимо. А̄ча̄рйи раскрыли, что когда Баладева совершает ра̄са-лӣлу, Он в действительности проводит ра̄су для Кришны в Своем сердце. С внешней точки зрения, Баладева непосредственно принимает участие в играх с гопӣ, но внутренне Он отдает наслаждение этой ра̄сой Кришне. Сам Баладева не является наслаждающимся». Все это — приводящие к гармонии наставления высшей обители, и именно так нам следует приводить явления в гармонию.

 


English 

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

Harmonising Instructions of the Upper House

(From Golden Staircase; Chapter Two: The Eye to see Sri Guru)

http://scsmath.com/docs/articles/SanatanGoswami-excerpts-p2.html

 

Devotee: It is said there are five principles for bhakti: associating with devotees, chanting Harinam, hearing Srimad-Bhagavatam, worshiping Tulasi, and residing in the holy Dham. In regard to residing in the Dham, is that for the general devotees, or just especially fortunate or more advanced devotees?

Srila Sridhar Maharaj: Generally it means for madhyama-adhikārī devotees, those who can discriminate. Кaniṣṭha-adhikārīs cannot differentiate between the various positions of different personalities—who is advanced, who is neutral, or who is envious. But ‘religion means proper adjustment’—our Guru Maharaj used to say this now and then—and that ‘proper adjustment’ requires sambandha-jñāna, knowing what is what. Then one’s service will come accordingly, and one’s necessity, one’s destination, will be established from that. Sanatan Goswami is the Ācārya of sambandha-jñāna. “Who am I? Where am I? What am I?” All these questions—“Why am I troubled? What is the real purpose of my life?”—are answered when there is proper adjustment with the Absolute and the relative. Nothing can be sacrificed.

And one thing we must always keep in mind is that we can’t investigate all of the subtle, higher knowledge as a subjective researcher. Rather, according to the degree of our śaraṇāgati, our surrender, the Truth will come down to make Himself known to us. We must always remember this, otherwise some spirit of imitation will be created in us. Knowledge of the higher domain is not under the jurisdiction of the intellect, and to think so is very dangerous. Intellectualism is dangerous, it will cause us to think that we have ‘caught the Infinite’. It will be negligence to the infinite characteristic, the infinite aspect of the Lord. He is Adhokṣaja, beyond the grasp of academic research.

One time I asked Prabhupad (Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur Prabhupad), “Srila Rupa Goswami gives his explanation of Lord Balaram’s Rāsa-līlā in one way and Srila Sanatan Goswami gives his explanation in another way, but both get their instruction from Mahaprabhu, so why is there this difference?”

My Guru Maharaj said, “Why has Krishna been called Adhokṣaja? Adhokṣaja cannot be harmonised within our intellect. It is achintya-bhedābheda, inconceivably and simultaneously one and different. Both explanations may be true simultaneously. It is achintya, inconceivable. The Āchāryas have explained that when Baladev is performing Rāsa-līlā, He is actually conducting Rāsa for Krishna in His heart. Externally Baladev is seen to be participating in Pastimes with the gopīs directly, but internally He is making Krishna enjoy that Rāsa. Baladev is not the enjoyer Himself.” These are the harmonising instructions of the upper house, and in this way we shall harmonise things.

 



←  Программа в Донецке 15 февраля 2013 года ·• Архив новостей •· День явления Шри Нитьянанды Прабху. 23 февраля 2013 года. Харьков, Украина  →
Russian

Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж

Гармонизирующие наставления высшей обители

(Отрывок из второй главы «Золотой лестницы»:
«Зрение, чтобы видеть Шри Гуру»)

 

Преданный: Говорится, что существует пять составляющих бхакти: общение с преданными, воспевание Харинама, слушание «Шримад-Бхагаватам», поклонение Туласи и пребывание в святой Дхаме. Что касается жизни в святой Дхаме, относится ли это к обычным преданным, или же только для особенно удачливых или более возвышенных преданных?

Шрила Шридхар Махарадж: Обычно это относится к преданным мадхйама-адхика̄рӣ, способным различать. Каниш̣т̣ха-адхика̄рӣ не могут видеть разницу между положением разных личностей: кто продвинут, кто безразличен, а кто завистлив. Но религия — это правильное положение, как говорил время от времени наш Гуру Махарадж, и это «правильное положение» требует самбандха-джн̃а̄ны, или знания о том, что есть что. Благодаря этому знанию к преданному придет служение, и, исходя из него, будут установлены его предназначение и его потребности. Санатана Госвами — а̄ча̄рйа самбандха-джн̃а̄ны. «Кто я? Где я? Что я?» Все эти вопросы: «Почему я страдаю?» и «Какова истинная цель моей жизни?» — разрешаются, когда установлено правильное положение Абсолютного и относительного. Ничем из этого нельзя пожертвовать.

Мы должны постоянно помнить о том, что не можем изучать все это тонкое, высшее знание как субъективные исследователи. Наоборот, в соответствии со степенью нашего ш́аран̣а̄гати, самопредания, Истина снизойдет, чтобы открыть нам Себя. Мы должны всегда помнить об этом, иначе в нас проявится некий дух подражательства. Знание высшей сферы не подвластно разуму, даже думать об этом очень опасно. Интеллектуализм опасен; он приведет нас к мысли, что мы «ухватили Безграничное». Это будет пренебрежением к безграничному свойству, безграничному аспекту Господа. Он адхокш̣аджа, за пределами понимания научных изысканий.

Однажды я спросил у Прабхупады (Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура): «Шрила Рупа Госвами объясняет ра̄са-лӣлу Господа Баларамы одним образом, а Шрила Санатана Госвами — другим, хотя оба они получили свои наставления от Махапрабху. Так почему же тогда существует это различие?» Мой Гуру Махарадж ответил так: «Почему Кришну называют адхокш̣аджа? Адхокш̣аджа не может быть постигнут нашим разумом. Это ачинтйа-бхеда̄бхеда, непостижимое и одновременное единство и различие. Оба объяснения могут быть истинны одновременно. Это ачинтйа, непостижимо. А̄ча̄рйи раскрыли, что когда Баладева совершает ра̄са-лӣлу, Он в действительности проводит ра̄су для Кришны в Своем сердце. С внешней точки зрения, Баладева непосредственно принимает участие в играх с гопӣ, но внутренне Он отдает наслаждение этой ра̄сой Кришне. Сам Баладева не является наслаждающимся». Все это — приводящие к гармонии наставления высшей обители, и именно так нам следует приводить явления в гармонию.

 


English 

Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharaj

Harmonising Instructions of the Upper House

(From Golden Staircase; Chapter Two: The Eye to see Sri Guru)

http://scsmath.com/docs/articles/SanatanGoswami-excerpts-p2.html

 

Devotee: It is said there are five principles for bhakti: associating with devotees, chanting Harinam, hearing Srimad-Bhagavatam, worshiping Tulasi, and residing in the holy Dham. In regard to residing in the Dham, is that for the general devotees, or just especially fortunate or more advanced devotees?

Srila Sridhar Maharaj: Generally it means for madhyama-adhikārī devotees, those who can discriminate. Кaniṣṭha-adhikārīs cannot differentiate between the various positions of different personalities—who is advanced, who is neutral, or who is envious. But ‘religion means proper adjustment’—our Guru Maharaj used to say this now and then—and that ‘proper adjustment’ requires sambandha-jñāna, knowing what is what. Then one’s service will come accordingly, and one’s necessity, one’s destination, will be established from that. Sanatan Goswami is the Ācārya of sambandha-jñāna. “Who am I? Where am I? What am I?” All these questions—“Why am I troubled? What is the real purpose of my life?”—are answered when there is proper adjustment with the Absolute and the relative. Nothing can be sacrificed.

And one thing we must always keep in mind is that we can’t investigate all of the subtle, higher knowledge as a subjective researcher. Rather, according to the degree of our śaraṇāgati, our surrender, the Truth will come down to make Himself known to us. We must always remember this, otherwise some spirit of imitation will be created in us. Knowledge of the higher domain is not under the jurisdiction of the intellect, and to think so is very dangerous. Intellectualism is dangerous, it will cause us to think that we have ‘caught the Infinite’. It will be negligence to the infinite characteristic, the infinite aspect of the Lord. He is Adhokṣaja, beyond the grasp of academic research.

One time I asked Prabhupad (Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur Prabhupad), “Srila Rupa Goswami gives his explanation of Lord Balaram’s Rāsa-līlā in one way and Srila Sanatan Goswami gives his explanation in another way, but both get their instruction from Mahaprabhu, so why is there this difference?”

My Guru Maharaj said, “Why has Krishna been called Adhokṣaja? Adhokṣaja cannot be harmonised within our intellect. It is achintya-bhedābheda, inconceivably and simultaneously one and different. Both explanations may be true simultaneously. It is achintya, inconceivable. The Āchāryas have explained that when Baladev is performing Rāsa-līlā, He is actually conducting Rāsa for Krishna in His heart. Externally Baladev is seen to be participating in Pastimes with the gopīs directly, but internally He is making Krishna enjoy that Rāsa. Baladev is not the enjoyer Himself.” These are the harmonising instructions of the upper house, and in this way we shall harmonise things.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования