«Тхакур Харидас» (часть 9). Статья из журнала ‘The Harmonist’ под редакцией Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура (на русском и английском языках)


Russian

Тхакур Харидас
(часть 9, заключительная) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из одиннадцатого номера XXV тома за апрель 1928 года)

 

Желая даровать безграничное благо дживам, Шри Гаурасундар провозгласил важные духовные истины через Своих близких преданных. Он уполномочил Шри Санатану Госвами подробно изложить науку святой преданности Богу, а также сделать явным для всех величие трансцендентной обители Шри Вриндавана. Шри Рамананду Рая Он побудил объяснить природу божественных отношений в преданности и описать обязанности вайшнава. Шри Рупе Госвами Он повелел раскрыть сокровенное таинство преданности Кришне. Гопала Бхатту Госвами Он наставил сформулировать правила поведения вайшнавов, а Прабху Харидаса Он наделил силой проповедовать всем и каждому славу Святого Имени Кришны.

Благодаря проповеди великого Тхакура славы Святого Имени Господа обусловленным дживам этого мира всем стало известно, что подлинная цель, в достижении которой они действительно нуждаются, — это не благочестие, богатство, наслаждения или свобода от страданий; что Кришне невозможно служить посредством физического тела, ума или тех слов, что неразрывно связаны с деятельностью физического тела и ума; что, с другой стороны, божественное Слово (Святое Имя Господа) проявляет Себя, лишь когда Оно исходит от духовного тела и ума ради служения Кришне.

Святое Имя Бога, во всем равное Кришне, не проявляет Себя через физические органы чувств. Божественное Слово возникает благодаря вибрации языка и губ, но лишь когда причиной этого является ум, свободный от привязанности ко всем физическим наслаждениям. Такая деятельность ума возможна благодаря духовному побуждению, превосходящему все эгоистические удовольствия. Этот импульс исходит от чистой души, как только она перестает быть скованной функциями физического тела и ума. Проявляясь в этом мире, божественное Слово рассеивает тьму обусловленного состояния всех, кто внимает Ему, и приводит к восходу солнца Святого Имени Бога. Власть физического тела и ума становится сильнее, когда солнце Святого Имени Бога затмевается миражами материалистичной деятельности, земными богатствами, большими скоплениями мирских людей, алчностью до материальных вещей и заблуждениями относительно того, что природа Святого Имени Кришны тождественна природе материальных объектов, а также что Господь Кришна и духовный мир обладают той же природой, что и никак не связанные с Кришной объекты. Однако как только эта преграда исчезает, самосияющее солнце Святого Имени Бога становится объектом непрестанной преданности дживы, являющейся истинной природой вечных слуг Кришны.

Святое Имя Бога и смутное отражение Святого Имени хоть и являются по сути Одним, но в то же самое время различаются в Своем проявлении. Чистое Святое Имя приносит с Собой любовь к Кришне, тогда как смутное отражение Святого Имени устраняет враждебность по отношению к Кришне. Благодаря Святому Имени осознается природа Шри Кришны, тогда как достижение смутного отражения Святого Имени — это воплощение божественного всемогущества, призванного очистить от всего, что мешает преданности Господу Хари.

Подобным же образом оскорбительное воспевание Святого Имени также отличается от чистого Святого Имени Бога. Если Святое Имя проявляется вместе с оскорблениями, то Оно еще сильнее обуславливает душу деятельностью физического тела и ума и отстраняет ее от любви к Кришне. Оскорбительное воспевание Святого Имени дарует лишь мимолетные и преходящие плоды и не приводит к осознанию вечной цели человеческой жизни.

Святое Имя — это Сам Шри Кришна, основополагающая Реальность, лежащая в основе всего божественного мира. Неведение относительно наших взаимоотношений с Кришной становится причиной десяти различных оскорблений божественного мира, нисшедшего к нам в форме Святого Имени Бога. Следующие наставления, принадлежащие перу Шри Тхакура Харидаса, призваны помочь нам оградить себя от этих десяти оскорблений.

Первое оскорбление — порочить садху. Это очень серьезное оскорбление для того, кто стремится воспевать Святое Имя Кришны. Второе оскорбление — это считать других богов независимыми от Шри Кришны. Третье оскорбление — непочтительное и пренебрежительное отношение к Шри Гурудеву, который сведущ в науке о Кришне. Четвертое оскорбление — это осуждение священных писаний и тех истин, что содержатся в них. Пятое оскорбление — считать, что слава Святого Имени Кришны выдумана, а также неверие в те вечные плоды воспевания Святого Имени Бога, что упомянуты в священных писаниях. Шестым оскорблением является совершение греховных поступков в надежде на очищающую силу воспевания Святого Имени. Седьмое оскорбление — раскрытие неверующему сокровенных истин о Святом Имени Бога. Воспевание Святого Имени никогда не должно приравниваться к благочестивым поступкам этого бренного мира. Такое отношение составляет восьмое оскорбление Святого Имени. Девятым оскорблением является невнимательное и небрежное воспевание Святого Имени Бога. Это очень серьезное препятствие для достижения любовной преданности, обладающее разрушительной силой бешеного слона. От десятого оскорбления избавиться невероятно сложно. Оно непосредственно мешает пробуждению любви к Святому Имени. Апостол Святого Имени, Брахма Харидас, связывает это оскорбление с представлениями «я» и «мое». Смутное отражение Святого Имени Бога проявляет себя, лишь если служение Святому Имени свободно от этих десяти оскорблений. Такое смутное воспевание избавляет от всего греха, подготавливает к появлению чистого Святого Имени и дарует любовь к Богу.

Как оскорбительное воспевание Святого Имени, так и смутное воспевание Имени несовершенны, и отличаются друг от друга тем, что последнее свободно от оскорблений. Святое Имя Бога никогда не проявит Свое могущество, если к Нему обращаются с оскорблениями, а так же, если, даже свободное от оскорблений, Его сияние все еще скрыто туманом. Лишь в служении, совершаемом с пониманием своих взаимоотношений с Богом, Святое Имя становится объектом любовного преклонения. Без осознания этих божественных отношений поклонение Святому Имени может быть лишь или на стадии оскорблений, или на стадии смутного отражения. В оскорбительном воспевании присутствует некий обман, приводящий к тому, что вместо духовного человек обретает лишь материальные плоды. В смутном отражении Святого Имени, свободном от оскорблений, нет обмана или иллюзии, и воспевание на этой стадии приводит к абстрактному восприятию чистого Сознания. В Святом Имени присутствует любовь к Кришне или сладостный вкус, приводящий к совершенным играм чистого Сознания. Те, в ком сильна жажда мирских достижений, по своему невежеству совершают оскорбление духовной сферы. Этими оскорблениями они подтверждают свое неприятие Господа Хари и стремятся лишь сохранить те ничтожные плоды, что приносит им безбожная жизнь. Те же, чье единственное устремление — служение Господу Хари, должны со всей осторожностью избегать всех этих оскорблений, что сделает возможным воспевание Святого Имени Бога на стадии смутного отражения. А такое воспевание способно привести дживу даже на Вайкунтху.

Великий Тхакур проповедовал в этом мире славу Святого Имени Бога вплоть до последних дней своих проявленных игр. Когда в эти дни Шриман Махапрабху спросил Тхакура, Ачарью Святого Имени, о природе его плохого самочувствия, Харидас сказал, что он удручен своей неспособностью повторять ежедневно установленное количество святых имен. Услышав о его стремлении следовать ежедневному обету воспевания, Шри Гаурасундар стал упрашивать его сократить это количество, поскольку Тхакур уже в совершенстве осознал свое духовное тело.

Затем, предложив Махапрабху место напротив себя, Шри Харидас сказал: «Я желаю завершить свою жизнь, руками прижимая Твои лотосоподобные стопы к своей груди, глазами созерцая Твой лотосоокий лик, языком произнося Твое Святое Имя — Кришна-Чайтанья. Прошу, позволь мне оставить тело в Твоем присутствии. Будь милостивым и исполни мою просьбу».

Затем Харидас сел напротив Господа, направил глаза на лотосоокое лицо Махапрабху, прижал стопы Господа к своей груди, украсил свою голову пылью стоп всех преданных и, воспевая Святое Имя Шри Кришны-Чайтаньи, расстался с жизнью.

Шри Тхакур Харидас оставил тело на четырнадцатый день убывающей луны месяца бхадра. Махапрабху поднял его на руки и начал танцевать. Затем Он положил тело на повозку и, воспевая киртан, отвез его на побережье. Там Господь омыл тело Харидаса, погрузив его в воды океана, а затем вынес на берег и покрыл тело песком. С тех пор это место стало известно под названием Махатиртха-гхат. Здесь было возведено самадхи (усыпальница), как святыня более чем столетнего служения Шри Гауранге. Затем Махапрабху повелел принести маха-прасад от Львиных врат храма Джаганнатха и собственноручно раздал его преданным.

Относительно ухода Тхакура Харидаса Шриман Махапрабху сказал: «Воспевайте Святое Имя Господа вместе со словами: “Слава Харидасу!” Тхакур Харидас — величайшая драгоценность этого мира. С его уходом Земля лишилась своего сокровища. Пойте все вместе: “Слава Харидасу!” Слава Харидасу, раскрывшему славу Святого Имени Бога. По Своей великой милости Кришна даровал нам общение с ним. Воля Кришны восторжествовала, но сейчас мы утратили его общество. Харидас пожелал оставить этот мир, и Я не смог удержать его. Он оставил жизнь по своему желанию, так же, как в далеком прошлом поступил дед Бхишма».

(перейти к первой части)

Автор текста неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас

Редактор: Традиш Дас

 

 

English

Thakur Haridas
(part 9)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur 

(No. 11, Vol. XXV, April 1928)

 

IN order to effect the boundless good of jivas Shri Gaursundar has promulgated specific doctrines by the agencies of particular devotees. He employed Shri Sanatan Goswamin to expound the logic of devotion and also to make known the transcendental realm of Brindaban etc.; caused Shri Ramananda Rai to explain the nature of the mellowing quality of devotion and to define the obligations of the Vaishnava; Shri Rupa Goswamin was authorized to unfold the mystery of devotion; Gopal Bhatta Goswamin was commanded to formulate the rules for regulating the conduct of the Vaishnavas; and Prabhu Haridas was empowered to proclaim the glory of the Holy Name.

It was only after the great Thakur had made known the glories of the Name that the bound jivas of this world became aware of the fact that the object of which they stood in need was not virtue, wealth, enjoyment or freedom from misery; that Krishna is not served by the physical body and mind or by words that have a reference to the physical mind and body; that, on the contrary, the Divine Logos or the Holy Name manifests itself only when such words are prompted by the spiritual body and mind in the act of serving Krishna.

The Holy Name, which is identical with Krishna, does not manifest itself through the physical organs of sense. The Divine Logos is generated by the vibration of the tongue and the lips when such vibration is caused by the mind that has been liberated from all inclination to physical enjoyment. Such activity of the mind is due to the spiritual impulse that transcends all selfish enjoyment. This impulse comes from the immaculate soul as soon as it begins to function untrammeled by the physical mind and body. As soon as the Divine Logos is generated it dispels the darkness of the state of bondage of the hearers and brings about the rise of the Sun of the Holy Name. The domination of the physical body and mind is strengthened if the Sun of the Holy Name is shut out by the intervening screen of the mirage of the physical body, earthly treasures, great assemblies of men, greed for material objects the erroneous notion that the Name of Krishna is on a level with names of objects other than Krishna due to the belief that Krishna or the Divinity can be equaled by objects other than Krishna, etc. But as soon as this interval is eliminated the self-refulgent Sun of the Holy Name stands manifest as the object of the perennial devotion of the jiva who is in his true nature the eternal servant of Krishna.

The Holy Name and the dim reflection of the Name, although they are in essence the same thing, are nevertheless different in manifestation. The Holy Name gives rise to love for Krishna; the dim glow of the Name removes aversion to Krishna. The realised form of the Holy Name is Shri Krishna; the realization of the dim glow of the Name is the Incarnation of the Omnipotent imperfectly manifest delivering from aversion to Hari.

In like manner the Name in association with offence is also different from the Holy Name. If the Holy Name appears in association with offence it makes the jiva serve the physical body and mind cutting him off from love for Krishna. By the Name associated with offence only trivial fruits are obtained, but the eternal object is never realised.

The Holy Name is Krishna Himself, the fundamental Reality underlying Divinity. Due to ignorance of our relationship with Krishna we are liable to commit ten different varieties of offence at the feet of Divinity in the form of the Holy Name. The following extract from the pen of Shri Thakur Haridas may help one in guarding against the ten offences.

The first offence is slandering sadhus. The Holy Name has to be taken without committing this grave offence. The second offence is committed if we suppose that the other goods exist independently of Shri Krishna. The third offence arises if Shri Gurudeva who knows Shri Krishna is disregarded in any way. The fourth offence is the fatal consequence of decrying the holy Scriptures. The fifth offence is caused if one supposes that the glories of the Holy Name are merely eulogistic and also by incredulity in regard to the infinite results, mentioned in the Scriptures, that flow from the Holy Name. The sixth offence occurs if sin is committed through confidence in the power of the Holy Name to save from the consequences of sinful acts. The seventh offence is committed by instructing a disbeliever in the mystery of the Holy Name. The Holy Name should never be considered as being on a level with other good deeds. Such attitude is held by experienced devotees to constitute the eighth offence. The ninth offence is inattentiveness. It is a very great obstacle and effectively prevents the attainment of loving devotion with the mighty obstructive force of an infuriated elephant. The tenth offence is very difficult to get rid of. It prevents the very beginnings of the love for the Name. The apostle of the Holy Name, Brahma Haridas, calls it the offence of “I” and “Mine”. By serving the Holy Name avoiding carefully these ten offences the dim glow of the Name manifests itself. The dim glow of the Name removes all sinfulness where upon the unalloyed Name makes its appearance and bestows love for God.

The Name associated with offence and the dim glow of the Name are both adulterated with this difference that the latter is free from offence. The Holy Name is not a thing that can be associated with offence neither is it liable to any obscuration like the dim glow which is free from offence. In service performed with the knowledge of one’s relationship with God it is the Holy Name that is the object of adoration. In worship devoid of the knowledge of such relationship the object worshipped is either the dim glow of the Name or the Name associated with offence. In Name associated with offence there is deception and the consequent attainment of the material in place of the spiritual. In the dim glow of the Name which frees from offence there, is no deception and there is consequent realization of the Pure Intelligence as an abstraction. In the Holy Name is present love for Krishna or the mellowing quality resulting from the concrete play of the Pure Intelligence. Those alone in whom the desire for the attainment of the material is strong offend through ignorance of the spiritual. Thus offending they are liable to be confirmed in their aversion against Hari being able to secure those trivial objects that are the rewards of un-Godliness. Those, however, whose sole object is to serve Hari should carefully abstain from all offence It is only when the offence against the Name is fully given up that the dim glow of the Name makes its appearance. The dim glow may lead the jiva even to Baikuntha.

The great Thakur exhibited to the world the glory of the Holy Name up to the very last day of his manifest existence. When on that day Shriman Mahaprabhu enquired about the nature of his illness the Thakur, the Acharyya of the Holy Name, attributed his distemper to failure in telling the full number of the Name. Noticing his eagerness to finish the full number Shri Gaursundar besought him to reduce the number as he had already realised his spiritual body.

Thereupon having seated Mahaprabhu in front of himself Shri Haridas said, “With my hands I shall hold Thy lotus feet to my bosom, with my eyes behold Thy moon-like face, utter Thy Holy Name Krishna-Chaitanya with my tongue and in this manner I shall give up my life. May this base body of mine fall before Thee. Be Thou pleased to fulfill this desire of mine.”

Haridas then seated the Lord in front of himself, fixed his two eyes bee-like on His lotus face, clasping the Lord’s feet to his bosom, wearing on his head the ornament of the dust of the feet of all the devotees, in the very act of uttering the Name, Shri Krishna-Chaitanya, with the Holy Name gave up his life.

On the departure of Shri Thakur Haridas, who quitted his paramahansya body on the fourteenth lunar day of the dark fortnight of the month of Bhadra, Mahaprabhu lifted up the body and holding it in His arms began to dance. Then He placed the body on a conveyance and took it to the seashore singing kirtan. Having washed the body lay immersing it into the sea He deposited it inside the sand and with His own hand covered the body with sand. That bathing place of the sea has become famous since then and bears the name of Mahatirtha ghat. On the site of the grave has been established, since more than a hundred years the eternal service of Shri Gauranga. Mahaprabhu then perambulated the great Thakur and commanded maha-prasadam to be brought from the Lion Gate and Himself distributed it to the devotees.

Regarding the disappearance of Haridas Shriman Mahaprabhu said, “Let all sing the Name of Hari with the words ‘All glory to Haridas.’ Haridas was the crest-jewel of the world. By his departure the earth is bereft of her treasure. Let all sing ‘All glory to Haridas.’ Glory to Haridas who made manifest the glories of the Holy Name. Krishna out of mercy had given Me his company. The will of Krishna prevails; it has now severed the bond of that companionship. When Haridas wished to leave this world My power failed to hold him back. He gave up his life at his own will just as we hear Bhishma did of old.”

(concluded, to the first part)

The author is unknown

 



←  Шрила Б. Б. Авадхут Маxарадж. 1 июля 2011 года. Москва, Кисельный ·• Архив новостей •· Шрила Б. Б. Авадхут Махарадж. 2 июля 2011 года. Москва, Кисельный  →
Russian

Тхакур Харидас
(часть 9, заключительная) 

Статья из журнала ‘The Harmonist’,
издаваемого под редакцией
Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура
в 20–30-е годы XX столетия

(из одиннадцатого номера XXV тома за апрель 1928 года)

 

Желая даровать безграничное благо дживам, Шри Гаурасундар провозгласил важные духовные истины через Своих близких преданных. Он уполномочил Шри Санатану Госвами подробно изложить науку святой преданности Богу, а также сделать явным для всех величие трансцендентной обители Шри Вриндавана. Шри Рамананду Рая Он побудил объяснить природу божественных отношений в преданности и описать обязанности вайшнава. Шри Рупе Госвами Он повелел раскрыть сокровенное таинство преданности Кришне. Гопала Бхатту Госвами Он наставил сформулировать правила поведения вайшнавов, а Прабху Харидаса Он наделил силой проповедовать всем и каждому славу Святого Имени Кришны.

Благодаря проповеди великого Тхакура славы Святого Имени Господа обусловленным дживам этого мира всем стало известно, что подлинная цель, в достижении которой они действительно нуждаются, – это не благочестие, богатство, наслаждения или свобода от страданий; что Кришне невозможно служить посредством физического тела, ума или тех слов, что неразрывно связаны с деятельностью физического тела и ума; что, с другой стороны, божественное Слово (Святое Имя Господа) проявляет Себя, лишь когда Оно исходит от духовного тела и ума ради служения Кришне.

Святое Имя Бога, во всем равное Кришне, не проявляет Себя через физические органы чувств. Божественное Слово возникает благодаря вибрации языка и губ, но лишь когда причиной этого является ум, свободный от привязанности ко всем физическим наслаждениям. Такая деятельность ума возможна благодаря духовному побуждению, превосходящему все эгоистические удовольствия. Этот импульс исходит от чистой души, как только она перестает быть скованной функциями физического тела и ума. Проявляясь в этом мире, божественное Слово рассеивает тьму обусловленного состояния всех, кто внимает Ему, и приводит к восходу солнца Святого Имени Бога. Власть физического тела и ума становится сильнее, когда солнце Святого Имени Бога затмевается миражами материалистичной деятельности, земными богатствами, большими скоплениями мирских людей, алчностью до материальных вещей и заблуждениями относительно того, что природа Святого Имени Кришны тождественна природе материальных объектов, а также что Господь Кришна и духовный мир обладают той же природой, что и никак не связанные с Кришной объекты. Однако как только эта преграда исчезает, самосияющее солнце Святого Имени Бога становится объектом непрестанной преданности дживы, являющейся истинной природой вечных слуг Кришны.

Святое Имя Бога и смутное отражение Святого Имени хоть и являются по сути Одним, но в то же самое время различаются в Своем проявлении. Чистое Святое Имя приносит с Собой любовь к Кришне, тогда как смутное отражение Святого Имени устраняет враждебность по отношению к Кришне. Благодаря Святому Имени осознается природа Шри Кришны, тогда как достижение смутного отражения Святого Имени – это воплощение божественного всемогущества, призванного очистить от всего, что мешает преданности Господу Хари.

Подобным же образом оскорбительное воспевание Святого Имени также отличается от чистого Святого Имени Бога. Если Святое Имя проявляется вместе с оскорблениями, то Оно еще сильнее обуславливает душу деятельностью физического тела и ума и отстраняет ее от любви к Кришне. Оскорбительное воспевание Святого Имени дарует лишь мимолетные и преходящие плоды и не приводит к осознанию вечной цели человеческой жизни.

Святое Имя – это Сам Шри Кришна, основополагающая Реальность, лежащая в основе всего божественного мира. Неведение относительно наших взаимоотношений с Кришной становится причиной десяти различных оскорблений божественного мира, нисшедшего к нам в форме Святого Имени Бога. Следующие наставления, принадлежащие перу Шри Тхакура Харидаса, призваны помочь нам оградить себя от этих десяти оскорблений.

Первое оскорбление – порочить садху. Это очень серьезное оскорбление для того, кто стремится воспевать Святое Имя Кришны. Второе оскорбление – это считать других богов независимыми от Шри Кришны. Третье оскорбление – непочтительное и пренебрежительное отношение к Шри Гурудеву, который сведущ в науке о Кришне. Четвертое оскорбление – это осуждение священных писаний и тех истин, что содержатся в них. Пятое оскорбление – считать, что слава Святого Имени Кришны выдумана, а также неверие в те вечные плоды воспевания Святого Имени Бога, что упомянуты в священных писаниях. Шестым оскорблением является совершение греховных поступков в надежде на очищающую силу воспевания Святого Имени. Седьмое оскорбление – раскрытие неверующему сокровенных истин о Святом Имени Бога. Воспевание Святого Имени никогда не должно приравниваться к благочестивым поступкам этого бренного мира. Такое отношение составляет восьмое оскорбление Святого Имени. Девятым оскорблением является невнимательное и небрежное воспевание Святого Имени Бога. Это очень серьезное препятствие для достижения любовной преданности, обладающее разрушительной силой бешеного слона. От десятого оскорбления избавиться невероятно сложно. Оно непосредственно мешает пробуждению любви к Святому Имени. Апостол Святого Имени, Брахма Харидас, связывает это оскорбление с представлениями «я» и «мое». Смутное отражение Святого Имени Бога проявляет себя, лишь если служение Святому Имени свободно от этих десяти оскорблений. Такое смутное воспевание избавляет от всего греха, подготавливает к появлению чистого Святого Имени и дарует любовь к Богу.

Как оскорбительное воспевание Святого Имени, так и смутное воспевание Имени несовершенны, и отличаются друг от друга тем, что последнее свободно от оскорблений. Святое Имя Бога никогда не проявит Свое могущество, если к Нему обращаются с оскорблениями, а так же, если, даже свободное от оскорблений, Его сияние все еще скрыто туманом. Лишь в служении, совершаемом с пониманием своих взаимоотношений с Богом, Святое Имя становится объектом любовного преклонения. Без осознания этих божественных отношений поклонение Святому Имени может быть лишь или на стадии оскорблений, или на стадии смутного отражения. В оскорбительном воспевании присутствует некий обман, приводящий к тому, что вместо духовного человек обретает лишь материальные плоды. В смутном отражении Святого Имени, свободном от оскорблений, нет обмана или иллюзии, и воспевание на этой стадии приводит к абстрактному восприятию чистого Сознания. В Святом Имени присутствует любовь к Кришне или сладостный вкус, приводящий к совершенным играм чистого Сознания. Те, в ком сильна жажда мирских достижений, по своему невежеству совершают оскорбление духовной сферы. Этими оскорблениями они подтверждают свое неприятие Господа Хари и стремятся лишь сохранить те ничтожные плоды, что приносит им безбожная жизнь. Те же, чье единственное устремление – служение Господу Хари, должны со всей осторожностью избегать всех этих оскорблений, что сделает возможным воспевание Святого Имени Бога на стадии смутного отражения. А такое воспевание способно привести дживу даже на Вайкунтху.

Великий Тхакур проповедовал в этом мире славу Святого Имени Бога вплоть до последних дней своих проявленных игр. Когда в эти дни Шриман Махапрабху спросил Тхакура, Ачарью Святого Имени, о природе его плохого самочувствия, Харидас сказал, что он удручен своей неспособностью повторять ежедневно установленное количество святых имен. Услышав о его стремлении следовать ежедневному обету воспевания, Шри Гаурасундар стал упрашивать его сократить это количество, поскольку Тхакур уже в совершенстве осознал свое духовное тело.

Затем, предложив Махапрабху место напротив себя, Шри Харидас сказал: «Я желаю завершить свою жизнь, руками прижимая Твои лотосоподобные стопы к своей груди, глазами созерцая Твой лотосоокий лик, языком произнося Твое Святое Имя – Кришна-Чайтанья. Прошу, позволь мне оставить тело в Твоем присутствии. Будь милостивым и исполни мою просьбу».

Затем Харидас сел напротив Господа, направил глаза на лотосоокое лицо Махапрабху, прижал стопы Господа к своей груди, украсил свою голову пылью стоп всех преданных и, воспевая Святое Имя Шри Кришны-Чайтаньи, расстался с жизнью.

Шри Тхакур Харидас оставил тело на четырнадцатый день убывающей луны месяца бхадра. Махапрабху поднял его на руки и начал танцевать. Затем Он положил тело на повозку и, воспевая киртан, отвез его на побережье. Там Господь омыл тело Харидаса, погрузив его в воды океана, а затем вынес на берег и покрыл тело песком. С тех пор это место стало известно под названием Махатиртха-гхат. Здесь было возведено самадхи (усыпальница), как святыня более чем столетнего служения Шри Гауранге. Затем Махапрабху повелел принести маха-прасад от Львиных врат храма Джаганнатха и собственноручно раздал его преданным.

Относительно ухода Тхакура Харидаса Шриман Махапрабху сказал: «Воспевайте Святое Имя Господа вместе со словами: “Слава Харидасу!” Тхакур Харидас – величайшая драгоценность этого мира. С его уходом Земля лишилась своего сокровища. Пойте все вместе: “Слава Харидасу!” Слава Харидасу, раскрывшему славу Святого Имени Бога. По Своей великой милости Кришна даровал нам общение с ним. Воля Кришны восторжествовала, но сейчас мы утратили его общество. Харидас пожелал оставить этот мир, и Я не смог удержать его. Он оставил жизнь по своему желанию, так же, как в далеком прошлом поступил дед Бхишма».

(перейти к первой части)

Автор текста неизвестен
Переводчик: Вриндаван Чандра Дас

Редактор: Традиш Дас

 

 

English

Thakur Haridas
(part 9)

Journal ‘The Harmonist
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur 

(No. 11, Vol. XXV, April 1928)

 

IN order to effect the boundless good of jivas Shri Gaursundar has promulgated specific doctrines by the agencies of particular devotees. He employed Shri Sanatan Goswamin to expound the logic of devotion and also to make known the transcendental realm of Brindaban etc.; caused Shri Ramananda Rai to explain the nature of the mellowing quality of devotion and to define the obligations of the Vaishnava; Shri Rupa Goswamin was authorized to unfold the mystery of devotion; Gopal Bhatta Goswamin was commanded to formulate the rules for regulating the conduct of the Vaishnavas; and Prabhu Haridas was empowered to proclaim the glory of the Holy Name.

It was only after the great Thakur had made known the glories of the Name that the bound jivas of this world became aware of the fact that the object of which they stood in need was not virtue, wealth, enjoyment or freedom from misery; that Krishna is not served by the physical body and mind or by words that have a reference to the physical mind and body; that, on the contrary, the Divine Logos or the Holy Name manifests itself only when such words are prompted by the spiritual body and mind in the act of serving Krishna.

The Holy Name, which is identical with Krishna, does not manifest itself through the physical organs of sense. The Divine Logos is generated by the vibration of the tongue and the lips when such vibration is caused by the mind that has been liberated from all inclination to physical enjoyment. Such activity of the mind is due to the spiritual impulse that transcends all selfish enjoyment. This impulse comes from the immaculate soul as soon as it begins to function untrammeled by the physical mind and body. As soon as the Divine Logos is generated it dispels the darkness of the state of bondage of the hearers and brings about the rise of the Sun of the Holy Name. The domination of the physical body and mind is strengthened if the Sun of the Holy Name is shut out by the intervening screen of the mirage of the physical body, earthly treasures, great assemblies of men, greed for material objects the erroneous notion that the Name of Krishna is on a level with names of objects other than Krishna due to the belief that Krishna or the Divinity can be equaled by objects other than Krishna, etc. But as soon as this interval is eliminated the self-refulgent Sun of the Holy Name stands manifest as the object of the perennial devotion of the jiva who is in his true nature the eternal servant of Krishna.

The Holy Name and the dim reflection of the Name, although they are in essence the same thing, are nevertheless different in manifestation. The Holy Name gives rise to love for Krishna; the dim glow of the Name removes aversion to Krishna. The realised form of the Holy Name is Shri Krishna; the realization of the dim glow of the Name is the Incarnation of the Omnipotent imperfectly manifest delivering from aversion to Hari.

In like manner the Name in association with offence is also different from the Holy Name. If the Holy Name appears in association with offence it makes the jiva serve the physical body and mind cutting him off from love for Krishna. By the Name associated with offence only trivial fruits are obtained, but the eternal object is never realised.

The Holy Name is Krishna Himself, the fundamental Reality underlying Divinity. Due to ignorance of our relationship with Krishna we are liable to commit ten different varieties of offence at the feet of Divinity in the form of the Holy Name. The following extract from the pen of Shri Thakur Haridas may help one in guarding against the ten offences.

The first offence is slandering sadhus. The Holy Name has to be taken without committing this grave offence. The second offence is committed if we suppose that the other goods exist independently of Shri Krishna. The third offence arises if Shri Gurudeva who knows Shri Krishna is disregarded in any way. The fourth offence is the fatal consequence of decrying the holy Scriptures. The fifth offence is caused if one supposes that the glories of the Holy Name are merely eulogistic and also by incredulity in regard to the infinite results, mentioned in the Scriptures, that flow from the Holy Name. The sixth offence occurs if sin is committed through confidence in the power of the Holy Name to save from the consequences of sinful acts. The seventh offence is committed by instructing a disbeliever in the mystery of the Holy Name. The Holy Name should never be considered as being on a level with other good deeds. Such attitude is held by experienced devotees to constitute the eighth offence. The ninth offence is inattentiveness. It is a very great obstacle and effectively prevents the attainment of loving devotion with the mighty obstructive force of an infuriated elephant. The tenth offence is very difficult to get rid of. It prevents the very beginnings of the love for the Name. The apostle of the Holy Name, Brahma Haridas, calls it the offence of “I” and “Mine”. By serving the Holy Name avoiding carefully these ten offences the dim glow of the Name manifests itself. The dim glow of the Name removes all sinfulness where upon the unalloyed Name makes its appearance and bestows love for God.

The Name associated with offence and the dim glow of the Name are both adulterated with this difference that the latter is free from offence. The Holy Name is not a thing that can be associated with offence neither is it liable to any obscuration like the dim glow which is free from offence. In service performed with the knowledge of one’s relationship with God it is the Holy Name that is the object of adoration. In worship devoid of the knowledge of such relationship the object worshipped is either the dim glow of the Name or the Name associated with offence. In Name associated with offence there is deception and the consequent attainment of the material in place of the spiritual. In the dim glow of the Name which frees from offence there, is no deception and there is consequent realization of the Pure Intelligence as an abstraction. In the Holy Name is present love for Krishna or the mellowing quality resulting from the concrete play of the Pure Intelligence. Those alone in whom the desire for the attainment of the material is strong offend through ignorance of the spiritual. Thus offending they are liable to be confirmed in their aversion against Hari being able to secure those trivial objects that are the rewards of un-Godliness. Those, however, whose sole object is to serve Hari should carefully abstain from all offence It is only when the offence against the Name is fully given up that the dim glow of the Name makes its appearance. The dim glow may lead the jiva even to Baikuntha.

The great Thakur exhibited to the world the glory of the Holy Name up to the very last day of his manifest existence. When on that day Shriman Mahaprabhu enquired about the nature of his illness the Thakur, the Acharyya of the Holy Name, attributed his distemper to failure in telling the full number of the Name. Noticing his eagerness to finish the full number Shri Gaursundar besought him to reduce the number as he had already realised his spiritual body.

Thereupon having seated Mahaprabhu in front of himself Shri Haridas said, “With my hands I shall hold Thy lotus feet to my bosom, with my eyes behold Thy moon-like face, utter Thy Holy Name Krishna-Chaitanya with my tongue and in this manner I shall give up my life. May this base body of mine fall before Thee. Be Thou pleased to fulfill this desire of mine.”

Haridas then seated the Lord in front of himself, fixed his two eyes bee-like on His lotus face, clasping the Lord’s feet to his bosom, wearing on his head the ornament of the dust of the feet of all the devotees, in the very act of uttering the Name, Shri Krishna-Chaitanya, with the Holy Name gave up his life.

On the departure of Shri Thakur Haridas, who quitted his paramahansya body on the fourteenth lunar day of the dark fortnight of the month of Bhadra, Mahaprabhu lifted up the body and holding it in His arms began to dance. Then He placed the body on a conveyance and took it to the seashore singing kirtan. Having washed the body lay immersing it into the sea He deposited it inside the sand and with His own hand covered the body with sand. That bathing place of the sea has become famous since then and bears the name of Mahatirtha ghat. On the site of the grave has been established, since more than a hundred years the eternal service of Shri Gauranga. Mahaprabhu then perambulated the great Thakur and commanded maha-prasadam to be brought from the Lion Gate and Himself distributed it to the devotees.

Regarding the disappearance of Haridas Shriman Mahaprabhu said, “Let all sing the Name of Hari with the words ‘All glory to Haridas.’ Haridas was the crest-jewel of the world. By his departure the earth is bereft of her treasure. Let all sing ‘All glory to Haridas.’ Glory to Haridas who made manifest the glories of the Holy Name. Krishna out of mercy had given Me his company. The will of Krishna prevails; it has now severed the bond of that companionship. When Haridas wished to leave this world My power failed to hold him back. He gave up his life at his own will just as we hear Bhishma did of old.”

(concluded, to the first part)

The author is unknown

 

Главная | Миссия | Учение | Библиотека | Контактная информация | Вьяса-пуджа
Пожертвования