«Шри Рамануджачарья». Проф. Нишиканта Саньял. Из книги «Шри Кришна Чайтанья» “Sri Ramanujacharya.” Prof. Nishikanta Sanyal. From Sri Krishna Chaitanya


Russian

Проф. Нишиканта Саньял 

Шри Рамануджачарья

(Из книги «Шри Кришна Чайтанья», том I)

 

Шри Рамануджа явился в 938 году эры Шака в деревне Шрипарамбаттур или Шри Махабхутапури, находящейся примерно в сорока двух километрах к западу от Мадраса, в семье дравидийского брахмана. До того как он стал отшельником с тройным посохом (триданди-санньясином), он носил имя Лакшмана. Лакшмана Дешика принял отречение (санньясу) в Кондживераме на берегу Анантасара, призывая милость Шри Ямуначарьи. Вскоре он стал главой общины (сампрадаи) Шри, центр которой располагался в Шри Рангаме. Он странствовал по всей Индии, посещая Кашмир, Бенарес, Пури и другие места, и утверждал идею панчаратрики (системы пятиступенчатого знания) во всех важных религиозных центрах. Здесь мы не намерены углубляться в подробности его удивительной карьеры.

Шри Рамануджа — автор многочисленных работ, важнейшие из которых — «Веданта-сара», «Веданта-дипа», «Ведартха-самграха», «Гита-бхашья», «Шри-бхашья» и другие. В общине Рамануджи каждый был обязан пройти пять ступеней процесса очищения, панча-самскару. Последователи Рамануджи считали, что даже знатный брахман, если он не прошел этот очистительный процесс, — такой же неприкасаемый, как худший из чандалов; напротив, чандала, очистившийся подобным образом, считался носителем высшей святости. В общине Рамануджи поклоняются исключительно Вишну, поклонение же всем другим богам полностью запрещено. В этой общине также принят институт отречения тройного посоха (триданда-санньяса).

Шри Рамануджа придерживался взглядов, известных как дифференциальный монотеизм (вишиштадвайтавада). Формально в письменной форме эти взгляды были утверждены в его комментарии на «Брахма-сутру», известном как «Шри-бхашья». Систему Шри Рамануджи можно изложить следующим образом. Высший Брахман един. Однако Брахман — единственный, равного которому нет, — обладает качествами. Сознательное начало (чит) и несознательное (ачит) — Его качества и тело. Как сознательное начало (чит), так и несознательное (ачит) бывают двух видов — грубого и тонкого. Тонкое сознательное (чит) и несознательное (ачит) начала — это причины, которые обращаются в следствия: грубые формы знания и незнания. В Брахмане, представляющем Собой недвойственное знание и являющемся единственной как действенной, так и материальной Причиной, существуют качества, соответствующие таким действиям. Качества следует рассматривать как определяющие их обладателя. Таким образом, самосознание (чит) и отсутствие сознания (ачит) — это качества, присущие деятельности Брахмана как Причины.

Тело находится в зависимости от своего обладателя, который использует его и управляет им. Также оно является тем, посредством чего познается его обладатель. Недвойственный Брахман — основа как сознания (чит), так и несознания (ачит). Он наслаждается ими и управляет ими. Он, причина, проявляет их как Свои следствия. Индивидуальные души (дживы) не различаются на души девов [богов], людей и т. д. Душа получает тело согласно своим поступкам и наслаждается им. Таким образом души создают видимые различия между телами. Таким образом, тела девов, людей и т. д. — не более чем последствия различных действий души. Тела, которыми обладают девы, люди и т. д., — это проявление видоизменений или качеств души. Тело соотносится с индивидуальной душой (дживой) так же, как индивидуальная душа (джива) соотносится с Высшей Душой.

Теория дифференциальной недвойственности признает три категории: (1) самосознающее начало (чит), то есть индивидуальная джива; (2) несознательное начало (ачит), то есть материя; (3) Бог (Ишвара), Повелитель как духа (чит), так и материи (ачит), высшая Личность Нараяны. Эта идея категорически отрицает следующее: абсолютную двойственность (кевала-двайта-ваду), абсолютную недвойственность (кевала-адвайта-ваду) и качественную двойственную недвойственность (вишишта-двайта-адвайта-ваду).

Сознательное начало (чит), то есть индивидуальная душа (джива) крайне мала (ану). Она — лишь часть (амша) Целого (амши), Обладателя частей, то есть Брахмана. Писания прямо и недвусмысленно говорят, что подобная незначительность — особое качество души. Она — неотъемлемая часть Брахмана, так же как тело души является неотъемлемой частью индивидуальной души или так же как свечение является неотъемлемой частью или качеством огня или Солнца; или как свойство некоего вещества является его неотъемлемой частью. Индивидуальные души бывают трех видов: (1) обусловленные (баддха), (2) освобожденные (мукта) и (3) вечно освобожденные (нитья). Истинная природа души — бытие и блаженство, и она способна познать саму себя.

Что касается несознательного начала (ачит), то согласно Раманудже оно лишено способности познавать и подвержено преображению. Оно бывает трех видов: (1) чистое (например, объекты на Вайкунтхе), (2) смешанное, то есть наделенное тремя материальными качествами, и (3) невещественное, или время.

Шри Нараяна — Бог. Он отличается как от сознательного начала (чит), так и от несознательного (ачит), как вещество отличается от своих качеств. Он — единственная причина творения, поддержания и уничтожения духовного (чит) и материального (ачит) миров и прекращения цикла рождений. Он свободен от любого несовершенства, исполнен бесконечных благих качеств. Он — всепронизывающий Дух, трансцендентный Брахман, трансцендентный Свет, трансцендентное Существо, Высшая Душа, единственный Субъект всех писаний и Наставник всех сердец.

В природе Бога выделяется пять составляющих, а именно: (1) изначальная Реальность (пара-таттва); (2) принцип расширения (вьюха-таттва), необходимый для созидания, поддержания, разрушения, для защиты обусловленных джив и проявления милости Бога поклоняющимся, и проявленный как Санкаршана, Прадьюмна и Анируддха; (3) принцип происхождения определенного положения (вибхава-таттва), выражающийся в проявлении аватар — таких, как Рама, Нрисимха и других; (4) внутренний руководитель (антарьями-таттва), проявленный в качестве: (а) Высшей Души, которая пребывает в сердцах Своих слуг, а также (б) Нараяны и Лакшми, пребывающих в сердцах просветленных; (5) принцип проявления в символе (арча-аватара) в качестве смешанного воплощения (шри виграха) Имени, формы и т. д., которому поклоняются Его слуги в соответствии со своими склонностями. Он кажется несведущим, будучи Всезнающим; бессильным, будучи Всесильным; нуждающимся в помощи, хотя Его желания всегда сполна осуществлены; нуждающимся в защите, будучи Защитником; и слугой Своих преданных, будучи их Господином.

Преданность — это правильное поклонение Богу. Она несет высшую радость. Это единственное, что необходимо. Это особое знание, что вызывает отвращение ко всему остальному. Бог доступен душе, исполненной преданности.

Переводчик: Ниламбари Деви Даси
Редакторы: Ашутош Кришна Дас, Традиш Дас

 


English

Prof. Nishikanta Sanyal  

Sri Ramanujacharya

(from Sri Krishna Chaitanya, vol. I) 

 

Shree Ramanuja made his appearance in the year 938 of the Shaka era in the village of Shriparambattur or Shree Mahabhutapuri about twenty-six miles to the west of Madras, in the family of a Dravida brahmana. His name, before he became an ascetic of the triple staff (tridandi sannyasin), was Lakshmana. Lakshmana Deshika accepted renunciation (sannyasa) on the bank of Anantasar at Conjeeveram invoking grace of Shree Yamunacharya. He soon became the head of the Shree community (sampradaya), which had its headquarters at Shree Rangam. He travelled all over India visiting Kashmir, Benares, Puri, etc., and established the pancharatrika view (the system of fivefold knowledge) at all the important centres of religion. We do not intend to enter further into the details of his wonderful career at this place.

Shree Ramanuja is the author of numerous works, the chief of which are Vedanta-sara, Vedanta-dipa, Vedartha-samgraha, Geeta Bhashya, Shree Bhashya, etc. In the Ramanuja community every one is required to undergo purification by the method of the fivefold purificatory process (pancha-samskara). Even a high-born brahmana, according to the Ramanujis, who has not gone through the above purificatory process, is as much an untouchable as the lowest of the chandalas, and a chandala so purified is held to possess the highest sanctity. In the Ramanuja community Vishnu is exclusively worshipped and the worship of all other gods is absolutely forbidden. In this community there is also the institution of renunciation of the triple staff (tridanda sannyasa).

Shree Ramanuja is the propounder of the view which is known as distinctive monotheism (vishishtadvaitavada). This view is formally established scripturally in his commentary on the Brahma sutra known as Shree Bhashya. The system of Shree Ramanuja may be set forth as follows: the Nature of the Supreme Brahman is unitary. Brahman who is without a second is, however, possessed of quality. The cognitive principle (chit) and the principle of nescience (achit) are His quality and body. The cognitive principle (chit) and nescience (achit) are each of them of two kinds according as they happen to be either gross or subtle. The subtle cognitive (chit) and non-cognitive principle (achit) in the causal state are transformed into the gross cognition and non-cognition as effect. Brahman Who is non-bifurcial knowledge being the sole Cause, both efficient and material, there exist in Him qualities corresponding to such activities. The qualities must be considered as qualifying the possessor of them. Therefore, self-consciousness (chit) and unconsciousness (achit) are the qualities corresponding to the activities of Brahman as the Cause.

The body is dependent on, is enjoyed and regulated by, its possessor and is also that by which the latter is known. Self-consciousness and unconsciousness depend upon, are enjoyed and regulated by, non-bifurcial Brahman, and, as effect, are the manifestations of Brahman as Cause. There is no such difference in the individual (jiva) soul as deva, man, etc. It is the soul obtaining enjoyable bodies, as the appropriate result of his own activities, that makes the effect known in terms of such bodies. Therefore, devas, men, etc., are only indications of different activities of the soul. The bodies such as those of devas, men, etc., are thus modifications or qualities of the soul. The relation in which the body stands to the individual (jiva) soul is also that in which the individual (jiva) soul stands to the Supreme Soul.

In Distinctive Non-dualism three categories are admitted, viz., (1) the self-conscious principle (chit) which means the individual (jiva), (2) the non-conscious principle (achit) or matter, and (3) Godhead (Ishvara), the Regulator of spirit (chit) and matter (achit), Who is the highest Personality of Narayana. This view categorically denies the following: absolute dualism (kevala-dvaita-vada), absolute non-dualism (kevala-advaita-vada) and attributive dualistic non-dualism (vishishta-dvaita-advaita-vada).

The self-conscious principle (chit) or individual (jiva) soul is infinitesimal (anu) as opposed to the greatness of Brahman and is an integral part (amsha) of the Integer (amshi) or Possessor of the part, viz., the Brahman. This littleness of the individual (jiva) soul is directly and explicitly stated in the Scriptures as his specific characteristic. It is an integral part of Brahman, just as his body is an integral part of the individual soul or as His glow is an integral part or quality of the fire or the Sun; or as the quality is an integral part of the substance. The individual soul is of three kinds, viz., (1) bound (baddha), (2) emancipated (mukta), and (3) eternal (nitya). His proper nature is existence and bliss and he is cognisable to himself.

As regards the non-conscious (achit), according to Ramanuja it is devoid of cognition and liable to transformation. It is of three kinds, viz., (1) pure, e.g., objects in Vaikuntha, (2) mixed, i.e., constituted of the triple mundane qualities, and (3) unsubstantial or time.

Shree Narayana is Godhead. He is distinct from the principle of consciousness (chit) and non-consciousness (achit) as substance from quality. He is the only cause of the origin, continuance and destruction of the spiritual (chit) and material (achit) worlds and of cessation of the cycle of births. He is free from every imperfection, full of infinite beneficent qualities, the soul of all, the transcendental Brahman, the transcendental Light, the transcendental Entity, the Supreme Soul, the only Subject of all Scriptures and the Guide of all hearts.

The nature of Godhead is fivefold, viz., (1) the ultimate Reality (para tattva), (2) the principle of expansion (vyuha tattva) for creation, maintenance, destruction, for protecting the bound jivas and showing His mercy to worshippers, as Samkarshana, Pradyumna and Aniruddha, (3) the principle of the origination of any state (vibhava tattva), viz., Avataras like Rama, Nrisinha, etc., (4) the inner Guide (amtaryami tattva) as (a) the Supreme Soul Who dwells in the hearts of His servants, and as (b) Narayana with Lakshmi residing in the hearts of enlightened persons, (5) the principle of symbolic manifestation (archa avatara) as Conglomerate Embodiment (Shree Vigraha), Name, Form, etc., worshipped by His servants in accordance with their respective aptitudes. He seems as if ignorant although All-knowing, as if powerless although Allpowerful, as if needing help although His wish is ever fully realised, as if needing protection although the Protector, and as if serving His devotees although their Master.

Devotion is the proper method of worshipping Godhead, is extremely pleasing, the only thing needful and is of the nature of a particular kind of knowledge which produces a distaste for every other thing. Godhead is attainable by the soul imbued with devotion.

 



←  «Истории жизни и учение Рамануджачарьи и Ямуначарьи». Шрила Б. Р. Шридхар Дев-Госвами Махарадж. 22 февраля 1983 года. Навадвипа Дхама, Индия ·• Архив новостей •· «Рамануджа, первооткрыватель Вайкунтхи». Шрила Б. С. Госвами Махарадж. 6 февраля 2017 года. Гупта Говардхан | “Ramanuja, the Discoverer of Vaikuntha.” Srila B. S. Goswami Maharaj. February 6, 2017. Gupta Govardhan  →
Russian

Проф. Нишиканта Саньял 

Шри Рамануджачарья

(Из книги «Шри Кришна Чайтанья», том I)

 

Шри Рамануджа явился в 938 году эры Шака в деревне Шрипарамбаттур или Шри Махабхутапури, находящейся примерно в сорока двух километрах к западу от Мадраса, в семье дравидийского брахмана. До того как он стал отшельником с тройным посохом (триданди-санньясином), он носил имя Лакшмана. Лакшмана Дешика принял отречение (санньясу) в Кондживераме на берегу Анантасара, призывая милость Шри Ямуначарьи. Вскоре он стал главой общины (сампрадаи) Шри, центр которой располагался в Шри Рангаме. Он странствовал по всей Индии, посещая Кашмир, Бенарес, Пури и другие места, и утверждал идею панчаратрики (системы пятиступенчатого знания) во всех важных религиозных центрах. Здесь мы не намерены углубляться в подробности его удивительной карьеры.

Шри Рамануджа — автор многочисленных работ, важнейшие из которых — «Веданта-сара», «Веданта-дипа», «Ведартха-самграха», «Гита-бхашья», «Шри-бхашья» и другие. В общине Рамануджи каждый был обязан пройти пять ступеней процесса очищения, панча-самскару. Последователи Рамануджи считали, что даже знатный брахман, если он не прошел этот очистительный процесс, — такой же неприкасаемый, как худший из чандалов; напротив, чандала, очистившийся подобным образом, считался носителем высшей святости. В общине Рамануджи поклоняются исключительно Вишну, поклонение же всем другим богам полностью запрещено. В этой общине также принят институт отречения тройного посоха (триданда-санньяса).

Шри Рамануджа придерживался взглядов, известных как дифференциальный монотеизм (вишиштадвайтавада). Формально в письменной форме эти взгляды были утверждены в его комментарии на «Брахма-сутру», известном как «Шри-бхашья». Систему Шри Рамануджи можно изложить следующим образом. Высший Брахман един. Однако Брахман — единственный, равного которому нет, — обладает качествами. Сознательное начало (чит) и несознательное (ачит) — Его качества и тело. Как сознательное начало (чит), так и несознательное (ачит) бывают двух видов — грубого и тонкого. Тонкое сознательное (чит) и несознательное (ачит) начала — это причины, которые обращаются в следствия: грубые формы знания и незнания. В Брахмане, представляющем Собой недвойственное знание и являющемся единственной как действенной, так и материальной Причиной, существуют качества, соответствующие таким действиям. Качества следует рассматривать как определяющие их обладателя. Таким образом, самосознание (чит) и отсутствие сознания (ачит) — это качества, присущие деятельности Брахмана как Причины.

Тело находится в зависимости от своего обладателя, который использует его и управляет им. Также оно является тем, посредством чего познается его обладатель. Недвойственный Брахман — основа как сознания (чит), так и несознания (ачит). Он наслаждается ими и управляет ими. Он, причина, проявляет их как Свои следствия. Индивидуальные души (дживы) не различаются на души девов [богов], людей и т. д. Душа получает тело согласно своим поступкам и наслаждается им. Таким образом души создают видимые различия между телами. Таким образом, тела девов, людей и т. д. — не более чем последствия различных действий души. Тела, которыми обладают девы, люди и т. д., — это проявление видоизменений или качеств души. Тело соотносится с индивидуальной душой (дживой) так же, как индивидуальная душа (джива) соотносится с Высшей Душой.

Теория дифференциальной недвойственности признает три категории: (1) самосознающее начало (чит), то есть индивидуальная джива; (2) несознательное начало (ачит), то есть материя; (3) Бог (Ишвара), Повелитель как духа (чит), так и материи (ачит), высшая Личность Нараяны. Эта идея категорически отрицает следующее: абсолютную двойственность (кевала-двайта-ваду), абсолютную недвойственность (кевала-адвайта-ваду) и качественную двойственную недвойственность (вишишта-двайта-адвайта-ваду).

Сознательное начало (чит), то есть индивидуальная душа (джива) крайне мала (ану). Она — лишь часть (амша) Целого (амши), Обладателя частей, то есть Брахмана. Писания прямо и недвусмысленно говорят, что подобная незначительность — особое качество души. Она — неотъемлемая часть Брахмана, так же как тело души является неотъемлемой частью индивидуальной души или так же как свечение является неотъемлемой частью или качеством огня или Солнца; или как свойство некоего вещества является его неотъемлемой частью. Индивидуальные души бывают трех видов: (1) обусловленные (баддха), (2) освобожденные (мукта) и (3) вечно освобожденные (нитья). Истинная природа души — бытие и блаженство, и она способна познать саму себя.

Что касается несознательного начала (ачит), то согласно Раманудже оно лишено способности познавать и подвержено преображению. Оно бывает трех видов: (1) чистое (например, объекты на Вайкунтхе), (2) смешанное, то есть наделенное тремя материальными качествами, и (3) невещественное, или время.

Шри Нараяна — Бог. Он отличается как от сознательного начала (чит), так и от несознательного (ачит), как вещество отличается от своих качеств. Он — единственная причина творения, поддержания и уничтожения духовного (чит) и материального (ачит) миров и прекращения цикла рождений. Он свободен от любого несовершенства, исполнен бесконечных благих качеств. Он — всепронизывающий Дух, трансцендентный Брахман, трансцендентный Свет, трансцендентное Существо, Высшая Душа, единственный Субъект всех писаний и Наставник всех сердец.

В природе Бога выделяется пять составляющих, а именно: (1) изначальная Реальность (пара-таттва); (2) принцип расширения (вьюха-таттва), необходимый для созидания, поддержания, разрушения, для защиты обусловленных джив и проявления милости Бога поклоняющимся, и проявленный как Санкаршана, Прадьюмна и Анируддха; (3) принцип происхождения определенного положения (вибхава-таттва), выражающийся в проявлении аватар — таких, как Рама, Нрисимха и других; (4) внутренний руководитель (антарьями-таттва), проявленный в качестве: (а) Высшей Души, которая пребывает в сердцах Своих слуг, а также (б) Нараяны и Лакшми, пребывающих в сердцах просветленных; (5) принцип проявления в символе (арча-аватара) в качестве смешанного воплощения (шри виграха) Имени, формы и т. д., которому поклоняются Его слуги в соответствии со своими склонностями. Он кажется несведущим, будучи Всезнающим; бессильным, будучи Всесильным; нуждающимся в помощи, хотя Его желания всегда сполна осуществлены; нуждающимся в защите, будучи Защитником; и слугой Своих преданных, будучи их Господином.

Преданность — это правильное поклонение Богу. Она несет высшую радость. Это единственное, что необходимо. Это особое знание, что вызывает отвращение ко всему остальному. Бог доступен душе, исполненной преданности.

Переводчик: Ниламбари Деви Даси
Редакторы: Ашутош Кришна Дас, Традиш Дас

 


English

Prof. Nishikanta Sanyal  

Sri Ramanujacharya

(from Sri Krishna Chaitanya, vol. I) 

 

Shree Ramanuja made his appearance in the year 938 of the Shaka era in the village of Shriparambattur or Shree Mahabhutapuri about twenty-six miles to the west of Madras, in the family of a Dravida brahmana. His name, before he became an ascetic of the triple staff (tridandi sannyasin), was Lakshmana. Lakshmana Deshika accepted renunciation (sannyasa) on the bank of Anantasar at Conjeeveram invoking grace of Shree Yamunacharya. He soon became the head of the Shree community (sampradaya), which had its headquarters at Shree Rangam. He travelled all over India visiting Kashmir, Benares, Puri, etc., and established the pancharatrika view (the system of fivefold knowledge) at all the important centres of religion. We do not intend to enter further into the details of his wonderful career at this place.

Shree Ramanuja is the author of numerous works, the chief of which are Vedanta-sara, Vedanta-dipa, Vedartha-samgraha, Geeta Bhashya, Shree Bhashya, etc. In the Ramanuja community every one is required to undergo purification by the method of the fivefold purificatory process (pancha-samskara). Even a high-born brahmana, according to the Ramanujis, who has not gone through the above purificatory process, is as much an untouchable as the lowest of the chandalas, and a chandala so purified is held to possess the highest sanctity. In the Ramanuja community Vishnu is exclusively worshipped and the worship of all other gods is absolutely forbidden. In this community there is also the institution of renunciation of the triple staff (tridanda sannyasa).

Shree Ramanuja is the propounder of the view which is known as distinctive monotheism (vishishtadvaitavada). This view is formally established scripturally in his commentary on the Brahma sutra known as Shree Bhashya. The system of Shree Ramanuja may be set forth as follows: the Nature of the Supreme Brahman is unitary. Brahman who is without a second is, however, possessed of quality. The cognitive principle (chit) and the principle of nescience (achit) are His quality and body. The cognitive principle (chit) and nescience (achit) are each of them of two kinds according as they happen to be either gross or subtle. The subtle cognitive (chit) and non-cognitive principle (achit) in the causal state are transformed into the gross cognition and non-cognition as effect. Brahman Who is non-bifurcial knowledge being the sole Cause, both efficient and material, there exist in Him qualities corresponding to such activities. The qualities must be considered as qualifying the possessor of them. Therefore, self-consciousness (chit) and unconsciousness (achit) are the qualities corresponding to the activities of Brahman as the Cause.

The body is dependent on, is enjoyed and regulated by, its possessor and is also that by which the latter is known. Self-consciousness and unconsciousness depend upon, are enjoyed and regulated by, non-bifurcial Brahman, and, as effect, are the manifestations of Brahman as Cause. There is no such difference in the individual (jiva) soul as deva, man, etc. It is the soul obtaining enjoyable bodies, as the appropriate result of his own activities, that makes the effect known in terms of such bodies. Therefore, devas, men, etc., are only indications of different activities of the soul. The bodies such as those of devas, men, etc., are thus modifications or qualities of the soul. The relation in which the body stands to the individual (jiva) soul is also that in which the individual (jiva) soul stands to the Supreme Soul.

In Distinctive Non-dualism three categories are admitted, viz., (1) the self-conscious principle (chit) which means the individual (jiva), (2) the non-conscious principle (achit) or matter, and (3) Godhead (Ishvara), the Regulator of spirit (chit) and matter (achit), Who is the highest Personality of Narayana. This view categorically denies the following: absolute dualism (kevala-dvaita-vada), absolute non-dualism (kevala-advaita-vada) and attributive dualistic non-dualism (vishishta-dvaita-advaita-vada).

The self-conscious principle (chit) or individual (jiva) soul is infinitesimal (anu) as opposed to the greatness of Brahman and is an integral part (amsha) of the Integer (amshi) or Possessor of the part, viz., the Brahman. This littleness of the individual (jiva) soul is directly and explicitly stated in the Scriptures as his specific characteristic. It is an integral part of Brahman, just as his body is an integral part of the individual soul or as His glow is an integral part or quality of the fire or the Sun; or as the quality is an integral part of the substance. The individual soul is of three kinds, viz., (1) bound (baddha), (2) emancipated (mukta), and (3) eternal (nitya). His proper nature is existence and bliss and he is cognisable to himself.

As regards the non-conscious (achit), according to Ramanuja it is devoid of cognition and liable to transformation. It is of three kinds, viz., (1) pure, e.g., objects in Vaikuntha, (2) mixed, i.e., constituted of the triple mundane qualities, and (3) unsubstantial or time.

Shree Narayana is Godhead. He is distinct from the principle of consciousness (chit) and non-consciousness (achit) as substance from quality. He is the only cause of the origin, continuance and destruction of the spiritual (chit) and material (achit) worlds and of cessation of the cycle of births. He is free from every imperfection, full of infinite beneficent qualities, the soul of all, the transcendental Brahman, the transcendental Light, the transcendental Entity, the Supreme Soul, the only Subject of all Scriptures and the Guide of all hearts.

The nature of Godhead is fivefold, viz., (1) the ultimate Reality (para tattva), (2) the principle of expansion (vyuha tattva) for creation, maintenance, destruction, for protecting the bound jivas and showing His mercy to worshippers, as Samkarshana, Pradyumna and Aniruddha, (3) the principle of the origination of any state (vibhava tattva), viz., Avataras like Rama, Nrisinha, etc., (4) the inner Guide (amtaryami tattva) as (a) the Supreme Soul Who dwells in the hearts of His servants, and as (b) Narayana with Lakshmi residing in the hearts of enlightened persons, (5) the principle of symbolic manifestation (archa avatara) as Conglomerate Embodiment (Shree Vigraha), Name, Form, etc., worshipped by His servants in accordance with their respective aptitudes. He seems as if ignorant although All-knowing, as if powerless although Allpowerful, as if needing help although His wish is ever fully realised, as if needing protection although the Protector, and as if serving His devotees although their Master.

Devotion is the proper method of worshipping Godhead, is extremely pleasing, the only thing needful and is of the nature of a particular kind of knowledge which produces a distaste for every other thing. Godhead is attainable by the soul imbued with devotion.

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования